Слагат камери не само на гари, но и на прелези, както и в машините
От 5 май действат допълнителни мерки, чиято цел е да минимализира инцидентите с влакове. Системата за управление вече приема GPS данни от локомотивите на “БДЖ - Пътническки превози”. Така диспечерите получават информация за номера на влака, на локомотива, координатите и скоростта на движение. 164 локомотива и мотриси са оборудвани с GPS-и, които предават данните.
Това става ясно от доклада на шефа на НКЖИ Александър Вецков и на “Холдинг БДЖ” Мартин Ангелов за спешните и краткосрочни мерки за подобряване на системата за безопасност в железопътния транспорт.
Преди дни двамата са имали среща с министъра на транспорта Гроздан Караджов, за да отчетат какво са направили. Караджов поръча бързи действия за безопасността, след като на 15 март два товарни влака се сблъскаха при Локорско, а машинистите на единия загинаха. След този случай са уволнени 8 железничари, но след това не се налагало, тъй като дисциплината се е подобрила.
GPS-ите са купени преди три години, но не се ползвали и едва сега влизат в действие след разпореждането на Караджов, а данните се обновяват през една минута.
Предвижда се и въвеждане на временни пултове, които управляват входните и изходните сигнали, които са обвързани и с блокировката в гари. Целта е да не се позволи влакове да се окажат на един коловоз и да се сблъскат.
Другата мярка е монтирането на камери в гарите и локомотивите. Към края на април видеонаблюдение има в 52 гари и 11 жп спирки. Предстои обществена поръчка за гарови райони, прелези и в помещенията на дежурния ръководител на движението. Става въпрос за 162 локации.
В БДЖ пък е одобрена процедура за оборудване на 20 локомотива със система за видеонаблюдение. Вече е проведено извънредно обучение за безопасността на над 5500 служители на НКЖИ, като се предвижда веднъж в годината да се прави отново. Продължава обучението и на машинистите, като се държат и изпити.
Дадени са и данни за четири конкретни нарушения при преминаване на червено, срязване на стрелка и други. Машинистите са освободени и са преназначени на по-ниска длъжност.
На министър Караджов е представена и статистика на произшествията. За последното тримесечие на миналата година те са 129, за първото на тази - 74. От 17 януари до 16 април няма случай на влакове, които да са се оказали на един и същи коловоз или жп линия извън гарите. За предишния период е имало един случай, но влаковете са спрели на разстояние 150 метра един от друг.