Бразилия, шестият по големина автомобилен пазар в света, е изправена пред истински наплив от евтини китайски електромобили, а местната индустрия предупреждава, че може да загуби десетилетия вътрешно производство, работни места и технологично развитие.
Само през първите пет месеца на 2025 г. китайската BYD вече е внесла над 22 000 коли на ток в Бразилия, възползвайки се от данъчни облекчения, които са валидни до юли 2025 г.
Съгласно настоящите правила, производителите могат да внасят безмитно автомобили на стойност до 146 милиона евро (плъгин хибриди PHEV) и 195 милиона евро (електрически). Ако тази тенденция продължи, до края на годината в Бразилия ще пристигнат около 200 000 китайски автомобила, което представлява 8 процента от общите продажби на нови коли в страната.
Докато местните производители в Бразилия, като Volkswagen, General Motors и Stellantis, строят фабрики от десетилетия и наемат хиляди бразилци, китайски марки като BYD и GWM доставят готови автомобили от Китай, пропускайки местното производство.
Бразилия премахна митата върху вносните коли преди десетилетие, за да насърчи прехода към електромобили. Въпреки че миналата година беше наложена скромна митническа такса от 10%, тя е далеч под нивото на митата, които китайските марки трябва да преодолеят в Европа. Настоящият план предвижда митата да се повишат до 35% до 2026 г., но все повече се чуват призиви за незабавно прилагане.
BYD строи собствена фабрика в Бразилия, но откриването е отложено до декември 2026 г. след съобщения за лоши условия на труд за чуждестранните работници .