10 000 електрически пикапа залежават на склад, стойността на модела пада два пъти само за година
Трябваше да бъде осмото чудо на света и най-доброто возило за пътешественици и авантюристи. Електрическият пикап с ъгловат дизайн, сякаш кацнал от Марс - Tesla Cybertruck, обещаваше всичко. Представен през 2019 г. и пуснат на пазара преди по-малко от две години, автомобилът в крайна сметка се оказа истински провал.
Cybertruck трябваше да се превърне в новия Hummer за средностатистическия американец със или без ранчо. Представен като нечуплив, дори можещ и да плава при определени условия, Cybertruck
трябваше да издържи на всички изпитания
Вярно е, че демонстрациите на милиардера Илон Мъск и екипа му бяха само наполовина убедителни. Имаше и неуспешна презентация с топки за петанк, които счупиха прозорците, които трябваше да издържат на удара. За сметка на това обаче, ламарините не се огънаха, след като един едър американец ги налагаше с гигантски чук.

На хартия този пикап е една истинска мечта: пробег от 500 мили (или 804 км), начална цена от 39 990 долара и здрав като скала. И Cybertruck беше хит с над 2 милиона предварителни резервации.
Само че малко повече от година след като бе пуснат на пазара, желаният успех на колата не само не се случи, но се превръща в пълен провал.
Илон Мъск си е поставил за цел да произвежда 250 000 бройки от този електрически пикап годишно. Днес фабриката е в застой и 10 000-те автомобила на склад (купчина ламарина на стойност 800 милиона долара според списание Forbes стоят на слънце и дъжд) не намират купувачи. Още по-лошо е, че клиентите, които вече са “горди” собственици на сребристия автомобил,
молят Tesla да си го вземе обратно,
защото не искат да чуват повече за него. Досега компанията на Мъск отказваше да направи това, защото според договора клиентите нямат право през първите две години да препродават колата (с цел да се избегне спекула). Вече поне компанията реши да изкупи обратно моделите, които са на пътя.

Tesla обещава да вземе обратно Cybertruck от серията Foundation (стартова версия, която струваше 120 000 долара) на цени от 65 400 долара, което издава и търговския провал.
По този начин първите клиенти са измамени с обезценка на колата, която достига почти 50%. Следващите модели (с изключение на Foundation) струват 100 000 долара, което следователно обезценява возилото с 34,6%, но това е само за една година ползване. Темпо, което според някои специалисти се наблюдава при нормалните американски пикапи след 3 или 4 години, но със сигурност не и след една година.
За консултантската фирма CARLAB Cybertruck е един от най-големите автомобилни провали през последните десетилетия наред с Ford Edsel, пуснат на пазара през 1958 г., Pontiac Aztek и DeLorean DMC-12 от филма “Завръщане в бъдещето”.
През 2024 г. Tesla продаде малко под 40 000 бройки Cybertruck, далеч от първоначалните си прогнози. А 2025 г. не обръща тенденцията; напротив, продажбите са 6400 за цялото първо тримесечие на годината.
За да задвижат нещата отново, Tesla сега
предлага огромни отстъпки за своите залежали по складове и паркинги
Cybertruck. Вместо 100 000 долара цените са намалени до 70 000 долара (61 000 евро) за модела Long Range. Добра сделка? Не съвсем, защото с намалението на цената Cybertruck губи много функции като адаптивното окачване, екрана за пътниците отзад, липсата на електрически контакт или дори качествената си тапицерия.

Други предимства, които предлага производителят, е лизингова оферта, започваща от 749 долара/месец (около 730 евро), и дори отстъпка от 1000 долара и безплатно зареждане до живот.
Но защо се случи този провал? От лъжливите обещания на Tesla. Надеждността на модела също не е убедителна, с не по-малко от осем изтегляния от пазара само за петнадесет месеца от кариерата си, някои от които сериозни с откъсвания на панелите на каросерията. Освен това Cybertruck
е и пикап, който е труден за ремонт след инцидент
Причината: неговата самоносеща конструкция, която на теория изглежда много устойчива, но компрометира безопасността при удар.
Сега Tesla има амбиции да пусне на пазара автомобила си в Близкия изток, регион, който обикновено е привърженик на големите автомобили, но с двигател с вътрешно горене. В Европа явно футуристичният пикап така и няма да получи разрешение за ползване по обществените пътища заради огромните си размери, а и трябва шофьорска книжка за камион за него. Но най-важното е, че не отговоря на европейските норми за безопасност.
Милиардерът Илон Мъск винаги е твърдял, че не прави пазарни проучвания. Може би ще е добре да промени решението си...