Предстои да се завърши лот 1 на "Хемус", което е още 19 км аутобан

През цялата 2024 г. в България са направени едва 5 километра нови магистрали, което е поредният антирекорд, показват данните на НСИ за състоянието на пътищата, публикувани миналата седмица.

Въпросните километри се намират в област Благоевград и по всяка вероятност става дума за малкия участък от “Струма”, който беше построен още преди три години около тунела “Железница”, но заради свлачище се наложи да се укрепва. Това продължи няколко години и този участък, намиращ се преди тунела, е влязъл в експлоатация едва през 2024 г. 5 километра магистрала на година е най-ниското постижение на България изобщо досега, ако изключим 2021 г., когато към вече построените аутобани не бе добавен нито един километър.

У нас към момента вече има 845 км магистрали. Изграждането на нови е почти замряло през последните няколко години и дори през 2023 г. са пуснати в експлоатация повече –

цели 15 км от магистрала “Европа”, която

вече достига почти до София

и се очаква в края на тази или началото на следващата година да бъде окончателно довършена. Едва тогава ще може да се каже, че страната ни може да бъде прекосена по дължина само по магистрала, която достига от една граница – сръбската, до друга – турската. В България има 845 км аутобани, изграждането на нови е почти замряло. 
СНИМКА: “24 ЧАСА”

В България има 845 км аутобани, изграждането на нови е почти замряло. СНИМКА: “24 ЧАСА”

През предходната 2022 г. бяха пуснати десетина километра от “Хемус” в област Шумен  в един участък, който се строеше още отпреди 2019 г. и тогава бе само довършен. През 2021 г. към магистралите не бе добавен нито метър, тогава и ремонтите на пътища бяха замрели.

Голямото строителство на нови аутобани  в България всъщност приключи през предходното десетилетие – от 437 км през 2010 г. те вече бяха достигнали общо 790 км през 2019 г., като всяка година в експлоатация са влизали по 50 до 80 км. През този период “Тракия” бе довършена изцяло, достроена бе магистрала “Марица”, а “Хемус”, която прекоси Стара планина още преди началото на новото хилядолетие, след това достигна до местността Боаза в Ловешко. През предходното десетилетие в другия край на “Хемус” откъм Варна бе изградена и една почти 40-километрова отсечка, която заобиколи Шумен чрез сложното кръстовище тип “Диамант”.

Сегашната дълга поредица от години, в които не се строи почти нищо ново, вероятно ще бъде прекъсната през 2025 и 2026 г., защото скоро предстои да се завърши лот 1 на “Хемус”, който е дължина от 19 км Горе-долу такава е и на липсващия все още участък от “Европа”, който, за разлика от останалите, не дублира сегашния път до Калотина, а заобикаля Божурище от другата страна на индустриалната зона и ще се влее в Софийския околовръстен път.  През следващите няколко години

поетапно ще се довършат още

два участъка от “Хемус”,

с което магистралата ще стигне почти до Велико Търново.

Догодина трябва да е готов и голям участък от скоростния път Мездра-Ботевград, което ще отпуши движението в Североизточна България, където тежкотоварният трафик в момента минава през населени места и това причинява много чести инциденти.