"Л'Ореал" (L'Oreal) и други големи европейски модни и козметични компании проучват възможността за използване на по-малко прилагана досега, датираща от десетиелтия митническа клауза на САЩ, известна като правилото за "Първа продажба" като потенциален начин за смекчаване на въздействието на митата наложени от президента на САЩ Доналд Тръмп, предаде Ройтерс, цитирани от БТА.
Въпреки че Тръмп и председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен обявиха тази седмица споразумение за мита от 15 на сто върху вноса на повечето стоки от ЕС - половината от първоначалата заплаха за 30 на сто, това все още е 10 пъти над средната тарифа върху вноса от ЕС преди завръщането на Тръмп в Белия дом. Някои марки за облекло и потребителски стоки разбираемо са по-предпазливи и не прехвърлят по-високите мита чрез повишаване на цените върху изтощените от инфлацията американски потребители. Ето защо те се стремят да приложат правилото „Първа продажба", което позволява на компаниите да плащат по-ниски мита, като прилагат тарифи към стойността на продукта, когато напуска фабриката - много по-ниски от евентуалната му цена на дребно.
"Това е една от възможностите", каза главният изпълнителен директор на "Л'Ореал" Никола Йеронимус пред Ройтерс във вторник. "Ще вземем решения", добави той, без да посочи времева рамка.
Марки като италианския производител на луксозни маратонки "Голдън гуус" (Golden Goose) и луксозните марки "Монклер" (Moncler) и "Салваторе Ферагамо" (Salvatore Ferragamo) рекламираха стратегията.
"Това би било много полезно", каза изпълнителният директор на "Монклер" Лучано Сантел в конферентна връзка с анализатори, оценявайки производствените разходи на около половината от вносната цена.
Стратегията, която може да се приложи само за стоки, предназначени за продажба в САЩ и включваща множество чуждестранни трансакции, обаче не е безрискова. Тя изисква подробна документация, твърд контрол върху веригите за доставки и правни структури за обработка на необходимите трансакции.
Консултантски дружества, включително Кей Пи Ем Джи (KPMG) и "ПрайсуотърхаусКупърс" (PwC) отчитат ръст на запитванията от компании как да използват този метод за облекчаване на тежестта от тарифите на Тръмп.
"Получихме три пъти повече заявки от обикновено" за стратегии за смекчаване, включително правилото за първа продажба", каза Рут Гуера, партньор в Кей Пи Ем Джи в Париж, добавяйки, че правилото може да се комбинира и с други мерки.
За да се възползва от по-ниски мита, една компания трябва да докаже, че продуктите, предназначени за САЩ, са преминали през множество трансакции. Обикновено това означава, че стоките се продават от фабриката на посредник и след това на компания, базирана в САЩ, която обработва стоките. Всички трансакции трябва да се обработват от ясно разграничени правни субекти.
Обикновено участва дъщерно дружество в САЩ, за да се избегне разкриването на поверителна информация на външен субект, обясни Франческо Пицо, адвокат по митнически и данъчни въпроси в "ПрайсуотърхаусКупърс".
"В нашия случай мита от 15 на сто потенциално ще станат 3 на сто върху цената на дребно в САЩ", каза Силвио Кампара, главен изпълнителен директор на "Голдън гуус", добавяйки, че САЩ осигуряват приблизително 35 на сто от приходите на компанията.
Макар и някои големи текстилни компании да използват от известно време опцията за първа продажба, то много от тях пренебрегваха тази стратегия, докато митата бяха ниски, каза Марк Лудвиг от консултантската компания Ар Ес Ем (RSM) в Ню Йорк.
За френските производители на козметика, американските мита са ново предизвикателство, тъй като индустрията се е възползвала от нулеви мита.
"Макар че споразумението слага край на несигурността, то носи значителна заплаха за френската козметична индустрия", каза Еманюел Гишар, ръководител на френската лобистка група в областта на козметиката "Фебеа" (Febea)
Правилото за "Първа продажба" е достъпно само за компании, които могат да спазват строг процес, който е свързан и с други рискове.
Неправилното прилагане на правилото може да доведе и до санкции, каза американския юрист по въпросите на митата и търговията Майкъл Коун, отбелязвайки, че Службата "Митници и гранична защита" на САЩ редовно извършва одити и отрича използването на правилото.
"Вносителите трябва да действат изключително предпазливо", добави той.