Европейският парламент измени директивите за шофьорските книжки, които съдържат множество нови характеристики. Сред най-важните нововъведения е въвеждането на дигитална шофьорска книжка, която водачите ще имат на своите смартфони и която ще стане стандарт в ЕС съгласно новите правила.

Държавите членки ще имат пет години и половина, за да въведат дигитална шофьорска книжка, а тези, които искат ще могат да поискат и шофьорска книжка в сегашния й физически вид.

Едно от най-противоречивите нововъведения е възможността държавите членки да предписват по-кратък срок на валидност на шофьорска книжка за водачи над 65-годишна възраст. Това би довело до допълнителни задължения, които засягат изключително тази възрастова група, в допълнение към медицинските прегледи, които вече са въведени в някои страни.

AGE Platform Europe, организация, която обединява асоциации за правата на възрастните хора от целия Европейски съюз, реагира на подобна разпоредба. В съобщението си от там предупредиха, че въвеждането на автоматични възрастови ограничения без индивидуална оценка на способността за шофиране може да представлява форма на възрастова дискриминация.

"Подобни мерки не се основават на научни доказателства, които биха оправдали автоматично намаляване на валидността на шофьорска книжка след определена възраст. Вместо това се изисква индивидуална оценка на способностите, независимо от възрастта", пишаат от AGE Europe.

Организацията напомня, че много възрастни хора продължават активно, отговорно и безопасно да участват в движението и че неоснователните ограничения биха могли да имат негативни последици за тяхната мобилност, независимост и качество на живот.

Все пак всяка държава членка самостоятелно трябва да реши дали и как да приложи разпоредбата за по-кратък срок на валидност на шофьорските книжки за по-възрастните водачи.