Софтуери предлагат продукти, закриват и откриват сметки

Изкуствен интелект вече помага в опознаването на клиентите, одобрява кандидати за кредит, предлага оферти за продажби на продукти и услуги. Това стана ясно на форум за иновациите в банковата сфера в края на миналата седмица в София, организиран от Финансов форум "Иновации".

Оказва се, че във все повече банкови операции служители са заменени от чатботове. Има и алгоритми, които предлагат на клиентите ценни книжа в банките и цялата финансова сфера.

С помощта на изкуствения интелект клоновете на повечето банки са намалели, но операциите и трансакциите са се удвоили. Експертите са категорични, че използваните софтуери не допускат грешки и са в пъти по-бързи от хората. Поради това тяхното приложение е все по-масово при препоръка за продукт или услуга, закриване и откриване на сметки, подновяване или заявка за банкова карта.

Това позволява служители да се освободят от рутинни дейност и да се фокусират върху консултиране на клиентите.

Навлизането на новите технологии обаче носи и рискове - като сигурност, етични въпроси относно събирането и защитата на лични данни и кой носи отговорност за решенията. Има риск от финансови злоупотреби, изтичане на данни и предизвикване на кризи, които са социални, икономически и политически, бе един от изводите на форума.

Поради това е нужна регулация, за да е ясно чия е отговорността при решение, в което е участвал изкуствен интелект. А също така потребителите предварително да дават съгласие данните да се обработват от изкуствен интелект.

Мирослав Вичев, главен изпълнителен директор на “Борика”: След 4 месеца ще има незабавни плащания към всички в ЕС

 

- От 9 юли евровата платежна система на „Борика" ще има достъп до всички платежни институции в Европа, а от октомври ще бъдат пуснати и незабавните плащания към всички европейски банки. Нали това съобщиха от БНБ само преди дни, г-н Вичев?
- Ние имаме платежна система в евро и в момента. Тя ще бъде обновена, така че да работи в пълен 24 часов режим седем дни от седмицата и да бъде достъпна за клиентите на българските банки към всички контрагенти в Европа. Това означава, че нашите потребители получават възможност за незабавни плащания към всички европейски банки. Независимо от конкретната дата на присъединяването ни към еврозоната, нашите банките могат да се присъединят още в момента.
- У нас са факт незабавните плащания в левове, а вече ги има и през телефон. Радват ли се на интерес?
- Да, така е. Незабавните плащания вече са достъпни за всички потребители в България, а за над 80% от тях услугите бяха надградени с нова възможност за плащане по мобилен телефон, която вече предлагат по-големите банки. За услугата са регистрирани над 700 хиляди души и нови десетки хиляди се присъединяват всеки месец. Всеки може да получи такова плащане дори и този, който нарежда превода да не знае IBAN-а на получателя. При това се ползва наша, българска платформа, не се налага ползване на чужда.
- Банките май наистина са вече в телефона ни. Предлагате и плащане на зони при паркиране. Какво още предстои? 
- Blink системата за незабавни плащания в лева е с много добавени услуги. Вече в над 20 града на страната може да се плаща паркиране на синя и зелена зона чрез мобилно приложение. По-бързо е, а и по-евтино и за хората, и за общините. Не се плаща SMS, услугата е с високо качество. Предстоят и плащания на гаражи и транспортни услуги. У нас вече почти всяко 5-о плащане е незабавно.
- Електронните ваучери могат ли вече да се използват при пазаруване, плащане на битови сметки?
- Те навлязоха с помощта на Националната Картова и Платежна Схема от началото на годината. Има вече 7 оператора, които предоставят такива ваучери. В момента има постепенно навлизане и „свикване" на потребителите с електронната услуга. Имаме добро взаимодействие с работодатели и търговци, така че в момента върви усилена подготовка на всички. Като част от подготовката за въвеждане на еврото и тези ваучери ще бъдат прехвърлени в евро, когато дойде моментът. Срокът който законодателят е дал е от 1 юли т.г. да се издават само електронни ваучери.
- Как са защитени дигиталните портфейли, каквито вече имат много хора? Какви са опасностите и как да се пазим?

- Разширяването на тези услуги неизбежно води до разширяване на рисковете. Незабавното плащане и високата скорост изкушават и престъпниците. Това, което и в момента правят банките е да внимават с лимитите на тези плащания. И да не пропускат да наложат всички секюрити и допълнителни изисквания за идентификация на клиента, независимо как - с биометрия, с кодове, както и да насочат вниманието на клиента към това кой е контрагента му, как става плащането. Има редица методи за измама, при които се подвежда клиентът да потвърди нещо, което той не е нареждал, затова е нужно внимание и от самите клиенти. Банките полагат много усилия за това. Предлагаме една от най-добрите платформи - IBM Safer Payments - за предотвратяване на измами. Ние опитваме да създадем допълнителна инфраструктура, така че банките по бързо да обменят информация помежду си. Този риск е с висок приоритет и непрекъснато се работи по него. Прилагат се всички съществуващи методи за защита.
- Изкуственият интелект ще замени ли напълно хората, особено при разплитането на финансови измами и пране на пари, тъй като просто е по-бърз, а при подобни казуси скоростта, с която се блокира движение по сметки е решаваща?
- Във финансовата сфера това е една от най-модерните и най-обсъждани технологии в момента. Палитрата в която може да бъде приложен е много широка. Навлизането му започна, ако се върнем назад във времето, от различните модели за подобряване управлението на кредитния риск - за да се одобри бързо кредит и да се управлява след това трябва динамичност и познаване на конкретния клиент. Тези методи се подобряват много.
- Къде навлиза в момента и къде предстои?
- При продажби се ползва много, когато бързо трябва да се намери най-добрата оферта за съответния клиент и да му се предложи бързо. Най-широката сфера на приложение е свързана с борбата с измамите. Голямо внимание се обръща например да се направят модели, които следят нормалното поведение на един клиент. И на всяко нещо по-различно и странно в него, да се обръща внимание веднага. Човекът веднага да бъде предупреден и да му се зададат въпроси. Ние вече осигуряваме такава услуга за банките. При определени условия на определено плащане се повдига критичността му и се задават въпроси на клиента, за да потвърди лично нареждането. В момента много модерен е генеративния изкуствен интелект, което се прилага по отношение на конкретните връзки с клиента. Много от банките вече са допълнили електронните си канали с чатботове и електронни асистенти. Тази употреба е възможно да се намали човешкия труд и да повиши качеството, за да се предоставя бързо пълноценна информация. При по-сложни дейности като цени, оферти, тарифи се ползва усилено, т.е. там, където рискът от грешки е най-голям. Хората са по-склонни да грешат, докато машината не греши. Тя обаче трябва да се настрои към езика ни и към хората, което понякога е проблем. Практически във всички области на контакт се стремят да включат изкуствения интелект. Има го и във вътрешната работа на банките като офис асистент.
- Има ли го вече поколението, което няма да познава хартиените пари, и ще работи с дигитални? Това ли е бъдещето и близко ли е то?
- За нас не изглежда съвсем близко. Нашата компания естествено участва в европейските асоциации и когато разговаряме с колеги от скандинавските страни, те споделят, че за децата им е любопитно като видят банкнота, тъй като не ги познават. Има вече скандинавски страни, в които практически не се ползват банкноти. Много нетипично е да направи човек такова плащане. Това ни е малко далечно като време , но все пак става само на 2000 километра. И не е толкова далеч моментът, в който ще дойде и тук. При нас идването има отношение и към сивата икономика, така че няма да е лесно да се случи. Но ще се случи.