Само 30 процента от продажбите са на електромобили
Продажбите на китайски автомобили с бензинови двигатели се увеличават рязко в Европа. Производителите от многолюдната азиатска страна обикновено са представяни като специалисти по електрическите коли. Вярно е, но това не е единственото им предложение. След като пазарът на електромобили в Европа се забавя, те заливат Европа с plug-in хибридни и бензинови модели.
Въпреки небрежния маркетинг китайците са продали 150 000 автомобила в Европа през първото тримесечие на 2025 г. според данни на Dataforce. Рекорд. Кривата на растеж, наблюдавана само през март, беше впечатляваща.
Въпреки желанието на Европа да наложи електрическите автомобили, за да намали емисиите на CO2,
китайските марки срещат трудности
с продажбата на своите коли на ток. На Стария континент делът на електрическите автомобили е само 30%. Това незадоволително представяне може да се обясни и с митата върху тези превозни средства от Европейския съюз, за да защити “своите” производители и да “накаже” Пекин, който неправомерно субсидира местните си производители, което противоречи на международните търговски закони. С данъчни ставки надценката на автомобилите, надвишава 40% в определени случаи.
Така, отбелязвайки намаления апетит на европейците за електрически автомобили, китайските марки
решиха масово да внасят plug-in хибриди и 100% бензинови автомобили,
които са напълно освободени от допълнителни европейски мита.
Цифрите го доказват: MG (групата SAIC) продаде 47 000 модела с бензиново, хибридно или презареждащо се хибридно задвижване в ЕС през първото тримесечие, повече от два пъти в сравнение с 2024 г. Широкото китайско предлагане, но и откровено изгодните цени се оказват печеливша стратегия, особено след като европейските клиенти проявяват силен подновен интерес към PHEV моделите. И MG не е единственият производител, който е печеливш в тази ситуация. Това важи и за друг гигант - BYD.

Така налагането на митата от страна на Брюксел оказва още по-голям натиск върху европейските производители, които вече не се сблъскват само с конкуренция при колите на ток, а в цялата си гама.
Китайските марки достигнаха световен пазарен дял от 5,2% през първото тримесечие на 2025 г., надхвърляйки прага от 5% за първи път.
В този контекст
човек се чуди колко време ще отнеме на Европа да реагира
и евентуално да обложи с данъци бензиновите и хибридните модели от Китай? Китайските производители вече са направили стратегия и при това развитие на нещата. В BYD например, която инвестира над 5 милиарда евро в изграждането на своите унгарски и турски фабрики, промениха плановете си и също така планират да произвеждат plug-in хибридни версии в Европа, които следователно няма да бъдат засегнати от потенциални нови мита.
Освен това засега китайците не бързат да лансират своите бюджетни версии и предпочитат да акцентират върху своите луксозни модели. Вероятно защото е по-добре първо да се изгради много добър имидж, преди да се залее пазарът с по-евтини возила.
Все повече фалити на марки
С повече от 100 различни регистрирани марки конкуренцията в Китай е ожесточена. Не всеки може да успее. Миналата година някои производители изчезнаха от сцената, въпреки че част от тях присъстваха и на Стария континент.
След повече от век европейско, японско и американско господство Азия се консолидира и започва да доминира. С корейски марки, вече установени по целия свят, а сега и Китай започва да привлича клиенти. Само за десет години тази азиатска страна напълно трансформира автомобилната си индустрия. Днес има над 120 регистрирани марки, но не всички от тях може да оцелеят. Някои вече са изиграли последния си мач.
Въпреки факта, че Китай има повече от милиард жители,
няма пазар за всички производители
Електрическите автомобили преживяват бум в страната. Търсенето е неудържимо, но не и безкрайно, а ценовата война става брутална, като отстъпките за някои модели са такива, че се продават на цени от малко над 5000 евро. Конкуренцията е брутална и за някои малки марки е невъзможно да се откроят от тълпата.
Китайските производители са обвинени в създаването на сив пазар за нови автомобили. Поради натиска на ценовата конкуренция дилърите
започнаха да продават коли с нулев пробег като употребявани
Това позволява возилата да бъдат предлагани с големи отстъпки, заобикаляйки официалните ограничения и местния Закон за защита на конкуренцията.
Властите инициираха среща с най-големите участници на пазара, за да обсъдят ситуацията. Хиляди продавачи на онлайн пазари за употребявани автомобили са подозирани, че предлагат чисто нови коли.
Министерството на търговията на страната проведе извънредна среща с представители на BYD, Dongfeng Motor, браншови асоциации и търговски платформи, за да обсъди бързия растеж на офертите за автомобили, които не са карани, но са на пазара втора ръка.
Пазарът ще продължи да се отървава от по-малки и неподходящи марки. Само за 12 месеца няколко марки затвориха врати. Малко известните Ji Yue и Yuanhang успяха да произведат само няколко коли и въпреки участието си в скорошни автомобилни събития в Китай и двете компании обявиха фалит. Стотици работници бяха съкратени,
а държавата пое контрола
върху процеса на фалит.

Потъването на марката Neta също е впечатляващо. Въпреки че привличат вниманието с добрата си работа, от компанията не успяват да привлекат вниманието на купувачите. На миналогодишното автомобилно изложение в Пекин фирмата показа Neta L, компактен plug-in хибрид, който струва по-малко от 14 000 евро. За съжаление, той не стана известен. Марката се опита да разшири бизнеса си в Югоизточна Азия, но с едва 55 000 продавани автомобила годишно ситуацията беше неустойчива. Всички служители са съкратени и марката вече не оперира в Китай или в който и да е друг регион на света. Сега обаче неофициално се споменава японската Toyota като потенциален купувач.
Може би не знаете за компанията Human Horizons, но сте чували за нейната марка автомобили - HiPhi. Основана през 2017 г., компанията пусна първия си автомобил на пазара само две години по-късно. Европа беше фокусът на голяма част от тяхната търговска стратегия. Продажбата на екстравагантни електрически автомобили на цена над 100 000 евро с кратка история обаче се оказа провал. “Хюман” е обявила фалит. Въпреки че компанията не е напълно затворена, положението на практика е непоправимо.

С марки като SAIC, Geely, BYD или Chery
Китай успя да изгради значителна ниша на световния пазар
Много от компаниите му оцеляват самостоятелно, докато други подписват важни споразумения с други производители. Един пример е Leapmotor.
Компанията започна своето европейско търговско пътешествие със Stellantis като своята 15-та марка. Това беше начин за тях да оцелеят и да намалят зависимостта си от пазар, който, макар и най-големият в света, няма капацитета да издържи на толкова голяма конкуренция.