Повече от 350 акта за различни нарушения са съставени при извършени над 1800 проверки на НАП от началото на лятната кампания на приходната агенция за спазване на данъчното и осигурителното законодателство по Българското Черноморие. Това съобщиха от НАП.
Близо 100 от тях - за неиздаване на касов бон и разлика в касовата наличност, са платени в 14-дневен срок.
От НАП констатират, че много от собствениците на санкционираните търговски обекти за неиздаване на касови бележки или за разлики в касовите наличности предпочитат да не обжалват наложените актове, а да ги заплащат веднага. Така освен че в републиканския бюджет постъпват директно значителни суми, бизнесът също печели, като се възползва от законовата възможност при заплащане на наложена санкция в 14-дневен срок да внесе с 20 процента по-малко от стойността на наказателното постановление, коментират от НАП.
Данъчните отчитат подобрена фискална дисциплина и повишаване на оборотите вследствие на контролните действия. Разликите в касовите наличности и неиздаване на фискален бон остават най-честите нарушения. Те се наблюдават при всяка 14-а проверка. В същото време драстичните нарушения на данъчно-осигурителното законодателство са единични - до момента само малки обекти по крайбрежието са установени да извършват дейност без фискално устройство. Няма запечатани търговски обекти. Не са установени и случаи на сезонни работници, назначени без договори, отчитат от НАП.
От НАП напомнят, че потребителите имат право да задържат плащането към търговеца до получаването на касова бележка. Промяната в Закона за ДДС, в сила от 1 януари 2024 г., цели засилване противодействието на укриването на приходи и на нелоялната конкуренция, както и гарантирането на потребителските права, отбелязват от приходната агенция.
От НАП посочват още, че гражданите могат да осъществяват контрол върху отчитането на приходите и като използват мобилното приложение на приходната агенция - NRA Mobile, което сканира QR кода върху бележката. То може да се изтегли през App Store за телефони с операционна система iOS или през Google Play. Сигнали за неиздаване на касови бележки, фалшиви платежни документи или с липсващи реквизити, както и за други данъчни и осигурителни нарушения, могат да се подават на телефона на Информационния център на НАП 0700 18 700 или по електронната поща на приходната агенция [email protected]. От НАП съобщават още, че контролната им кампания ще продължи и през септември, включително и чрез съвместни проверки с различни държавни институции.