Като наблюдавате за три признака, можете да разгадаете скрития разказ и да формирате правилно своето поведение

"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.

От днес работите по проект с нов екип, ще се срещнете на първа понеделнишка оперативка и малко се вълнувате сред какви хора сте се озовали. Ами отворете очи и уши, за да разберете, важно е. Когато работите с колеги, шансовете ви за успех зависят не само от професионалните ви знания, умения, опит, но и от способността да разпознаете властовата динамика в групата. Това може да ви даде ключова информация и предимство.

Поведенческите психолози препоръчват да следите и вербалните, и невербалните сигнали, за да разгадаете скрития разказ. Повечето хора се съсредоточават върху съдържанието на разговорите и то, разбира се, е от огромно значение. Но наред с него не пропускайте случващото се около него.

За властовата динамика можете да съдите най-малко по три признака.

1. Групиране

Още преди първата среща на екипа, докато се събирате, обърнете внимание как се държат колегите ви, как реагират един на друг.

Ако се оформят групи, има признаци, по които се случва разделението и обединението. Ако разберете какви са, ще си изясните разположението на силите.

Специално търсете сигнали за взаимоотношенията между групите – по-скоро доброжелателни, враждебни, презрителни, безразлични.

Много неприятно е да попаднете в екип, в който се оформят противостоящи си групи. Ще трябва да обмислите стратегии и тактики за своето поведение.

Освен това наблюдавайте проявите на емоции. Те също могат да характеризират групите и отделните колеги. Как се чувстват хората - важни, овластени, неангажирани, развълнувани, обезсърчени? Говорят ли си и как - по-приглушено, по-оживено? Чувате ли смях?

Обмислете какво виждате и му сложете етикет, защото ще ви помогне да определите своето поведение, казват специалистите. Едно е да работите в екип, в които повечето ви колеги са мотивирани, друго е, ако изглеждат скептични и отегчени, да речем.

2. Лидерство

Потърсете баланса на силите. Има ли определен алфа човек в екипа и/или в отделните групи? Изглежда ли, че останалите го оценяват и приемат за такъв или негодуват срещу лидерството му?

Този прочит на властовата динамика ще ви даде представа за атмосферата и отношенията, която ще ви позволи правилно да се впишете в екипа, уверяват експертите по комуникация.

Тук издайнически улики са позите и езикът на тялото. Разчетете останалите, като се огледате кой как е разположен спрямо другите. Като заемете местата си, човек седи ли право или се извива настрани? Оглежда ли се, контактува ли или е забил поглед в смартфона, драска ли си нещо в тефтера?

По езика на тялото ще разпознаете кой от колегите ви колко е съсредоточен в разговора и по време на съвещанието. Това показва отношението му този, който говори в момента.

Естествено, специално изучавайте отношението на колегите си към шефа. То също си личи по невербални сигнали.

Ключова задача ви е и да опознавате шефа. Гледайте и слушайте този човек във възможно най-много контексти. Забележете как се отнася към всеки от участниците в срещата. Не е трудно да отгатнете кого цени, кой му е фаворит, кого пренебрегва или не понася. С бдителност към детайли може да откриете закономерности в поведението на мениджъра, за да определите своето.

3. Индивидуални особености

Властовата динамика се определя в някаква степен от всеки в екипа. Ще я схванете, като забележите отношението му към темите и избора му на думи.

На съвещание темите задава големият шеф, но внимавайте как останалите ги подхващат: говорят обилно или бързат да претупат. Това ви казва какво е важно за говорителя. Някой изтъква своя принос, друг скоростно се опитва да прехвърли към различна тема, понеже не е готов по тази. Определена тема може да се избягва от всички като неудобна или натрапливо да се повтаря.

Важно е кога и как хората спират да говорят, на какво наблягат, какво съобщава тонът им. Като деконструирате тези аспекти, може да разкриете неизказания разказ.

Обърнете внимание на думи, които се повтарят. Изборът на думи разкрива мисли. Не пропускайте, ако някой повтаря като папагал думите някой друг. Някой от колегите ви казва ли на шефа това, което той иска да чуе, или изглежда, че казва, каквото мисли?

Слушайте за използване на професионални термини, които може да не са разбираеми за всички в стаята, жаргон или модерни думи. Те показват, че колегата се опитва да демонстрира своята осведоменост или да прикрие факта, че няма нищо съществено за добавяне.

Хората имат модели на говорене. Обърнете внимание на височината и тона на гласа. Върви нагоре или надолу? Речта на човека е бърза или предпазлива? Силно или тихо говори?

Ако познавате колегата отпреди, може да идентифицирате базова линия - обичайното му поведение, и да забележите разлики. Да речем, че с шефа и с другите мениджъри на своето ниво той общува по различен начин (подмазвачески) в сравнение с начина, по който се държи с подчинените си (заповеднически). Това разкрива черти от характера му. Ще ви е нужно да ги имате предвид, след като ще работите заедно.

Освен да гледате и да слушате, трябва още в началото на общата работа да се стараете да общувате колкото може повече с всекиго от колегите. Така ще разберете откъде се формира силата, върху какво и кого са фокусирани, ще разчетете властовата динамика в екипа и по-успешно ще определите своето поведение, а това ви води към успех, уверяват експертите.

В "Точният човек" можете да прочетете още:

3 типа фрази, които да задраскате от деловия си речник

Какво е харизмата и можете ли да я научите

Първото впечатление се създава само за 2 секунди общуване

Японският метод 5С вдига 8 пъти професионалната продуктивност

Правило в преговорите за по-висока заплата: Докато не ви кажат "не", искате малко

5 стратегии помагат за овладяване на конфликти

Тримата най-ценни колеги за професионалния ви успех

Как да разпознаете колега от опасния тип "тъмен емпат"

Техники да се справяте, ако шефът ви е маниак на тема контрол

Шансове и капани да работите с шеф визионер

Законът за принудителната ефективност на работа

Какво е мобинг и как разрушава професионалното благополучие