Най-опасни са тези при ясно небе, казва капитан Павлин Йорданов, командир на Airbus A320 в „България Еър"

Трябва да се мисли за инструментариум, откриващ тези термични „комини", казва климатологът проф. Георги Рачев

Нагорещеният от СО2 емисии въздух рязко се издига и се сблъсква със студени маси и ветрове, което тепърва ще води до все по-екстремни аномалии по време на полет

Два инцидента през пет дни, свързани с кошмарни турбуленции, възобновиха дебата: какво всъщност се случва? Наистина ли има суперопасни маршрути за самолетите, или климатът необратимо се променя и искаме или не, трябва да свикнем със зачестилите аномалии по време на полет?

Пътниците на Qatar Airways едва ли някога ще забравят паниката си над Турция, когато всичко започва страховито да се тресе – ранени са 12 души. При това дни след като британски пасажер почина в Singapore Airlines от предполагаем инфаркт, а 211 други получиха тежки травми заради внезапен трус, довел до рязка загуба на височина от 54 метра.

Защо тези явления така зачестиха, а авиоиндустрията сякаш е напълно неподготвена? Климатолозите са категорични, че глобалните метеорологични модели се променят и това естествено създава нови, по-големи заплахи, които са напълно непредвидими.  Проф. Георги Рачев КАДЪР: bTV

Проф. Георги Рачев КАДЪР: bTV

На този етап експертите смятат, че най-опасни са така наречените турбуленции при чист въздух (CAT) – в напълно безоблачни райони, в които изведнъж се появява вятър, свързан с невероятно бързо движещи се въздушни потоци. Именно при тези скоростни сблъсъци се образуват завихряния, предизвикващи бурни смущения във въздуха. За съжаление, това явление е абсолютно непредвидимо за пилотите, а и невидимо за сателитите и радарите. То връхлита напълно неочаквано и по същия начин отминава.

Едно изследване на Университета в Рединг от 2023 г. донякъде повдига завесата над този феномен. Според него CAT турбуленциите неумолимо се увеличават в различни региони по света. Нещо повече, общата им продължителност е нараснала с 55% - от 17,7 часа през 1979 г. до 27,4 часа през 2020 г. Може би затова в заключението си учените отбелязват, че най-вероятно това е свързано с измененията в климата. Силно затопленият въздух в резултат на нарастващите въглеродни емисии се издига от повърхността на Земята към атмосферата, където влиза в контакт с много по-хладни маси и потоци. Точно това „врязване" в бушуващите ветрове създава брутален „конфликт", предизвикващ силни турбуленции. Същевременно колкото повече се нагрява атмосферата, толкова по-интензивни ще са въздушните сблъсъци, проливните дъждове и толкова по-често ще сме свидетели на опасни за пътниците турбуленции.

Но това не са единствените лоши новини. С глобалното затопляне ще зачестят изненадващите мощни бури, които на свой ред ще водят до сериозни разклащания в самолетите, прогнозират учените в Рединг. И за да не са голословни, посочват, че затоплянето в момента протича 4 пъти по-бързо от това между 1960 и 2000 г. Тоест тези ситуации няма да намалеят, а ние ще трябва да се научим да ги управляваме по-добре в името на общата безопасност. 

„Безспорно необходими са още данни, за да се натрупа статистика кога и как се случват тези явления, в кои сезони, в кои части на света и пилотите ще знаят, че по този и този маршрут има вероятност нещо подобно да ги застигне – коментира пред „24 часа - 168 истории" климатологът проф. Георги Рачев. – Тогава и екипажът ще е доста по-внимателен и ще предупреждава навреме пътниците да затегнат коланите."  Капитан Павлин Йорданов, командир на Airbus A320 в „България Еър"

Капитан Павлин Йорданов, командир на Airbus A320 в „България Еър"

Според него действително има основание за увеличаване на тези турбуленции, но е необходимо да се натрупа още емпиричен материал.

„На този етап не знаем как ще реагира атмосферата; има възходящи и низходящи потоци и трябва да се мисли за инструментариум, откриващ тези термични „комини" и свързаните с тях низходящи потоци, водещи до подобни сътресения", обясни проф. Рачев. Според него именно заради тях се е стигнало до инцидента със спускането на самолета на Singapore Airlines с цели 54 метра.

„Това е компенсаторният поток – обясни още той. – Когато се спуска, се затопля; въпросът е, че става прекалено рязко, границата между възходящия и низходящия е толкова внезапна, че увлича надолу самолета. Обратно, ако посоката е нагоре – тогава пътниците се „лепят" за седалките."

