Във Велико Търново Теменужка Петкова, Гроздан  Караджов, Иван Иванов и Николай Нанков заедно със 110 кметове и бизнес водиха честен разговор за местни каузи

Частни компании ще изграждат магистрали,  пристанища, тунели и след 35 години ще връщат на държавата

Махат от санирането изкуствени правила, които  изкривяват класирането и ощетяват хората

Финансовото министерство започва плащането на 1,6 милиарда лева за проекти на общините

План как големите инфраструктурни обекти да се дават на концесия, отпушване на магистрала “Хемус”, но и повече мостове на Дунав, както и редовни плащания по инвестиционната програма за общините. Това обещаха вицепремиерът Гроздан Караджов и двама ключови министри - на финансите Теменужка Петкова и на регионалното министерство Иван Иванов, на форума на “24 часа” - “Северна България - рестарт и постижими цели”.

Над 110 кметове, председатели на общински съвети, строители, представители на бизнеса от Велико Търново, Русе, Варна, Плевен, Ловеч, Шумен, Търговище, Горна Оряховица, Разград и др. водиха над 3-часов откровен диалог за региона, в който живеят близо 2,3 милиона българи.

От темата за магистрала “Хемус” през санирането, жп транспорта до саботаж на малки проекти на ниски чиновнически нива до най-бързия начин на обръщане на тренда и изравняване на живота в Севера и Юга. Това бяха посоките на събитието, което е трето поред, инициирано от медийна платформа “24 часа”.

Преди 8 години за първи път във Велико Търново

се събраха местна власт и бизнес, където темата магистрала “Хемус” беше централна. През 2023 г. в София над 250 нови градоначалници започнаха разговор “Общините: Перспектива 2027 г.” и посочиха първата точка за среща - Севера.

Във вторник кметове и общинари от големи и малки общини чуха и питаха властта във Велико Търново. А след години безвремие кабинетът “Желязков” демонстрира, че е готов и с конкретни мерки за Севера, за да стане този регион по-привлекателен за инвестиции.

Преди 8 години Николай Нанков, който днес е председател на комисията по регионално развитите в парламента, бе строителен министър. Той припомни, че тогава е дал 2024 г. като финална за строителството на магистрала “Хемус”, но безвремието освен забавило е оскъпило и двойно нейното изграждане. Според Нанков очаква се през 2029 г. най-сетне от София до Варна да се пътува само по магистрала.

Северна България може да привлече десетки милиарди инвестиции, защото

има нещо, което я откроява - река Дунав

За да се случи това, трябва да има инфраструктурна обезпеченост - пътища, пристанища и още мостове, каза Лъчезар Богданов, главен икономист в Института за пазарна икономика, на форума.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Иван Иванов обяви, че държавата е спасила в преговори с Еврокомисията 2,5 милиарда лева, необходими за санирането. А една от първите задачи на коалиционното правителство на Росен Желязков е било отпушването на строителството. (Виж какво още каза Иван Иванов по-долу)

Финансовият министър Теменужка Петкова също говори за насочване на финансиране към общински проекти. Тя съобщи, че тръгват 1,6 милиарда лева за проекти в големи и малки общини.  Гроздан Караджов

Гроздан Караджов

Държавата сменя модела за изграждане на големи и важни инфраструктурни проекти и ще ги дава на концесия.

“Изграждането на големите инфраструктурни проекти бе рестартирано от правителството, но парите от бюджета не стигат за всички. Поради това част от тях ще бъдат дадени на концесии, за да не се спира строителството”, обясни Караджов.

Очаква се до десетина дни правителството да определи и списък с обектите

В него са включени пристанища, летища, магистрали и тунели. Концесиите ще са за 35 години. Частни инвеститори ще ги изградят и ще си върнат инвестициите чрез таксите, които ще събират. За големи проекти, при които има някакъв недостиг на приходи, държавата може да допълни със средства, обясни Караджов. И допълни, че в проектите може да се включат и пенсионните фондове, защото на практика възвръщаемостта ще бъде гарантирана от държавата, така фондовете могат да осигурят по-висока доходност за хората, които се осигуряват в тях.

