Европейската комисия предлага създаването на обща база данни за пробега, регистриран от автомобилите по време на техническите прегледи, която да може да се споделя от всички държави-членки на ЕС. Брюксел се застъпва за тази мярка, като вярва, че ще помогне в неравната борба с манипулирането на километража при употребяваните возила.
В основата на неравната битка с измамите с фалшивия километраж е българската програма O.R.E.L. създадена още преди 7 години от българския евродепутат Андрей Новаков. "Това е програмата за която успях да издействам финансиране от Европейската комисия от 1 милион и 250 хиляди евро още през 2017 година. Дълго време някои страни, като Германия например, бяха против, защото се опасяваха от споделяне на лични данни, но в крайна сметка успяхме", разказа пред "24 часа" Новаков от Брюксел.
Програмата O.R.E.L., предложена от евродепутата от ГЕРБ/ЕНП Андрей Новаков, одобрена и финансирана от Европейската комисия, предвижда създаване на единна платформа, в която всички пунктове за годишни технически прегледи на общността ще подават информация за реалния километраж на всяка кола. Информацията да е достъпна в интернет, за да може всеки, тръгнал да купува автомобил, да го провери преди сделката през компютъра или телефона си.
Някои страни като Белгия например от години прилагат идеята, която сега Европейската комисия иска да въведе във всички страни от ЕС. За целта комисията предложи нов пакет от мерки, насочени към подобряване на безопасността на движението по пътищата, намаляване на замърсяването от трафика и борба с различни измами, свързани с автомобилите.
Предложените нови правила включват общ регистър на пробега между държавите членки за борба с манипулациите и фалшивото "подмладяване" на возилата втора ръка.
В Белгия със система Car-Pass продавачът на употребяван автомобил трябва да предостави на купувача документ, който се актуализира не само при всеки технически преглед, но и при всяко посещение на сервиз дори и за рутинна смяна на масло на двигателя.
Car-Pass е електронен документ, който съдържа история на пробега (записи от годишни технически прегледи, сервизи, митнически документи и други официални източници), данни за регистрацията (дати на регистрации, собственици, промени в книжката), както и информация за инциденти и катастрофи.
При всяка регистрация или преглед се проверява дали километражът съответства на предходните записи. При продажба на автомобил купувачът може да поиска Car-Pass документ, за да провери дали пробегът на колата е истински.
На практика всяка държава - членка на ЕС, ще бъде задължена да записва пробега на превозното средство в национална база данни при всеки технически преглед. Тази информация ще се прехвърля в европейска база данни всеки път, когато колата бъде регистрирана. След това тази информация ще бъде достъпна за властите, както и за всеки потенциален купувач от всяка от 27-те страни от ЕС.