Съвети как да не ни измамят в техническите пунктове

Годишните технически прегледи на автомобилите поскъпнаха. От досегашните 50-60 лв. вече са по 90, а в някои от пунктовете цената е дори 120 лв.

Собствениците на пунктовете имат своите мотиви да вдигнат цените – инфлацията, увеличението на минималната работна заплата, поскъпване в цените на оборудването, с което се провежда техническият преглед.

Това повишение обаче отваря още по-голяма врата за опити да бъде “излъгана системата”. Не с фиктивни прегледи, но с такива, които, от една страна, не са направени качествено, а от друга, са скъпи. А измерена в човешки живот, цената на едни неизправни спирачки може да се окаже много висока.

Затова “24 часа” говори с експерти, които предлагат съвети как всеки може да контролира пунктовете за технически преглед дали наистина са проверили всички системи на автомобила и той е годен за движение. Или са ви взели парите, но прегледът е менте и е по-скоро оглед на колата, а не истинска техническа проверка. МИХАИЛ ЯНКОВ

МИХАИЛ ЯНКОВ

Първото правило е, че прегледът на автомобила няма как да стане бързо. Въпреки че в доста от пунктовете автомобилът се задържа едва десетина минути. Което всъщност показва, че преглед не е направен като хората, а механиците само са огледали колата, след което са лепнали на стъклото стикера с чип, че е годна за движение.

“Това не е истински преглед. Истинският технически преглед няма как да се проведе за по-малко от 25 минути, за да се проверят както трябва системите. Другото е,

все едно човек да отиде при лекар с думите: “Кажете, че съм здрав, без да ме преглеждате”,

категоричен е Михаил Янков, технически директор в компанията “Аутотест груп”. Тестват скоростите на “Субару”.

Тестват скоростите на “Субару”.

Фирмата оперира 13 пункта за технически прегледи в София, Варна и други градове. Репортер на “24 часа” бе допуснат до пункта на “Аутотест груп” на 4-и километър в София.

Първата стъпка е идентификацията на автомобила. Това става чрез проверка на данните от чипа в стикера и VIN кода на самия автомобил, както официално се нарича номерът на рамата. Така в пункта са сигурни, че никой не опитва да прекара на преглед една кола вместо друга.

Втората стъпка е проверката на спирачките. След като колата мине през валците, на които е засечено спирачното усилие за всяко колело както при рязко, така и при плавно спиране, следва преглед на видимост, светлини, светлоотражатели, електрическо оборудване. След това идва ред на двигателя и дали изпусканите от конкретния автомобил вредни газове са в норма. Технически преглед на автомобила означава да се прегледа и ходовата му част.

Технически преглед на автомобила означава да се прегледа и ходовата му част.

Само този преглед отнема поне 5 минути. А след него идва и прегледът на оси, колела, гуми и окачване, шаси и оборудване, свързано с шасито. При изтекъл срок на пожарогасителя се дават 14 дни, през които да бъде сменен.

При изтекъл срок на пожарогасителя се дават 14 дни, през които да бъде сменен.

Инспекцията на пожарогасителите също е задължителна, но обикновено се дава предписание, което трябва да се изпълни в 14-дневен срок, и човек трябва да отдели време, за да намери нов. В пункта, където се намираме, се предлага подмяна на пожарогасителя, ако е с изтекъл срок на годност, и дори обучават шофьорите как да работят с него.

Целият този процес просто няма как да се случи за 10 минути, ако е направен качествено. А

пропускането на който и да било елемент от техническия преглед може да означава тежка авария 

в движение и дори отнемане на човешки живот.

От началото на този месец годишните прегледи на автомобилите поскъпнаха, като увеличението на цените на места е дори двойно - между 90 и 120 лева, при 45 до 60 лв. стара цена. В “Аутотест груп” засега

държат цена от 60 лева

за преглед на лек автомобил, но Янков казва, че ще има поетапно покачване на цените в рамките на година, след като досега са били задържани на доста ниски нива.

През последните 7 години увеличението на цената на прегледите е било между 20 и 30%, а други услуги, като например застраховката “Гражданска отговорност” и пътният данък, са се вдигнали многократно. А на практика единственото нещо, което дава право на автомобила да се движи по пътищата, е годишният технически преглед.

През 2017 г. цената на прегледа е варирала между 38 и 45 лв. за лек автомобил, а минималната работна заплата е била 460 лв. През 2023 г. тя е 780 лв. - увеличение от близо 70%, а цената на един годишен технически преглед варира между 45 и 60 лв., което прави 20-30% увеличение. Инфлацията за последните 7 години e 44% по данни на НСИ, мотивират се от пунктовете.

Немалко от тях са със стендове и апаратура от миналия век, произведени между 1985 и 1990 г. Цените на новото оборудване са се повишили двойно за последните 10 години. Поддръжката на оборудването също е скочила с повишаването на цените на услугите и инфлацията.

С вдигането на цените за преглед на автомобил собствениците му би трябвало да са още по-мотивирани да искат срещу сумата, която плащат, качество на прегледа, а не просто да им залепят стикер и да се отбие номерът от страна на пунктовете. Все пак с тези автомобили те возят близките, семействата, децата си.

“Собствениците на коли, които само в София са над 1 млн., трябва да знаят какво да изискват срещу тази цена и да търсят срещу нея, от една страна, качество, което е гаранция за надеждност, сигурност и безопасност, а от друга - добавена стойност на услугата.

Бързината на прегледа никога не е равна на качество,

когато става дума за технически прегледи, и се рискува безопасността на шофьора, пътниците и останалите участници в движението” коментира Михаил Янков. Той препоръчва и да се следи с какво оборудване се извършва техническият преглед, тъй като в много от пунктовете то е допотопно. И просто няма как с него да бъде извършен качествен технически преглед.

Зависи и от качеството на специалистите. Пунктовете трябва да разполагат с висококвалифицирани хора, които адекватно да консултират клиентите по време на прегледа, добавя Янков.

Добавена стойност при прегледите дават например онлайн резервационна система, колцентър за обслужване на клиенти или автоматично напомняне за предстоящ изтичащ срок на прегледа. Клиентът може да резервира преглед онлайн, да се свърже със специалист по обслужване на клиенти, ако има въпроси, да промени часа си, като така пести време и не се налага да ходи и да чака ред на място.

Помещенията също са важни за удобството и добавят стойност за клиента - много пунктове се помещават в трафопостове и гаражчета и няма условия нито за посрещане на клиенти, нито за качествен преглед.