Дигиталното приложение за обучението за книжка е задължително за автошколите от 12 юли
Трима жп превозвача ще возят пътници по договор с държавата
Вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов се качил в учебен автомобил и е тествал дигиталното приложение за обучението за шофьорска книжка. “Исках да проверя може ли то да бъде излъгано, че час за шофиране е даден, а реално не е”, каза той в четвъртък пред депутатите в транспортната комисия.
След 6-месечен тестови период приложението става задължително за всички автошколи от 12 юли, а някои собственици на школи твърдяха по време на тестовете, че системата имала пробиви.
Министърът е установил, че през половингодишния пробен период
всички възможни
пробиви са запушени
и системата не може да се надхитри. След 9 дни всички, които се обучават по теория и практика, ще бъдат под контрола на това приложение, каза пред депутатите той.
“Не може да се имитира провеждане на кормуване, лично седнах зад волана. Приложението не ви дава да отидете на кормуване, преди да сте минали съответните часове по теория. То кара курсиста да се разпише на телефон или таблет, че започва кормуването, мери скоростта, колко време курсистът управлява, по кои улици е минал. Програмата му генерира брой десни и леви завои, минаване през нерегулирани и регулирани кръстовища, тоест съставя програма за уменията, които трябва да се придобият в тези часове. Устройството не позволява курсист да отиде на изпит, ако не е взел часовете, а не позволява пропуснатите да се вземат за един ден”, каза още министърът.
Надеждата на Караджов е обществото да се убеди, че с дигитализацията обучението се случва реално.
Министърът бе поканен в комисията, за да отговаря на куп въпроси от депутатите, като най-много беше разпитван за договора с държавата за обществена услуга за превози на пътници в железопътния транспорт.
Железопътната мрежа е разделена по новия проект за договор на три лота - западен, северен и южен, като последните два са предимно за регионални превози. Северният и южният са 25% от маршрутите на железницата, обясни министърът. За тях избраните с обществената поръчка превозвачи ще получат около 20% от субсидията.
Големият оператор, който вероятно ще е “БДЖ - Пътнически превози”, ще оперира по западния лот, който включва основните линии на държавата, но поема и цялата база с депа, ремонтни бази и сервиз със задължение до тях да имат достъп и частните жп компании.
Частниците ще получат от държавата за управление и част от новите влакове, съобразно с дела им в превозите.
За тяхното техническо
обслужване ще
плаща държавата,
тъй като то се поддържа от производителите. Така е, за да можем след изтичането на договора, който е за 10 г., държавата да си прибере добре поддържани и здрави композиции, обясни министърът.
За да получат държавната субсидия, избраните жп превозвачи трябва да спазват таван на печалбата от 3,39%. Към нея ще се прибавят или отнемат проценти по система “бонус-малус”, която отразява качеството на услугата. С повишаване на броя на пътниците печалбата с добавката по бонус-малус може да стигне максимум до 6,59%, но и да падне до 0,19%.