Сред обектите за концесии са пристанищните терминали “Варна-изток”, “Варна-запад”, “Бургас-изток 1”. Още три в Русе, във Видин, в Тутракан, в Силистра, фериботен комплекс “Варна”, интермодален терминал в Драгоман и в Русе, летището в Пловдив, жп линията София - Ботеград - Мездра с тунел под Стара планина, удвояване на жп линиятавв Пловдив - Свиленград - граница с Турция, модернизация на линията Радомир - Кулата; изграждане по трасето Ямбол - Елхово - Лесово, жп участък Дъбово - Горна Оряховица с още един тунел под Стара планина, изграждане на жп участък Троян - Христо Даново пак с тунел и модернизация на направлението Троян - Левски.

В списъка с концесии са и магистрали “Черно море”, - между Варна и Бургас, “Рила” - от граничния пункт Гюешево и трябва да свързва Кюстендил, Дупница и Самоков с “Тракия”, “Хемус” и “Струма”. Третият проект е тунелът под Петрохан.

Държавата ще измести вниманието към Северна България, а фокусът ще е върху три стълба от жп транспорт с два тунела под Стара планина, тъй като пътищата у нас ще стават все по-натоварени.

Гроздан Караджов обяви и напредък в преговорите с Румъния за нови мостове при Русе, Никопол и Свищов.

Партньори на “24 часа” във форума “Северна България - рестарт и постижими цели” са “Електрохолд”, “Виваком”, Пощенска банка, “Филип Морис”, “Аурубис”, “Сиском”. 

Кметове от Севера: Виждаме, че вече не тичаме по две писти с Юга 

Търговище, Ловеч, Свищов оценяват амбицията на правителството да не дели развитието на България на две писти - Севера и Юга.

Каналът Русе - Варна, който да свърже Черно море и Дунав. Може да се помисли за частни инвестиции за прокопаването му. Тази идея лансира кметът на Шумен Христо Христов  на форума за рестарт на Северна България, организиран от медийна платформа “24 часа”. Кметът на Шумен Христо Христов

Кметът на Шумен Христо Христов

Преди това колегата му от Русе Пенчо Милков припомни, че Дунав е пътят Северна България да догони Южна.  Кметът на Горна Оряховица Николай Рашков

Кметът на Горна Оряховица Николай Рашков

“България, ако е закачена за Европа като магнит, това е чрез Северна България. А река Дунав, коридор номер седем, е най-голямата магистрала в Европа”, категоричен бе кметът на Русе. Пенчо Милков напомни обаче, че от Кметът на Русе Пенчо Милков

Кметът на Русе Пенчо Милков

Свищов до Русе няма дори асфалтов път

“Дунав е своеобразна магистрала, но ние нямаме обходен път, както е край морето. На определен етап ще седнем и ще разговаряме за подобен пояс, който ще даде шанс на крайбрежието на Дунав да живее свой собствен икономически живот”, отвърна вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов.

Шуменският градоначалник Христо Христов постави три приоритета като ключ за наваксване на изоставането - водата, свързаността, растежа. 

Градът има нова пречиствателна станция за шуменци, но отбеляза, че нивото на язовир “Шумен” спада и трябва да се намерят алтернативни. За това общината насочила инвестиции за алтернативно захранване с питейна вода от дълбоки сондажи, но нямало да е достатъчно.

“Проблемът с водата трябва да бъде изведен като национален, проблем на държавната сигурност. Държавата да поеме инициативата, а ние да ги следваме”, каза Христов и

очерта нуждата от коридор, който свързва

Силистра, Шумен, Разград, Търговище към Петолъчката. 

Като положителен пример кметът на Шумен посочи успешното развитие на Индустриалния парк, изграден по публично-частно партньорство.

За разваляне на концесията на летище Горна Оряховица с частната “Кристална вода” обаче настоя кметът Николай Рашков. Без да назовава поименно Румен Гайтански - Вълка, градоначалникът емоционално обясни, че той не изпълнява своите задължения и общината иска летището. Идеята била то да е поделено с Велико Търново и освен за карго полети да се използва за туристически пътувания на евтините авиокомпании.

