Ще бъдат закупени модерна техника в сметосъбирането, нови контейнери и софтуер, който да следи и измерва в реално време колко отпадъци има в тях
Община Пазарджик стартира мащабна реформа в сметопочистването и сметоизвозването с цел подобряване на качеството на услугите и ефективното управление на отпадъците.
През последните 15-20 г. общинските услуги в
областта на чистотата не отговарят на нуждите
на жителите на града. Макар нововъведените "зелени патрули" да успяват да дадат конкретна картина на чистотата и да водят до намаляване на незаконните сметища и локалните около контейнерите, проблемът с цялостната чистота в общината остава.
Ситуацията в града и в населените места продължава да бъде далеч от равнищата, които се очакват от един областен град.
В същото време съществуващите договори със сметопочистващите фирми обременяват бюджета на общината с прекомерни разходи, които не съответстват на ниското качество на предлаганата услуга.
За да се справи с този дългогодишен проблем, след изтичане на действащите договори със сметопочистващите фирми общината предложи, а на извънредна сесия на 8 май т.г. общинските съветници одобриха проекта на ръководството да бъде създадено ново общинско предприятие "Чистота".
То ще поеме всички дейности, свързани със сметопочистването и сметоизвозването. Тази стъпка ще позволи по-строг контрол над процесите, значително подобряване на качеството на услугите, повишаване на оперативната способност на служителите на всички нива, значително скъсяване на времето, необходимо за реакция и оптимизиране на разходите.
С този мащабен подход общината ще спести милиони левове годишно, които до момента се плащат под формата на ДДС и търговска печалба на частни фирми. Спестените средства, които съставляват близо 40% от общите разходи за сметопочистване, ще бъдат насочени към:
- закупуване на модерна сметопочистваща техника, отговаряща на съвременните нужди за ефективност и скъсяване на необходимото време за почистване на откритите площи;
- нови контейнери, които да заменят морално остарелите, както и да подсигурят покритие на незаложени критични точки по населените места;
- внедряване на иновации в управлението на отпадъците, в това число софтуер, който може да проследява и измерва в реално време количеството отпадъци по контейнерите, какво количество е събрано и транспортирано до депото.
Част от средствата, необходими за реализация на реформата, ще бъдат осигурени чрез наскоро поискания кредит за покриване на досегашните дългове и ще бъдат насочени за закупуване на оборудване, което ще гарантира ефективното стартиране на предприятие "Чистота".
В общинския съвет се внася нова наредба за общинските предприятия, а впоследствие и устройствен правилник на ОП "Чистота". Средствата за инвестицията ще бъдат включени в бюджета на Пазарджик и в план-сметката за разходите, свързани с отпадъците за 2025 г.
Със създаването на "Чистота" общината ще се стреми с пълен контрол да сложи край на остарелите практики в сметопочистването и да открие нова ера на модерни и ефективни услуги, които ще осигурят чиста и добре поддържана градска среда за всички жители.
Предвижда се най-рано през 2026 г. предприятието да заработи на пълен капацитет,
като ще бъде закупена специализирана техника и необходимото количество контейнери за сметосъбиране. Общината ще разполага със собствен автопарк от почистващи и извозващи машини, които се предвижда да бъдат поетапно закупени. Част от техниката ще бъде нова, но ще има и обновени втора употреба.
За очакваните резултати ще допринесе и мащабна нова инфраструктура от контейнери - 378 броя затворени контейнери с кубатура от 2,2 до 3,5 куб. м, 850 контейнера тип "бобър", 3000 броя кофи, както и около 30 превозни средства и специализирана техника - две автоматизирани сметосъбирачки за подземните контейнери, а за бобрите - два нови сметовоза с вградени джипиеси и три броя употребявани.
Както и две големи метачки (до 6 куб. м), два броя малки (за 1,1 кубика "бобри"), един контейнеровоз за строителните отпадъци, един 18-тонен самосвал (употребяван), по един комбиниран и челен товарача, малки електрокари, две употребявани цистерни с вместимост по 6 куб м, с гребло, всяка.
Предвидени са вакуум цистерна за шахти,
малки самосвали за придвижване на екипите, софтуер и хардуер за проследяване, който трябва да управлява целия процес.
Проектът на общинското ръководство е към предприятието по чистотата да бъде включен и отдел, който ще отговаря за зоопарка в парк-остров "Свобода", както и два отдела - по сметопочистване и сметоизвозване.
Закупуването на техниката ще бъде осигурено с 5 млн. лв. от последния общински кредит, като идеята е той постепенно да се изплати само от икономиите, които ще се направят със създаването на "Чистота".
Към момента Пазарджик
плаща над 17 млн. лв. годишно на фирмите, които чистят и извозват сметта
Зам.-кметът Любомир Гечев поясни, че камионите, които ще извозват сметта, ще използват собствен кантар - по този начин ще се избегне и манипулацията за количеството.
Към момента камионите се теглят при пристигането им на депото и няма начин да се оспори количеството, което постъпва там за обработка.
Всички камиони, контейнери и други съоръжения за сметопочистването, миенето на улиците и сметоизвозването, ще имат тракери. Те ще подават информация за това къде се намират машината или контейнерът и колко за пълни.
По този начин освен добър контрол ще има по-добро планиране по извозването на сметта.
Създаването на предприятие "Чистота" е административна реформа, която не е непозната на множество български и европейски градове. Тя е резултат от фокуса на община Пазарджик да осъществява качествена услуга и контрол върху едно от най-важните звена в живота на всеки град.
Ръководството на общината цели да сложи край на десетилетия на компромиси, на безотчетността и липсата на резултати. Чистота, контрол, съвременни технологии и ясна отговорност са ясните стремежи на всяко отговорно управление и жителите на Пазарджик заслужават най-накрая да живеят в подредена и чиста градска среда.
Общината дава силен сигнал, че няма да допусне повече да се плаща скъпо за посредствени услуги.