Най-голямата група в Европейския парламент, дясноцентристката Европейска народна партия (ЕНП), представи план за спасяване на европейската автомобилна индустрия. Един от компонентите на това е отмяната на забраната за двигатели с вътрешно горене от 2035 г., за който "24 часа" вече писа.
Глобите, които производителите на автомобили скоро ще трябва да плащат, ако не изпълнят целта си за намаляване на емисиите до 2025 г., също трябва да бъдат премахнати. Според ЕНП тези глоби са неприемливи. Производителите отчаяно се нуждаят от пари, за да инвестират в нови технологии, каза лидерът на ЕНП Манфред Вебер.
ЕНП не поставя под въпрос "зелените амбиции" на ЕС, допълни Вебер. Фракцията подкрепя декарбонизирането на икономиката, но комбинация от технологии трябва да е възможна за постигането на това. Според Вебер е било грешка, че предишната Европейска комисия е решила да регулира технологиите и "да се конкурира с двигателя с вътрешно горене".
За да се осигури бъдещето на автомобилната индустрия в ЕС, е необходим прагматичен подход, подчерта Вебер. Автомобилната индустрия е от голямо значение. „Говорим за милиони работни места и 7 процента от европейския брутен вътрешен продукт. Износът е важен гръбнак на европейската индустрия и икономиката на Европейския съюз", добави Вебер.
Регионите, засегнати от прехода от двигатели с вътрешно горене към електрически автомобили, трябва да получат мерки за финансова подкрепа, иска ЕНП. Освен това правилата за държавна помощ трябва да бъдат смекчени. Това облекчаване обаче не трябва да бъде за сметка на лоялната конкуренция между държавите-членки.
Сара Матийо, белгийски евродепутат от групата на Зелените, нарича предложението на ЕНП "абсурдна идея". Според нея автомобилната индустрия в Европа трябва да се "фокусира върху иновациите", за да настигне китайските производители. ЕС трябва да „поеме водеща роля, което гарантира значително увеличение на доставката на достъпни електрически превозни средства", пише тя в социалните мрежи.
Германската автомобилна индустрия е в тежко положение от известно време. Volkswagen е изправен пред големи загуби на работни места поради възможно затваряне на заводи в собствената си страна. Това ще се случи за първи път в историята на автомобилната компания. Германски доставчици на автомобили като Continental, Bosch и Schaeffler също обявиха, че ще съкратят хиляди работни места, за да намалят разходите.