Европейският парламент прие с голямо мнозинство значително облекчаване на екологичните правила, наложени на производителите на автомобили. Това позволява на автогигантите да намалят емисиите си на CO2 през периода 2025-2027 г. , а не само през 2025 г. Това преразглеждане е част от плана за подкрепа на европейската автомобилна индустрия, представен през март от Урсула фон дер Лайен, председател на Комисията.

Решението беше прието в Страсбург с 458 гласа "за", 101 "против" и 14 "въздържал се". Подкрепена от десните групи (ЕНП), социалистите (С&Д), както и центристите и либералите (Renew), тази инициатива ще даде облекчение на автомобилния сектор.

Средните емисии на CO2 от новите коли не трябва да надвишават 81 г/км през тригодишния период от 2025 до 2027 г. Тази гъвкавост позволява на производителите да компенсират еднократни превишавания, като допълнително намалят емисиите си през следващите години. Целта е да се избегнат глоби, които биха могли да достигнат няколко милиарда евро, както в случая с Volkswagen или Renault, които бяха най-уязвими.

Гласуваното облекчаване засилва поредица от сигнали, изпратени през последните месеци от Брюксел, които редовно предполагат евентуално отменяне на забраната за продажба на нови бензинови и дизелови коли през 2035 г. Още през януари стратегически документ на Комисията повдигна идеята за разрешаване и след тази дата, на презареждащи се плъгин хибриди. Освен това, синтетичните горива също ще се възползват от възможността да се възползват от отворената врата, под натиск от няколко държави членки, като Германия, Италия и Полша.

По време на гласуването за облекчаване на квотите за CO2, групата на ЕНП (към която принадлежи Урсула фон дер Лайен) дори призова за директно преразглеждане на крайния срок 2035 г. За някои евродепутати, като например Лоран Кастийо (ЕНП), тази корекция на настоящите правила би била само прелюдия към фундаментално преразглеждане на стратегията на Съюза за енергиен преход.

За 2026 г. беше планиран доклад, по време на който европейските институции да оценят напредъка, постигнат от автомобилната индустрия. Тази среща вече е преместена за тази година и евентуално би могла да доведе до отлагане на крайния срок за 2035 г. или поне до няколко други облекчения, смятат анализатори от Брюксел.