За беда, освен CAT турбуленциите има още много други, които правят определени маршрути особено опасни.

Британската и американската служба, проследяващи тези аномалии, предупреждават, че за миналата година най-наситени с турбуленции са били полетите между Сантяго и боливийския град Санта Крус; от Алмати, Казахстан, до Бишкек, Киргизстан; между двата китайски града Ланджоу и Чънду, между двата японски Сентрер и Сендай, а на последните две места с най-слаби турбуленции са поставени маршрутите Милано - Женева, както и Милано - Цюрих.

Оттук нататък остава да се надяваме учените да подготвят по-бързо необходимите модели, за да могат пилотите и пътниците да са подготвени и никога повече да не се стига до кошмарни инциденти, завършващи дори със смърт.

ИНТЕРВЮ

Капитан Павлин Йорданов, командир на Airbus A320 в „България Еър": 

Най-опасни и изненадващи са турбуленциите "ясно небе"

Те се прогнозират трудно и са най-честата причина за наранявания по време на полет, казва той 

Пътнически самолет „Боинг 787“ кацна аварийно на летище край Ню Йорк след силна турбуленция СНИМКА: Туитър/nicksortor
Пътнически самолет „Боинг 787“ кацна аварийно на летище край Ню Йорк след силна турбуленция СНИМКА: Туитър/nicksortor

- Капитан Йорданов, известно е, че има маршрути със силни турбуленции и те могат да бъдат прогнозирани. Какво правят пилотите, за да гарантират, че по време на техен полет няма да има пострадали?

- За да говорим за турбуленция и нейната прогнозируемост, е хубаво да споменем основните типове, с които можем да се сблъскаме, както и причините, които ги пораждат. Познати са ни 4 основни вида турбуленция - според характера ѝ на проявление: около и вътре във фронт от кълбести облаци, в област с мощни струйни течения, в подветрената страна в планините, както и околоземна при ясно небе, или така наречената CAT (Clear-air turbulence).

За избягване на първия тип турбуленция, освен на метеорологичните прогнози и сателитни изображения, които ползваме, разчитаме също така на МТО (метео – бел.ред.) - радарите на нашите самолети. Те ни позволяват да визуализираме както позицията, така и вертикалната структура на облаците, намиращи се по нашите трасета, и своевременно да ги избягваме по установени за това правила.

Известна предвидимост на следващите два типа турбуленции също съществува. Тя е базирана изцяло на работата на метеоролозите, като те публикуват карти с потенциално възможните турбулентни зони и течения. След анализ на тези данни се планира и провежда конкретният полет.

За съжаление, за последната категория турбуленции трудно може да се говори за предвидимост. САТ се проявяват относително рядко, но изненадващо и без каквито и да било признаци или възможни прогнози за това. Те са и най-честата причина за по-сериозни щети и наранявания на пътници по време на полет.

- Казват, че в авиацията, за да се стигне до смъртен случай или катастрофа, трябва преди това поне 500 грешки да са допуснати и за тях да не са взети мерки. Възможно ли е до подобен случай да се стигне заради системно подценяване на турбуленциите по наситените с тях маршрути?

- В първата част на въпроса сте напълно права - за да се стигне до сериозен инцидент, трябва да се натрупат множество пропуски. За да се намали вероятността за това, в авиацията се ползва голяма доза статистика, която подпомага ограничаването на броя грешки. Въпросният принцип на т.нар. „швейцарско сирене" за оценяване на различните нива на човешкия фактор е силно залегнал не само в нашата работа, а и в много други дейности, целящи ограничаване на рисковете.

Категорично мога да Ви уверя, че подценяване на метеорологичната обстановка, включвам в това число и турбуленциите, няма. В подготовката, планирането и изпълнението на всеки полет внимателното анализиране на метеопрогнозите е основна част от работата ни и за подценяване не може да става въпрос.

- Какво е най-добре да направят пътниците при предупреждение за турбуленции?

- Апелирам към всички да използват винаги предпазните си колани - дори когато светлинната сигнализация за това не е включена. Това значително ще намали рисковете от турбуленция при тяхното пътуване. В случай на турбуленция или каквато и да е друга екстремна ситуация ги приканвам да следват строго указанията на кабинния състав, както и тези от пилотската кабина. Ще Ви припомня също така, че авиацията си остава най-надеждният и безопасен транспорт, и Ви пожелавам приятни полети.