Без значение дали тя става на хартия или чрез електронната система, контролът е на високо ниво, коментира специално за „24 часа" директорът на Агенция „Митници" Георги Димов

Затруднения имаше в последния работен ден на седмицата при електронната обработка на част от митническите декларации за внос и износ. Причината е възникнал технически дефект в централната система на Агенция „Митници", който дава отражение и на работата на модула за тарифни позиции, съобщиха от агенцията.
Инцидентът с дефектиралия хардуер е възникнал в четвъртък следобед и е дал отражение на няколко системи, включително и на електронната обработка на пътни такси и разрешителни режими, чийто контрол се извършва по границите на страната.
За да не се образуват струпвания от камиони по границите, незабавно се е преминало към обработка на хартия спрямо утвърдения протокол и още същата вечер проблемът е отстранен, уточниха още от митниците.
Днес затруднения все още имаше при обработката на някои митнически декларации, което се отрази на работата на вътрешните митнически бюра. Работоспособността на системите се очаква да бъде възстановена в късния следобед.
„Без значение дали товарните превозни средства се обработват на хартия или чрез електронната система, винаги се прилага контрол на високо ниво", коментира специално за „24 часа" директорът на Агенция „Митници" Георги Димов.
"24 часа" откри на работното му място и Кольо Колев, директор на Дирекция „Информационни системи и аналитична дейност" в Агенция „Митници", които даде повече информация за проблема:

Кольо Колев: Веднага преминахме към „аварийна процедура", очакваме днес проблемът да бъде отстранен
Г-н Колев, каква е причината част от митническите информационни системи да не работят днес?
Причината е хардуерен проблем в една от машините в централната система. За съжаление колкото и да са добри едни информационни системи, се случват и технически проблеми. Важното е да се отстраняват възможно най-бързо и да се намери адекватно решение. Това е изключително рядък случай за информационните системи на митниците, които са достъпни за клиентите на Агенция "Митници" в над 99% от времето на годишна база.
Какви мерки са предприети?
Действахме по утвърдената процедура при такива ситуации. Веднага след установяване на проблема беше задействана така наречената „аварийна процедура", т.е. обработка на хартия по отношение на пътните такси и разрешителни режими, тъй като спирането на работа при тях крие риск от струпвания по границите. Това беше успешно избегнато. И още към 22.00 ч снощи, в четвъртък, работоспособността на модула беше възстановена и дейността продължи в обичаен режим, през електронната система. Днес се работи активно по възстановяване на пълната работоспособност на модулите за внос и износ, при които има затруднения при обработката на част от митническите декларации.
Това, че се работи по „аварийна процедура" означава ли по-малко контрол?
Това означава по-бавна обработка, тъй като системите осигуряват бързодействие и ефективност по-големи от хартиените процедури. Ефектът се вижда в броя обработени товарни автомобили, които са около 30% по-малко от обичаен делничен ден, но това е неизбежен ефект. Както казах когато става дума за граница, важно е обработката да не спира, т.е. да има алтернативен вариант за работа. При такива ситуации логично обработваме по-малко товарни автомобили, но при същото високо ниво на контрол.