В събота и неделя за сигнали, свързани с еврото, звънете в НАП, от понеделник до петък - в Комисията за защита на потребителите или пращайте сигнали на мобилното ѝ приложение

"24 часа" също отваря гореща линия за нередности при обръщането на цените

Милена се готви за лятна почивка и избира в събота синя блуза от магазина на веригата Оysho в столичния мол “Парадайз”. Цената върху етикета е отбелязана в евро - 22,99, и младата жена, която приема за нормално и дори похвално цените у нас вече да се изписват в европейската валута, изважда от портфейла си 44 лв.

Изненадващо на касовата бележка се изписва сумата от 55,95 български лева.

Започва спор с продавачките за същественото разминаване между етикета и цената, на което получава твърд, но озадачаващ отговор - че най-важното е какво излиза от касата, a не какво е закачено на дрехите.

“Аз не съм от скандалджийките и не обичам да влизам в подобни спорове, а и бях в добро настроение и исках да си купя нещо. Но след като служителките на касата ми казаха безразлично, че щом не искам, по-добре да не си купувам нищо, реших да подам сигнал”, разказа Милена пред “24 часа”.

Тук неприятната случка придобива обрат. Намира бързо през интернет телефон на Комисията за защита на потребителите (КЗП) и прави няколко опита да се обади на горещата линия, но неуспешно. “Винаги, когато прозвучаваше сигналът, след който мога да запиша гласовото си съобщение, връзката се разпадаше”, разказа тя.

Намерила мобилното приложение на КЗП и опитала да си прави акаунт, но не успяла. Приложението дава възможност да се влезе в него и през акаунта в гугъл, но все пак не посмяла, защото не желае да споделя лична информация дори с държавна институция.

Тогава звъни на дежурния редактор на “24 часа”, който я подсеща да се върне обратно в обекта и да снима роклята и етикета.

Но Милена открива, че почти

за нула време на етикетите на всички екземпляри от тази блуза цената в евро вече е избелена

Тогава пък ѝ станало смешно, защото се сетила, че самата търговска верига се рекламира с изречението “Ние обновяваме колекциите си толкова бързо, колкото се сменят модните тенденции”.

Все пак сигналът стига в понеделник до КЗП, откъдето обясниха, че нямат достатъчно персонал, който да приеме обаждания и през уикенда. Тогава хората трябва да подават сигнали на сайта на НАП.

А вече може да се обърнете със сигнал и молба за помощ и към “24 часа” (виж в инфографиката).

По разпореждане на председателката на Комисията за защита на потребителите Мария Филипова в понеделник е направена проверка на същия търговски обект. Която установява същото - на всички етикети върху дрехите цената в евро е покрита с лепенки. Така обаче не може да се установи нарушение.

“24 часа” направи няколко опита да се свърже с представител на веригата Оysho, но от няколко столични мола препратиха към имейл на пресцентъра на компанията в Испания.

Етикети с цени в евро и в други валути има и в много други търговски вериги у нас. Тъй като стоките са еднакви с това, което те предлагат на целия източноевропейски пазар, върху етикетите често се изписват цени в полски злоти, в чешки крони, в български левове и други източноевропейски валути, а тъй като Хърватия е еврозоната - и в евро. Почти никога обаче цената в левове не съответства на тази в евро, ако се пресмята по фиксирания курс. Обикновено в левове е по-скъпо.

“Това са всъщност етикети с препоръчителни за съответния

пазар цени”, обясниха търговци. Те не са длъжни да ги продават на тези цени.

От друга страна обаче, не могат да ги отстранят, защото те често са гърбовете на етикета, на който е изписано съдържанието и вложеното в стоката, а без него биха нарушили други изисквания на Закона за защита на потребителите. Единственият начин да не нарушат Закона за въвеждане на еврото, който изисква цените в евро и в левове да съответстват на официалния курс, е просто да задраскват тези етикети. Което очевидно вече започват да правят масово.