“Държавата се интересува от едни 70 хил. лв. концесионна такса. Но пък има доклади от ДАНС, че не си изпълнява концесията. Държавата нищо не прави, РВД казаха, че за 6 месеца ще се преведе всичко в норми, има германски компании, но нищо”,  отправи упрек за бездействие кметът Рашков.

Транспортният министър Гроздан Караджов потвърди, че има комисия, която проверява неизпълнението на задълженията на концесионера на летище Горна Оряховица. Вицепремиерът обаче бе категоричен, че трябва да е ясна формулата, по която то ще заработи, ако премине към Велико Търново и Горна Оряховица, тъй като държавата не може да го издържа.

Кметът на Търговище Дарин Димитров като лекар постави най-точната диагноза за състоянието на Севера: Когато няма артерии, органът атрофира.

Теменужка Петкова, финансов министър: Кабинетът е коректен партньор на кметовете 

В лицето на правителството имате коректен партньор, ще работим заедно както досега, защото целта ни е обща - българските общини да се развиват еднакво добре.

С тези думи финансовата министърка Теменужка Петкова се обърна към кметовете на форума “Северна България - рестарт и постижими цели”. Теменужка Петкова

Теменужка Петкова

“Темата за рестарт на региона е много важна. Политическото безвремие и несигурност през последните 4 г. са дали своето отражение, и то негативно. Всички проекти бяха забавени, включително и магистрали “Хемус”, “Русе - Велико Търново”. Правителството с мандат на ГЕРБ, което се подкрепя от колегите от БСП, ИТН, много бързо успяхме да направим преглед и анализ и в кратък срок да предложим проектобюджет, който да гарантира финансовата стабилност на страната и наред с това да се осигури възможност за развитието на регионите и на важните инфраструктурни проекти”, каза още Петкова. 

За инвестиционната програма за общините тя сподели, че е имало проблеми.  "Средствата, които бяха предвидени за 2024 г., бяха крайно недостатъчни. Те създадоха един дефицит за следващата година и сега, вместо да имаме нови проекти за тези 524 милиона, които останаха неразплатени от 2024 г., ние в рамките на 2025 г. трябва да покриваме и разходите за тези важни за общините инвестиционни проекти”, каза Теменужка Петкова

Все пак поясни, че 1,6 млрд. лв. от инвестиционната програма в бюджета отиват за общините. Отделно 750 млн. са предвидени и от централния бюджет за регионалното министерство, с които да се придвижват важни инфраструктурни проекти. А за целта има постановление на Министерския съвет, на база на което е направен разчет, за да постъпват парите регулярно. Освен това могат да се ползват до 900 млн. лв. от Българската банка за развитие (ББР) за завършването на важните проекти.

“Към момента във финансовото министерство са постъпили писма от 264 общини. Броят на проектите от 3066 вече е 3471 и стойността им от 7 е станала 8 милиарда. Ще разчитаме много на работата с ББР”, подчерта Петкова.

“До края на септември ще бъде усвоен ресурс от 900 млн. по бюджета на МРРБ, след което ще пристъпим към споразумение. То ще е между финансовото министерство, регионалното, банката и съответната община. Правим всичко необходимо, така че българските общини да се развиват, защото това е от ключово значение”, увери финансовата министърка.  Петкова бе категорична, че влизането ни в еврозоната ще доведе до повече инвестиции към общините, но е необходима адекватна инфраструктура. И гарантира, че в  лицето на правителството общините имат коректен партньор.

Николай Нанков, председател на регионалната  комисия в НС: Заради безвремието “Хемус” ще е готова след 4 години и ще е двойно по-скъпа

Заради бездействието на предишните правителства магистрала "Хемус" ще е готова най-рано след 4 г. и ще струва двойно по-скъпо - 5 млрд. лв. Това каза  председателят на комисията за регионално развитие в парламента Николай Нанков на форума. Николай Нанков

Николай Нанков

“Северна България трябва да е едно по-добро място за живот. Докато пътувах днес по "Хемус", си мислех, че можеше да е готова още през 2024 г., защото спазихме всички процедури. Днес можехме да обсъждаме защо големите инвеститори са тук, а не в Южна България. Чувството на застиналост по “Хемус” е потресаващо”, подчерта Нанков. И припомни, че дори по “Русе - ВеликоТърново” нищо не е готово.

