В Брюксел Европарламентът и Съвета се споразумяха за нови правила за шофьорска книжка. Тя ще бъде достапна и на смартофни. Въвежда се и минимум две години изпитателен срок за новите шофьори.

Споразумението за актуализиране на директивата на ЕС за шофьорски книжки, постигнато рано сутринта във вторник, има за цел да подобри пътната безопасност в Европа, където почти 20 000 души загиват по пътищата годишно.

Цифровата шофьорска книжка, налична на смартфон с технология за дигитален портфейл в целия ЕС, ще стане основният формат в европейските страни според новите изисквания. Държавите членки ще разполагат с пет години и шест месеца след влизането в сила на новите правила, за да приложат това. Въпреки това евродепутатите увериха, че водачите ще продължат да имат правото да изискват от властите да имат и физическа шофьорска книжка.

За първи път правилата на ЕС ще определят изпитателен период от най-малко две години за новите шофьори. Начинаещите шофьори ще подлежат на по-строги правила и санкции за шофиране в нетрезво състояние, както и при неизползване на обезопасителни колани и детски предпазни системи.

Евродепутатите осигуриха в текста насърчаване за страните от ЕС да следват политика на нулева толерантност към алкохола и наркотици.

За да се намали недостигът на професионални шофьори, минималната възраст ще бъде намалена от 21 на 18 години, а за свидетелство за управление на автобус от 24 на 21 години, при условие че кандидатът притежава сертификат за професионална компетентност. Страните от ЕС могат да позволят на 17-годишни да управляват камион или микробус на тяхна територия само ако са придружени от опитен шофьор. Тази система от придружени водачи ще се прилага по-широко в ЕС и за шофьорите на леки автомобили.

Преговарящите се съгласиха шофьорските книжки да са валидни 15 години за мотоциклети и автомобили. Страните от ЕС могат да намалят този период до 10 години, ако лицензът може да се използва като национална лична карта, докато лицензите за камиони и автобуси ще трябва да се подновяват на всеки пет години. Страните от ЕС могат да съкратят валидността на шофьорските книжки на по-възрастните шофьори (на 65 и повече години).

Преди да му бъде издадена първа книжка, водачът трябва да премине медицински преглед, включително за зрение и сърдечно-съдово състояние. Въпреки това, за шофьори на автомобили или мотоциклети страните от ЕС могат да изберат да заменят медицинския преглед с формуляри за самооценка или, в случай на подновяване на шофьорска книжка, с други алтернативни мерки. По инициатива на евродепутатите националните власти ще бъдат насърчавани да повишат обществената осведоменост относно минималните стандарти за физическа и психическа годност за шофиране.

Докладчикът на ЕП Юта Паулус (Зелените, Германия) каза: „ Новата директива за шофьорска книжка прави живота на хората по-лесен – по-дигитален, по-гъвкав и с по-малко бюрокрация. В същото време ние изпращаме ясен сигнал за по-голяма пътна безопасност в съответствие с Vision Zero: по-малко инциденти, по-малко наранявания и по-малко смъртни случаи по нашите пътища.

Освен това въвеждаме единни стандарти в цяла Европа и улесняваме младите хора да навлязат в шофьорската професия. Освен това укрепваме нашите доброволчески служби за гражданска защита и се справяме с недостига на квалифицирани работници в транспортния сектор. И накрая, гарантираме, че правото на никого да шофира не е ограничено поради дълги времена за обработка."

Следващи стъпки

Предварителната сделка все още трябва да бъде одобрена от Съвета и Парламента. Страните от ЕС ще разполагат с четири години, за да транспонират новите разпоредби в националното законодателство и да се подготвят за прилагането им.

Фон