• Последният бе през 1999 г., после дойде забрана от САЩ, която бе вдигната през 2008-а
  • Столичното летище има готовност, получи разрешение през 2021 г.

26 години след последния директен полет между София и Ню Йорк ще бъде направен нов опит линията да бъде възстановена.

Министърът на туризма Мирослав Боршош се е срещнал в четвъртък с изпълнителния директор на Американската търговска камара в България (AmCham) Иван Михайлов. Двамата са обсъдили партньорството в сферата на туризма и възможността за възстановяване на директната въздушна линия между София и Ню Йорк.

Последният такъв директен полет бе на авиокомпания “Балкан” през 1999 г. Тогава Федералната агенция по авиацията (FAA) забрани на наши превозвачи да летят до САЩ, а през 2008 г. тази забрана бе отменена.

Боршош и Михайлов са обсъдили конкретни ползи от евентуалното възобновяване на пряката връзка между двата града.

Според предварителни анализи това би довело до над 350% ръст на пътникопотока,

като се очаква до 85 000 души годишно да използват директния маршрут. Данните сочат, че 87% от пътуващите между София и Ню Йорк избират тази дестинация без прекачване, което ясно подчертава необходимостта от удобна и директна линия.

Боршош е отбелязал, че

българската страна вече е предприела конкретни стъпки

за създаване на благоприятна среда за такъв тип стратегическа транспортна връзка. Той подчертава, че възстановяването на директния полет ще отключи допълнителен туристически и инвестиционен потенциал, като улесни достъпа на американски туристи и бизнесмени до България.

Михайлов е уточнил, че директната въздушна връзка би била в полза не само на туристическия сектор, но и на цялата икономика.

Летище “Васил Левски” - София, вече получи разрешение за директни трансатлантически полети. Решението дойде, след като в средата на октомври 2021 г. екип от Департамента по вътрешна сигурност в Администрацията по сигурността на транспорта на САЩ бе на инспекция в българската столица. Оценката за стандартите и мерките за авиационна сигурност според международните изисквания показват, че те се прилагат ефективно на най-голямото летище в България.

Водят се разговори с американски авиокомпании

като Delta Air Lines и United Airlines, на които са предоставени данни за трафика, потенциала и нуждата от такава линия. В момента обаче те нямали достатъчно самолети и за такава директна линия.

За полети без прекачване от България до САЩ се заговори и преди 5 години. Тогава авиокомпанията GullivAir обяви намерение да пусне редовна директна линия до САЩ. До реални полети обаче така и не се стигна.