България е разделена на две части - Южна и Северна. Ясно е, че Южна е по-развита и не мога да кажа каква е причината. Това задължава държавата и законодателят да изместят фокуса към Северна, защото това небалансирано развитие ще започне да да дава много негативи.

Това каза вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов на форум с местната власт и бизнеса, организиран от медийна платформа "24 часа" във Велико Търново -  "Северна България - рестарт и постижими цели".

Обезлюдяването води до много тежки последици и това е първият проблем. Има голям дисбаланс и той минава по билото на Стара планина. Срамота е през 21 век една природна даденост да бъде транспортно препятствие. Нямаме един тунел през Стара планина. "Витиня", особено през зимата, става трудно проходим проход, тоест можем да кажем, че днес няма читаво, бързо преминаване - нито железопътно, нито пътно през планината. "Искърското дефиле" също е с много завои, минава се с много ниска скорост, не става да пътническо придвижване. 

Пред местната власт и бизнеса Караджов разказа какви инфраструктурни мерки предприема министерството, за да се развие и северната част на България. Фокусът ще бъде върху три мощни стълба.  Първият ще е коридор, който ни свърза с Гърция - пътят към Солун, защото там се очертава да е най-голямото пристанище в региона.

"Нашият жп коридор от "Кулата" през Благоевград, нагоре към Мездра остава в незадоволително състояние. Пътят ни към Гърция е слаб, бавно проходим. При трасето към Видин е сходна ситуацията", отчете министърът. 

Вторият стълб ще е магистрала "Марица". "Магистрала към Велико Търново няма, само старите първокласни пътища. Предстои да свържем и Търново с тунелно преминаване. Това вече е в плановете на министерството, за да се захрани Северна България с бързи железопътни връзки", увери вицепремиерът. 

И бе категоричен, че от гледна точка на динамиката на транспорта - приоритет вече става железницата, защото пътищата стават все по-натоварени.