В студа спадат по-бързо

През зимата съществува шофорски мит, че недостатъчно напомпаните гуми са по-добри за каране в снежни условия, защото тогава гумите имат по-голям контакт със земята. Въпреки че това не е технически неправилно (понякога е дори полезно, например, за да излезете по-лесно от дълбок пясък или кални коловози), всъщност никога не е безопасно да шофирате умишлено с ниско налягане в гумите, дори при обилна снежна покривка и ниски температури.

Шофирането с недостатъчно напомпани гуми увеличава многократно вероятността от катастрофа и в студените месеци според проучване на Националната администрация за безопасност на движението по пътищата на САЩ. Само добре напомпаните гуми

се движат по-добре през снега, пестят гориво

и не на последно място - издържат по-дълго.

Меката гума не само ще се повреди по-бързо, но може и да доведе до опасни ситуации на пътя.
Меката гума не само ще се повреди по-бързо, но може и да доведе до опасни ситуации на пътя.

Автомобилните гуми на повечето модели обикновено се помпат до налягане от 2 до 2,4 бара, а препоръчителната цифра за даден модел е написана на специален стикер някъде по колата (обикновено върху вътрешната страна на шофьорската врата). Тези определени от производителя стойности трябва да се използват целогодишно, защото няма различни цифри за лятото и зимата.

Никой не отрича обаче, че външната температура все още влияе върху налягането в гумите. Ето защо през зимата трябва по-често да се проверяват гумите, както и по-честичко да се помпат, отколкото през летните месеци. Всичко това се прави, за да може

да се поддържа идеалното налягане,

което е един от най-важните фактори за безопасността при шофиране.

През лятото няма такава нужда, тъй като молекулите на по-топлия въздух в гумата се движат по-бързо и се “сблъскват” повече една с друга, повишавайки налягането в гумата до необходимото ниво. Когато температурата спадне, въздушните молекули се забавят и се “залепват” една за друга, което води до спад на въздушното налягане и потенциално недостатъчно напомпана гума.

На практика много производители на гуми изчисляват, че гумите губят 0,06 бара за всеки спад на външната температура с 10 градуса. По същия начин паркирането на колата за по-дълъг период от време през зимата обикновено посреща собственика с частично изпуснати гуми.

Ако колата има система за следене на налягането в гумите, предупредителната лампа ще се активира, когато налягането падне с поне 25 процента. Тази малка иновация в света на автомобилите е особено полезна за следене на налягането в гумите в студено време.

Новите коли задължително трябва да имат компютърче за следене на налягането.
Новите коли задължително трябва да имат компютърче за следене на налягането.

Ако нямат този сензор,

гумите се проверяват още след като колата е паркирана

само за няколко часа (шофирането повишава температурата на въздуха и по този начин налягането на въздуха в гумите), за да се получи най-точната стойност на загубата в сравнение с предписаната.

Най-добре е гумите да се проверяват веднъж месечно, тъй като при по-слабо напомпани гуми с по-нисък страничен профил невинаги падането на налягането се вижда “на око”, както при тези с по-висок профил.

Други признаци, че гумите може да са недостатъчно напомпани, са ако воланът започне да се тресе, ако само едната гума “дърпа настрани” или е необходим “повече път” при спиране.