Ако искате да очаровате събеседника си, избягайте и клиширани приказки за времето, съветват експерти по комуникация

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

Делова среща с човек, когото трябва да убедите в нещо, за да постигнете своя професионална цел. "Здравейте. Как сте", питате възпитано, докато се ръкувате. Всички така правят, така правите и вие.

Грешка, твърдят изненадващо специалистите по комуникация. "Как сте" са двете най-безполезни думи в деловото общуване. Човекът, който задава въпроса, не се интересува особено. Този, който му отговаря, не казва истината. Автоматично изрича "Благодаря, добре". Не е професионално да обяснява, колкото и да е зле. Неговите проблеми в повечето случаи нямат нищо общо със срещата. Пък и да имат, надали е моментът да ги разказва.

"Как сте" - "Добре" е безсмислен диалог, загубено време и пропусната възможност за създаване на връзка.

Ако започвате с този въпрос, трябва да продължите да питате, за да се сближите наистина със събеседника си. Ще му хареса, че се интересувате от него. Всеки се смята за достатъчно значим, за да е тема на разговор.

Въпросите ви трябва да точно премерени - да не навлизате нетактично в лично пространство, но и да показвате, че в центъра е самият той. Най-добре е да са вариации около работата му в момента.

Ако сте в неговия кабинет, отворете очи, преди да отворите уста. Открийте нещо, върху което да импровизирате - картина на стената, семейна снимка на бюрото, каска на велосипедист. Те могат да предизвикат интересен разговор.

Това е съвсем различно от клишето "Как сте", след което едва дочаквате клишето-отговор и минавате към темата, за която сте се събрали.

Изследователи от университета Харвард са установили ефекта от правилните въпроси със серия експерименти. Те анализирали повече от 300 разговора. Изводите са, че "Как сте" не сближава. В диалозите, при които имало следващи въпроси, показващи интерес към личността на събеседника, той наистина харесвал много повече онзи, който му ги задава.

Ключът към извличането на максимума от разговорите е в началото да зададете на човека отсреща поредица от автентични смислени въпроси, обобщават изследователи. Автентични означава предназначени за самия него, а не дежурни. Така печелите доверието му и той е много по-отворен да слуша какво искате от него.

Има школа експерти по комуникация, които
развенчават прословутото правило за 5-те минути
общи приказки в началото на делова среща.
Според другата школа те сближават дори ако си говорите по клиширани теми като времето навън или тежкия трафик. Няма какво съществено да си кажете по тях, но те са увод, заради който разговорът не започва "от вратата за главата", т.е. директно с това, за което сте се събрали.

Да говорите за времето и трафика е най-лошият начин да стопите ледовете, твърдят противниците на клишетата. Изключение е, ако съобщавате нещо, което евентуално има значение за събеседника ви - примерно, че близо до офиса му е станала катастрофа и са затворили пътя. Общите приказки вършат работа за създаване на контакт само ако избегнете клиширани теми и се фокусирате върху неща, важни за другия.

Щом не вярвате, я помислете за вас колко досадните са тези дежурни теми.

Казвате "Навън стана много горещо, чух по радиото в колата, че температурата ще стигне 40 градуса". Човекът ви отговаря "Да, да, неприятно". С нищо не допринасяте за доверие помежду си.

Даже да подхванете трафика и да сте на едно мнение, че е "ужасен, ужасен", пак не се сближавате, защото така мислят още хиляди ваши съграждани. Съвсем друго е, ако знаете, че човекът често пътува до Букурещ, да заговорите какво сте прочели във вестника - там затварят центъра за стари коли, и да го питате какво мисли. Давате му възможност да разкаже за наблюденията си, да сподели мнението си.

Това вече е извън клишето, прави разговора автентичен. Наистина установявате контакт, който помага в следващия момент, като стигнете до същността на срещата си.

Специалистите по комуникация съветват и
да бъдете първи с автентичен въпрос, за да не продължите с още по-тъпото "А вие как сте". Т.е. веднага да заговорите така, че да покажете интерес към събеседника си. Иначе той ще ви попита "Как сте", ще се окажете с дежурния отговор "Благодаря, добре", че и ще трябва да продължите с повторението "А вие как сте".

Ако се случи той да започне с клишето, в никакъв случай не го повтаряйте, а непременно изровете някакви по-оригинални следващи въпроси за личността на събеседника си.

По този начин не изпускате шанса си да създадете доверие към себе си. Като му оставите инициативата, той ще се интересува от вас и вие ще започнете да изпитвате симпатии.

Не че сте се събрали да воювате. Но все пак винаги ще постигнете повече, ако не се влюбите в събеседника си. Иначе току-виж той постигнал своята цел, а не вие вашата.

----Трик за харизма по телефона----

При лична среща е по-лесно да предизвикате симпатия у събеседника си, защото си помагате с цялото си излъчване, с очния контакт, с усмивки, мимики и жестове, със стойката на тялото си.

По телефона ви остава да играете само с тона на гласа. Думите имат значение, но зависи и как ги казвате. Затова експертите по общуване съветват и когато говорите по телефона, да се усмихвате. Това винаги се усеща, прави гласа ви по-топъл и създава доверие към вас.

Не се притеснявайте, че ще изглеждате като хилещ се идиот пред колегите в офиса. В този момент вие не общувате с тях, имате си събеседник насреща, на когото посвещавате цялото си внимание.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

"Премията за красота" се оказва мит - не работи за успех в кариерата

Внимавайте какво си драскате - издавате характер и състояние пред шефа и колегите

5 лоши навика провалят кариерата дори на най-талантливите

Ужасът вечно недоволен шеф и техники да се справите

Кои 3 показателя за пенсионните си вноски да следите, колкото и далеч да ви се струва пенсията

Опитомяването на чувствата за 90 секунди осигурява мир и успех в работата

Ловки трикове да ставате симпатични

Ритуалът за късмет не е просто суеверие - научно доказано е как помага

10 незабележими, но коварни капани от шефа и как да ги избегнете

Блондинки и други предразсъдъци, които провалят успеха