“На магистрала “Хемус” не ѝ върви, през годините по нея се упражняваха, сипеше се хейт, спекулации, внушения, но тя ще бъде завършена. Вече няма да струва 2,5 млрд. лв., а ще мине 5 млрд. заради застоя и индексациите на цените. Може да се превърнем в лоши пророци, но ще трябват поне още 4 г.”, прогнозира Нанков. 

Открои и друг важен приоритет за законодателната власт - канализацията и питейната вода: “Безводието чука на нашата врата и темата за осигуряването на водата е от най-важните”.  

Припомни, че една от най-важните теми е Общинската инвестиционна програма за общините. Тя бе започната по време на сглобката между ГЕРБ и ПП-ДБ. Те обаче не ни  чуха още тогава, че ще има една огромна дупка от 530 млн. лв., която се отваря за 2024 г. Така много проекти бяха започнати, но не и довършени. Добрата новина е, че сега правителството отново започна да изплаща сумите към общините. Общо 1,65 млрд. лв. ще бъдат изплатени до края на годината, за да се подменят канализации, да се ремонтират улици, да се изградят спортни и детски площадки.

“Кабинетът “Желязков” не просто размрази, а даде нов живот на спрените през последните 4 години важни проекти”, обобщи  Николай Нанков. 

Иван Иванов, регионален министър: Спасихме 2,5 млрд. лв. за санирането

Толсистемата ще бъде напълно завършена през следващия месец-два, а така ще има повече пари за пътища. Това обяви министърът на регионалното развитие Иван Иванов на форума "Северна България - рестарт и постижими цели".

 Агенцията за пътна инфраструктура е готова с поръчка за поставянето на още над 300 камери за автоматични точки за мониторинг, разположени по автомагистралите и основните шосета. Освен това ще има и още кантари. Така ще може да се следи и средната скорост в реално време.

Толсистемата ще работи на пълни обороти - за средна скорост, кантарите, всичко, което не беше направено през годините, ще се случи, за да имаме достатъчно приходи, увери той.

Министър Иванов бе категоричен, че всички политически сили са направили компромис с участието си в това правителство, за да продължи държавата да върви напред. Подчерта и успехът на правителството със спасяването на над 2,5 млрд. лева за санирането по втория етап от плана за възстановяване и устойчивост.

Така няма да се налага да покриваме пропилени средства, а това няма да натовари и българските граждани, каза още той. И съобщи, че след седмица се очаква да приключат преговорите с ЕК.  До края на годината ще бъдат разработени критериите, за да започне кандидатстването.

Друг успех на сегашното правителство е размразяването на Инвестиционната програма за общинските проекти. Тази и следващата седмица ще бъдат разплатени общо 200 млн. лв., за да се навакса сериозното забавяне.  

Най-неприятното нещо е да завариш една купчина проекти, които не са разплатени, и да има недоволни кметове, които не могат да ги завършат.  Миналата година бяха разплатени 400 млн. лв. от над 1 млрд. и това натовари сегашния бюджет, припомни той. 

Кметовете на общините Видин, Враца, Монтана, Плевен, Ловеч, Габрово, Велико Търново, Русе, Търговище, Разград, Силистра, Шумен, Варна, Добрич са подали 925 проекта за общо над 2,2 млрд. лв. До 30 май са направени трансфери към тях за 210 млн. лв. Още веднъж апелирам кметовете да си преразгледат проектите, ако няма приоритетни - да ги сменят с такива за ВиК мрежата, защото безводието чука на вратата, призова Иванов.

Инфраструктурата в Северна България загуби много във времето, липсват магистрали, нямаме път към Европа заради липсата на “Хемус” и “Русе - Велико Търново”. Затова още в първите дни рестартирахме "Хемус", подчерта министърът.

Още тази година ще бъде пуснат един лот - първият участък, който е от Боаза до пътен възел “Дерманци”. В момента се рехабилитира път 33 05, който ще отведе движението в посока Плевен, защото имаше възможност след една седмица да пуснем този лот, но щеше да се създаде опасност за тези, които пътуват в посока Плевен.

