- Вече обявяват и в двете валути кое колко струва, използват фиксинга на БНБ, не закръглят в своя полза
- Държавата тръгна на проверки - първи са КЗК и КЗП, после се включват и други регулатори
Държавата тръгна на проверки дали цените се обявяват коректно в левове и евро, преди България официално да влезе в еврозоната.
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) започнаха съвместни действия за предотвратяване на спекула. Това бе договорено преди дни на среща между председателите на двата регулатора Росен Карадимов и Мария Филипова. Проверява се веригата на доставки – от производители и дистрибутори до търговци на дребно.
КЗК и КЗП ще направят среща и с другите регулатори – НАП, Комисията за финансов надзор, Комисията за регулиране на съобщенията, КЕВР и БНБ, за да се набележат още общи мерки.
Поне засега се оказва, че бизнесът е дисциплиниран. Във все повече търговски вериги и магазини
започнаха да се появяват цените в левове и евро
Проверка на “24 часа” показва, че търговците коректно преизчисляват и използват фиксинга на БНБ от 1,95583 лева за евро.
Добър пример дадоха и мобилните оператори. В понеделник от А1 обявиха, че поемат ангажимент, според който няма да има опити чрез валутната промяна да се оскъпяват стоки и услуги. Телекомът отправи призив към компаниите в България да направят същото и да не търсят краткосрочна изгода за сметка на доверието на потребителите.
Във вторник от Yettel заявиха, че още през юни 2024 г. са въвели двойно обозначаване на цените в левове и евро във всички свои магазини и в дигиталните си канали. Целта е да улесним адаптацията на потребителите към еврото и да осигурим пълна прозрачност, посочиха от компанията. Цените в евро са изчислени по официалния курс на БНБ от 1,95583 лв. за евро.
Подготовката на потребителите за еврото е топприоритет за Vivacom и основна част от клиентското ни обслужване, казаха от телекома. Поради това компанията също показва цените в двете валути и използва фиксинга на БНБ. Клиентите виждат цените в евро в своите фактури, резюме на договори, анекси, SMS-и, имейли и съобщения. Няма причина да закръгляме цените на услугите, посочват още от Vivacom.
Във вторник пък БНБ подписа меморандум със Сдружението за модерна търговия,
в което участват големите търговски вериги, за информационната кампания за еврото и за преодоляване на страховете на хората, свързани със спекулативно повишаване на цените.
Две комисии гледат под лупа как “Лукойл” продава
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) и Комисията за защита на потребителите (КЗП) започват проверки на какви цени “Лукойл” продава горивата у нас.
Първо от антимонополния регулатор в понеделник обявиха, че активно следят конкурентната среда на пазара на горива. Причината - постъпил сигнал за евентуално ограничаване на вноса, на който КЗК ще извърши задълбочено проучване.
От комисията напомнят, че в две отделни производства са наложили санкции на дружества от групата “Лукойл” за общо 262,907 млн. лв. за нарушения на антитръстовите правила. И двете решения обаче са обжалвани и съдът още не се е произнесъл.
Във вторник от КЗП съобщиха, че също започват проверка на “Лукойл” заради основателни предположения за потенциално нанесени вреди на всички потребители. Комисията ще извърши задълбочен анализ, за да установи дали са увредени икономическите интереси на хората при търговията на дребно с горива.
Усилията на регулатора щели да бъдат съсредоточени основно за установяване дали има нарушения на правата на потребителите при определяне на крайната цена на бензина и дизела.