По-старите автомобили може да имат проблеми с този бензин
Шофьорите скоро ще могат да намерят ново гориво на европейските бензиностанции: E20. Подобно на екологично чистия дизел HVO 100, новото гориво служи за намаляване на емисиите на CO2. Числото 20 се отнася до смес от до 20 процента биоетанол с обикновен бензин – подобно на E10, който съдържа до 10 процента.
Първата бензиностанция с E20 в Германия отвори врати в Манхайм още през 2023 г. На фона на новата система за търговия с емисии на CO2, която може да доведе до значително по-високи цени на бензина от 2027 г., политиците сега настояват за нов стандарт за горивото, за да може той да бъде въведен в страните от целия ЕС, уточнява германското издание “Фокус”.
Евродепутатите от ХДС Норберт Линс, Петер Лизе и Йенс Гизеке посочиха това на председателя на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен в писмо.
“В началото на 2035 г. колите с двигатели с вътрешно горене все още ще бъдат мнозинство по европейските пътища, като само в Германия ще има почти 30 милиона бензинови и 14 милиона дизелови автомобила.
Нарастването на електрическата мобилност протича много по-бавно от първоначално очакваното
Това прави използването на алтернативни горива още по-важно, за да се реализират бързо намаления на емисиите на CO2 в съществуващите коли”, се казва в писмото.
Потенциалните икономии на емисии от E20 са значителни. E20 плюс 80 процента изкопаемо гориво постига потенциал за икономии на CO2 от 16%, докато E20 с 25 процента бионафта се твърди, че предлага цели 40%. По-важен от икономиите на емисии за повечето шофьори обаче вероятно е фактът, че екологично чистият бензин E20 би бил по-евтин поради съответно по-ниските цени на CO2.
Германският автомобилен клуб ADAC също подкрепя увеличаването на употребата на E20, защото това би направило алтернативните горива по-конкурентоспособни. ADAC обаче твърди, че
въвеждането не може да се извършва прибързано
“Преди да може да се използва Super E20, първо трябва да се създадат необходимите основи. За да се гарантира еднакво качество на горивото, Super E20 трябва да бъде съответно стандартизиран, тъй като стандартът за качество на бензина (EN 228) в момента позволява само максимално съдържание на етанол от 10 обемни процента.
Стандартизацията на бензин с по-високо съдържание на етанол в момента се обсъжда, но все още не е завършена”, заявиха от клуба пред изданието.
Горивната индустрия все още помни въвеждането на първокласното гориво E10, което в крайна сметка се провали толкова много по отношение на комуникацията, че
много хора все още зареждат с по-скъпия E5,
въпреки че колите им биха могли да използват E10. Но подобно на E10, E20 също има някои присъщи недостатъци.
По-ниската калоричност на бензина, смесен с биоетанол, може да увеличи разхода на гориво на автомобила при използване на E20 със средно три процента. Този разход може да се компенсира с намалена цена на новото гориво по бензиностанциите.
Не всички автомобили са съвместими с новото гориво. Все още не съществува списък с модели, които могат да използват E20. По-голямата част от превозните средства ще могат да се движат по E20, но ще има изключения.
По-специално германските производители на автомобили, които продават своите коли в много страни по света (включително САЩ и Южна Америка, където бензинът съдържа значително по-висок дял етанол), от много години разработват двигателите си, за да могат да работят с гориво като E20.
За тази цел по време на разработката от дълго време
се използва специфично тестово гориво,
подобно на E20.
Въпреки това особено при по-старите коли може да има проблеми с компоненти като горивната помпа, системата за впръскване или клапаните. В такъв случай тези шофьори ще трябва да продължат да зареждат с E10 или E5. Въпросът обаче е колко дълго тези горива ще бъдат все още налични – особено след като ЕС все повече затяга климатичните си цели, а те не могат да бъдат постигнати само с електрически автомобили.