Възложи се ремонтът, но в момента много ударно се работи там, за да може в края на лятото - началото на есента, да бъдат поставени едновременно и този лот на “Хемус”, и същевременно път 33 05, който да заобиколи участъка на смъртта между Радомирци и Телиш. Той буквално е смлян от всички товарни автомобили и има уверението на АПИ, че следващата седмица ще бъде пуснато движението в направление Ботевград - Мездра.  През есента ще започнем и основния ремонт на този път, обясни министърът.

Даниел Панов, кмет на Велико Търново и председател на НСОРБ: Загърбихме политическите

вражди и водим най-важния разговор – за инвестициите

Наблюдаваме засилен инвеститорски интерес към Северна България, но за да бъде реализиран той, трябва транспортна свързаност, каза кметът на Велико Търново Даниел Панов, който освен домакин на форума “Северна България - рестарт и постижими цели”, е и председател на Националното сдружение на общините.

Той припомни за тоталния блокаж след 2021-а на инфраструктурните проекти в България. Независимо дали се говори за магистрали, саниране, общински проекти, ВиК-инфраструктура. Даниел Панов, кмет на Велико Търново и председател на НСОРБ

Даниел Панов, кмет на Велико Търново и председател на НСОРБ

Кметът на Велико Търново благодари на  своите колеги градоначалници, на общинските съвети, които в периода на кризата са били гръбнакът на държавата.

“Един премиер, който ще бъде запомнен най-вече с неразбираемото си говорене, не искаше да приеме 6 месеца най-голямата неправителствена организация – Сдружението на общините”, припомни Панов, визирайки Кирил Петков.

Председателят на сдружението на общините призна, че едва сега с новото правителство, с мнозинството в Народното събрание, което загърбило политическите вражди, се стига до същинския разговор – за инвестициите.

“Стотици пъти съм казвал колко важни са магистралите “Хемус” и Русе - Велико Търново за цяла Северна България. За икономиката и инвестициите, за повишаване на жизнения стандарт с новите работни места, за спасяването на човешките животи с по-добрата пътна безопасност”, каза още Панов.

Магистралният пръстен, жп гарата и летището в Горна Оряховица - всичко носи огромна добавена стойност за целия регион с радиус между 80 и 100 километра от Велико Търново”, очерта темите кметът.

Като финал отново се върна към историята и девизът  “Съединението прави силата” - тази мъдра сентенция е написана първо на сградата на читалище “Надежда” във Велико Търново още през 1911 година. “Това е и апелът ми към всички политици. Днес имаме добрия пример - и в НСОРБ, където кметовете не се делим на партии, и в правителството и подкрепящото го мнозинство. Единството не значи еднакви мнения. Единството значи в диалог да стигнеш до най-добрите решения за хората. В диалог да намериш общото в различията”, каза Панов.

Камарата на строителите и държавата ще връщат работниците от чужбина

Първият етап на програмата за санирането беше успешен, обучихме си хора, но после имаше години на застой и те заминаха да работят на Запад. Това каза инж. Любомир Качамаков, зам.-председател на Камарата на строителите в България. инж. Любомир Качамаков, зам.-председател на КСБ

инж. Любомир Качамаков, зам.-председател на КСБ

Той се обърна към министрите Гроздан Караджов, Теменужка Петкова и Иван Иванов: “Ще бъде голяма подкрепа на държавата да има планиране и да няма прекъсване. За да мотивираме тези хора, че в България има достатъчно работа и тя е постоянна. Заплатите при нас вече не са толкова ниски, ние приемаме влизането в еврозоната като изключително позитивно и считаме, че това мотивира тези хора да се върнат”, добави Качамаков.

Вицепремиерът Караджов му отговори, че кабинетът е готов с мерките за работници от трети страни. “Вашето предложение е да има по-амбициозна инфраструктурна капиталова програма на държавата, за да чувстват българските работници, че работата у нас е привлекателна. Това при бюджетната рамка сега не е възможно”, каза Караджов. Но допълни, че правителството подготвя списък с големи и важни проекти, които ще бъдат дадени на концесия. Това ще създаде работа на строителните компании и те ще могат да задържат кадрите си в страната.

Колегата му регионален министър Иван Иванов добави: “Искрено се надявам да се върнат на пазара на труда работниците, защото строителната площадка на България се отвори отново”.