Експерт по комуникация съветва как да не развалите отношенията си

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Колега изпраща информация за проект, по който целият екип ще работи. Предстои да я обсъдите на съвещание и да решите как да действате. Забелязвате в нея грешка. Не незначителна подробност, а голяма грешка, която заплашва да провали целия проект.

Дали да я премълчите, като не е ваша работа да я поправяте? Да си носи отговорност колегата. Да я забележи шефът, който би трябвало да е достатъчно компетентен. Това са все подходящи оправдания, за да се измъкнете.

Да, но грешката може да струва на целия екип, в това число и лично на вас, усилия в неправилна посока и в крайна сметка неуспех на проекта. Следователно трябва да кажете лошата новина на колегата си - че е сгафил.

Това задължително трябва да се случи преди съвещанието и на четири очи. И все пак не е лесно, защото колегата ви може би ще оцени помощта ви, но ще му стане неприятно.

Джанел Андерсън, експерт по комуникация, съветва как да проведете този разговор по-безболезнено. Има няколко фрази, които може да използвате, за да насочите колегата си в правилната посока, без да си навлечете неговия гняв или обида.

"Може би да хвърлиш още един поглед на ето това" е добро начало. По този начин вие му показвате, че двамата си сътрудничите за постигане на възможно най-добрия резултат. Едновременно насочвате вниманието му към конкретно нещо, което има нужда от доизглаждане. Така му позволявате сам до открие и коригира грешката си, без да ви се налага да го критикувате.

Ако ви попита защо да хвърли още един поглед, може да му кажете направо, че информацията ви се струва неточна. Щом е добър професионалист, той ще я провери и преди съвещанието или на него ще каже за корекцията.

Ако не го направи, а вие сте сигурни, че наистина има грешка, сте напълно свободни вие да я поправите публично. Постъпихте като добър колега и го предупредихте. Не бива да замитате гафа под килима, щом може да доведе до неуспех за целия екип.

Възможно е колегата ви веднага да види грешката и да ви благодари. Но без значение колко уважителни сте, вие всъщност го критикувате. Човек често приема негативната обратна връзка като лична атака срещу себе си и своята работа. Затова трябва бързо да смекчите критиката и да се поставите в една група с колегата си. Може да кажете "И на мен ми се е случвало". Така звучите подкрепящо.

"Това помага за поставянето на вашия събеседник в не толкова уязвимо положение, защото самите вие изглеждате не толкова авторитетни. Един вид казвате: "Позволи ми да ти помогна да се поучиш от моите грешки" - обяснява Андерсън. - Ако искате да издигнете тази фраза до следващото ниво, предложете съвети и техники, които сте използвали, за да коригирате ваша грешка."

Може да изберете и по-директен подход, за да кажете на някого, че е сбъркал. Ако разговаряте с по-неопитен или пък с достатъчно близък колега, е добра фраза "Това трябва да бъде коригирано. Как мога да ти помогна?" Така вие му посочвате какво да направи, предлагате му подкрепа и не го осъждате.

"Когато ситуацията стигне до точката, в която човек осъзнае грешката си и започне да се държи отбранително, съветвам да забравите за всички лични местоимения - изтъква Андерсън. - Когато премахнете от изказа си обвинителното "ти", пренасочвате вниманието върху работата, която трябва да бъде свършена, вместо върху личните грешки и недостатъци на конкретния човек."

Това в първото изречение. Във второто питате вашия колега как можете да му помогнете и дори наблягате на личното местоимение "аз да ти помогна". Независимо дали той ще приеме вашето предложение или ще разреши проблема сам, няма да забрави за протегнатата ръка.

"Общото между трите фрази е, че с тях едновременно ще бъдете както любезни и приятелски настроени, така и целенасочени - подчертава Андерсен. - Те ви позволяват да кажете на вашия колега "Сгафил си", без да звучите брутално и снизходително, но и без да бягате от трудните истини, които човек никога не иска да чуе."

В "Точният човек" можете да прочетете още:

Когато разпознаете доносника на шефа

Научно доказано: Като пишете 8 минути на ръка, се успокоявате и взимате умно решение

5 християнски добродетели, които винаги носят успех в кариерата

С психологически техники ще разберете дали семейството основателно недоволства, че много работите

Научен алгоритъм в 6 стъпки да се справяте с тревоги и да успявате в кариерата

Хлъзгави фрази, когато не искате директно да кажете "не"

10 качества, с които винаги блестите като професионалисти

Техники да отличите арогантен надувко от уверен професионалист

Как да не позволявате никой да ви ядоса на работа

Какъв комплимент към колега и делови партньор винаги ви води към успех

6 хвалби, с които всъщност се излагате

Научно доказано: Кимайте с глава, за да ви харесат