Над 46 хиляди чисто нови Tesla залежават по паркинги и стари летища, фирмата отменя проекти

Пътят на новите американски производители на електрически автомобили вече не е осеян само с цветя. Новините за четирите големи независими играчи от САЩ на пазара на колите на ток са много тревожни. Дори и за компанията на милиардера Илън Мъск, която през последните години предизвика истински фурор.

От началото на годината Tesla започна да съкращава работници и да отменя проекти. След значителни уволнения в екипите, отговарящи за бързите зарядни станции Supercharger, Tesla скъса трудовите договори на много служители в инженерните, сервизните и софтуерните отдели. Tesla все още не е потвърдила официално съкращенията, но според информациите са 10 процента от глобалната работна сила на автомобилната компания. Или около 14 000 души вече са съкратени.

През първото тримесечие продажбите на Tesla паднаха в сравнение с миналата година и запасите от коли почнаха да се трупат.

“Извънземният” електрически пикап  Cybertruck се налага много бавно

на пазара и се продава зле, а проектът за нова “евтина електрическа кола” бе временно спрян.

Паркингите, пълни с коли на Tesla в Щатите и Европа, вече не могат да се скрият. Фирмата на Илън Мъск е произвела 46 561 автомобила повече, отколкото е доставила на клиентите през първото тримесечие на 2024 г. Всичките тези нереализирани коли пълнят паркинги, стари летища и дори изоставени молове.

Неизползвано летище близо до Берлин е препълнено с тесли и това може да се види като се включи сателитната карта, и увеличим мащаба ѝ. Това са хиляди непродадени коли на Tesla. Повечето от тях са на Model Y, който стана най-продаваният модел в Европа през миналата година, но който струва от 60 000 евро - доста скъп, дори и за западноевропейците.

Возилата на немското летище са натрупани само за два месеца, период, при който гигафабриката край Берлин бе затворена за две седмици.

Tesla е продала само 1637 автомобила в Германия през април, което е спад от 32% на годишна база, докато пазарът на електрическите автомобили загуби само 10%, което е пряко свързано със спирането на държавните стимули в страната в края на миналата година.

Друг американски производител само на електрически автомобили пък е пред фалит.

Компанията Fisker може дори да изчезне напълно

Последните лоши новини идват от производителя Magna Steyr от Австрия, който по договор сглобява кросоувъра Ocean за Fisker. Отчетът за печалбите на компанията гласи: “Вероятно повече няма да  произвеждаме модела Ocean”. Като се има предвид, че това е единственият модел на Fisker и единственият завод, в който се произвежда, изглежда, електрическата история на компанията за пореден път е приключила.

Австрийци вече не желаят да произвеждат кросоувър Fisker Ocean.
Австрийци вече не желаят да произвеждат кросоувър Fisker Ocean.

Преди няколко дни главният изпълнителен директор и основател на Fisker - Хенрик Фискер, пусна своя ултрамодерен дом в Лос Анджелис за продажба за колосалните 35 милиона долара.Тази сума е по-голяма от текущата пазарна капитализация на Fisker, която в момента се оценява на 24,97 милиона долара при 0,05 долара на акция.

Домът на Фискер е впечатляващ. Разположена в Холивуд Хилс, къщата включва шест спални, осем бани, вътрешен спа център, сауна, фитнес център и инфинити басейн, наред с други удобства. Той дори има гараж, който може да побере 6 коли благодарение на хидравлична повдигаща система.

Друга американска фирма, произвеждаща електрически коли - Rivian, харчи милиарди, но приходите са под очакванията. Добрата новина, ако може да се нарече така, е, че доставките, производството и приходите все още са нагоре. Например продажбите за първото тримесечие са се увеличили със 71 процента до 13 588, което не е малко. Освен това предстои да излезе скоро на пазара и по-достъпен и малък кросоувър R2. Има дори

слухове, че Apple обмисля партньорство,

което ще е добре за компанията, ако е вярно.

Този Rivian R3X, който прилича на електрически ретро голф, е планиран да излезе на пазара след две години.
Този Rivian R3X, който прилича на електрически ретро голф, е планиран да излезе на пазара след две години.

Лошата новина е, че Rivian харчи пари, и то огромни. Нетната загуба на компанията за цялата 2023 г. е колосалните 5,4 милиарда долара, а през първото тримесечие на 2024 г. е 1,45 милиарда долара в сравнение с 1,2 милиарда долара през същия период на миналата година. Очаква се разходите да продължат, но докога?

Lucid също е на огромна загуба. Марката все още не произвежда толкова коли, колкото Rivian, и не успя да постигне целта си да сглоби 9000 машини тази година. Общата загуба за първото тримесечие е 685 милиона долара, спад от загубата от 780 милиона долара през първото тримесечие на 2023 г. Приходите също са се увеличили до 173 милиона долара за първото тримесечие, а компанията твърди, че разполага с 2,2 милиарда долара в брой.

Lucid Air е доста скъпо удоволствие.
Lucid Air е доста скъпо удоволствие.

Като цяло обаче перспективите и пред тази американска компания не са добри, защото търсенето на нейните коли е под очакваното и това означава, че ще е доста трудно да превърне загубата в печалба в обозримо бъдеще.