При резервация през посредник ще се дава информация и за дължими обезщетения
Евродепутатите се захванаха да сложат повече ред при пътуванията и през миналата седмица комисията по транспорт в Европарламента гласува изменения в регламента за правата на пътниците.
Основна част от тях засягат авиотранспорта, където са по-съществените промени. Една от тях е за това какъв багаж може да се качи на борда, без да се плаща допълнително. Депутате гласуваха, че няма такса за малка чанта или раница и ръчен багаж с максимални размери от 100 см (сумата от дължина, ширина и височина) и тегло до 7 кг. За да няма объркване, са публикувани и дефиниции какво са личните вещи и ръчния багаж. Първите са с размери 40х30х15, а вторите може да са с максимум 120 см.
Този текст обаче вероятно ще доведе до по-високи цени на самолетните билети. Просто защото авиокомпаниите
ще включат таксата за багажа в цената
на пътуването,
а няма да я начисляват отделно. Това мнение споделя и евродепутатът Андрей Новаков, който е докладчик по промените. (Виж интервюто с него долу..
Други промени гласят, че при закъснение на полет за повече от 3 часа пътникът получава попълнен формуляр, който да подаде до авиокомпанията за обезщетение. Не се дължи обезщетение само при извънредни ситуации. Те са описани детайлно, отново за да няма двусмислие и объркване.
Акцент в промените е поставен на правата на пътниците, когато са купили билет от посредник - туристически агент или сайт. Целта е да се сложи край на дългото търсене на обезщетение и прехвърляне на отговорности между посредника и авиокомпанията.
Евродепутатите искат посредниците да информират пътниците по време на резервацията за пълната цена на самолетния билет, таксите за посредничество или услуги, както и за процеса на възстановяване на разходите, който не трябва да отнема повече от 14 дни. Ако посредник не спази този срок, въздушният превозвач ще трябва да обработи възстановяването на разходите в рамките на седем дни. Когато пътникът е купил билет от посредник, може да получи обезщетението от него, без това да му струва нещо.
С промените се записва още, че авикомпаниите трябва да предоставят предварително телефон или имейл, на който пътник да се свърже, ако забрави лична вещ в салона на самолет. Изискването важи и при прекачване.
Много сериозно внимание е
обърнато на информацията
за правата на пътниците,
която трябва да им се предоставя. При онлайн регистрация за полет и на изхода за качване трябва да има видимо за пътниците съобщение, че могат да получат текст с правата си. Авиокомпаниите трябва да имат и гишета, на които пътниците да получат съдействие за възстановяване на суми, премаршрутиране, приемане на жалби.
Първата информация за отменен или закъснял полет се подава не по-късно от 30 минути след планираното време за излитане. Съобщава се и очакваното време на заминаване.
С новите текстове се решава и казус, създаван от някои авиокомпании - за деца под 12 г. безплатно се осигурява място до родителя. В момента някои превозвачи таксуват мястото на детето допълнително.
Евродепутатите гласуваха и безплатно пътуване на придружител на хора с намалена мобилност.
Предстои обаче текстовете да минат дълъг път - гласуване от евродепутатите, след това идва ред на преговори между парламента, Европейската комисия и Съвета на Европа.
Андрей Новаков, евродепутат:
Време е правата на пътниците да
станат ясни и прости
Очаквам тежки преговори, няма да отстъпя за времето за закъснение, при което се дължи компенсация
- Г-н Новаков, комисията по транспорт и туризъм на Европарламента прие измененията в регламента за правата на пътниците. Ще бъде ли приет и в залата?
- На 24 юни комисията даде зелена светлина на предложените за момента промени в законодателството. След повече от десетилетие на застой темата най-сетне се придвижва напред. Промените засягат всеки европейски гражданин. Финалният текст ще стане ясен едва след като започнат преговорите между институциите.
- Кои промени имат най-голям шанс да бъдат приети?
- Твърде рано е да правим прогнози - всяко предположение ще звучи като спекулация. Аз ще се боря да остане това, че пътниците имат нужда от яснота, предвидимост и сигурност, не от обещания.
При проблем и искане за връщане на пари например, ако сте купили билет от посредник, той ще бъде длъжен да ви асистира директно и да върне сумата, както и допълнителните такси, които сте му платили. При закъснение или отменен полет пътникът трябва да получава готов формуляр, който просто да потвърди и изпрати. Без излишно лутане, без неяснота и без разкарване от гише на гише. Време е нещата да станат по-прости и по-бързи.
- Това са права на пътниците във всички видове транспорт. Какво става с промените в регламента за въздушния, за които вие сте докладчик?
- Макар и самолетните пътувания да са най-добре регулирани, там са и най-големите проблеми и очаквания. Историята на реформата започва още през 2013 г., но беше спирана. 12 години по-късно се надявам аз да съм човекът, който ще доведе тази реформа докрай. Преговорите по прочутия Регламент 261 за правата на пътниците при полети започват през октомври. Ще бъдат тежки, защото предстоят спорове като например за допустимото закъснение за обезщетение и неговия размер. Аз твърдо защитавам сегашната граница от 3 часа, защото не е просто калкулиране на часове - това са пропуснати рождени дни, интервюта за работа, семейни събирания. Искам резултат, който реално да защити хората.
- Промените предвиждат общ формуляр за искания за обезщетение и възстановяване на суми. Какво означава това?
- Това означава при закъснения или отменени полети пътниците да получат в най-ранен срок предварително попълнен формуляр, за да върнат парите си или да получат компенсация за причинените неудобства. Ще бъде достъпен на всички официални езици в ЕС. Така ще се избегне сегашната практика, в която пътниците се губят между компании и посредници, които си прехвърлят вината.
- Какво всъщност имаме право да качим в салона на самолета безплатно?
- Новината, че нещо ще е безплатно, винаги звучи добре. Наречете ме песимист, но няма безплатен обяд и всичко се калкулира в крайната цена. Текстът, гласуван от транспортната комисия, предвижда всеки пътник да има право на една лична вещ (чантичка или раница) и ръчен багаж до 100 см и 7 кг без допълнителна такса. Аз лично предпочитам свободата на избор пред подаръци с условия. Ако някой иска да пътува само с малка раница, защо трябва да плаща повече само защото на хартия му даваме безплатен куфар? Това със сигурност ще е една от най-горещите теми в предстоящите преговори.
- Как да търсим забравени в самолета вещи?
- С много проста, но ефективна мярка - ясна и предварителна комуникация от страна на авиокомпаниите. Още при потвърждаване на резервацията трябва да стане ясно коя компания за какво отговаря. Ако полетът е изпълнен от две различни авиокомпании, пътникът трябва да знае към кого да се обърне, ако забрави раница или друг личен предмет. Това може да се реши с два реда текст и един телефон или имейл, без драма и губене на време.
- Ще оцелее ли предложението децата до 12 г. да бъдат на седалка до родителя, без да се плаща допълнително?
- Според досегашните дискусии в Европейския парламент бих казал, че има стабилна подкрепа за този текст. Не би трябвало да се водят дебати по въпроси, които са толкова очевидно разумни.
- Имахте колебания за безплатното пътуване на придружител на лица с намалена подвижност заради опасност от злоупотреби с това право, а бяха приети.
- Да, имаше колебания, но парламентът показа ясно единомислие, че хората с увреждания трябва да могат да пътуват свободно и достойно. Не подлежи на съмнение, че в някои случаи придружителят е абсолютно необходим. Не можем да игнорираме рисковете от възможни злоупотреби, но това не трябва да хвърля сянка върху добрата идея.