Бившите шефове на "Кауфланд" и "Билла" - Димитър Спасов и Николай Петров, включени в екипа, който ще изгражда новите обекти
Първият държавен “Магазин за хората” ще отвори в област Пловдив още тази есен. Правителството одобри създаването на акционерно дружество за храни и стоки от първа необходимост на заседанието си в сряда. Така 32 години след приватизацията на супермаркетите държавата отново се връща в този бизнес.
Капиталът на дружеството е 10 млн. лв. Седалището на “Магазин за хората” ЕАД е в София, като разходите за образуването му са осигурени от бюджета на Министерството на земеделието и храните за 2025 г.
Вече е определен и съставът на Съвета на директорите. В него влиза Николай Петров - бивш шеф на две търговски у нас вериги - “Билла” и “Карфур”. Той е управлявал и хранителни магазини в Узбекистан с бранда “Макро”. Петров има 25 години опит, специализирал е в управление на кризи, бизнес трансформация и оперативна ефективност, участвал е в множество проекти в Австрия, Германия и други европейски страни.
В Съвета на директорите е и Олга Стоянова, която идва от Министерството на земеделието и храните, където от 2014 г. заема различни позиции. Два пъти е била и съветник на министъра. Има близо 30 години юридически опит.
Като независим член влиза Ивайло Маринов, юрист по корпоративно и търговско право.
Бившият шеф на “Кауфланд” Димитър Спасов пък ще подпомага дейността като съветник на министъра на земеделието Георги Тахов. С експертизата си в управлението на ритейл бизнес и логистични процеси той ще допринесе за стратегическото развитие и прилагането на ефективни търговски решения в рамките на инициативата, съобщават от министерството.
Все още няма избран изпълнителен директор
на дружеството, това ще стане след заседание на Съвета на директорите.
За възможно най-бързото стартиране и осъществяване на дейността на дружеството ще се разчита на партньорско взаимодействие с Централния кооперативен съюз (ЦКС). Точният брой магазини все още не е уточнен.
Преди време от изявление на министър Тахов стана ясно, че ще се ползват обектите на ЦКС. Те са 1500 в цялата страна и покриват всички 28 области.
Структурата на магазините ще бъде изградена като интегриран, нискоразходен търговски модел. Той ще включва разнообразни канали за предлагане на стоки -
мобилни обекти, партньорства с кооперативни и регионални мрежи, онлайн търговия
и продажби между компании на едро чрез директни доставки или посредници и магазин в магазина - брандирана зона в по-голям търговски обект.
Дружеството ще може да извършва и съпътстващи дейности, свързани с логистика, доставки, маркетинг, партньорски мрежи и други инициативи за постигане на икономическа ефективност и социален ефект.
Основната цел на магазините е да осигури широк обществен достъп до храни и други стоки от първа необходимост, поне тези, включени в малката потребителска кошница. За да са достъпни за уязвимите групи от населението, те ще са на ниски цени и с минимални търговски надценки – до 10%. Приоритет ще се дава на продукти от български производители, а ако няма налични такива, ще се продават и вносни.
Дейността на “Магазин за хората” е насочена не към изграждане на самостоятелна търговска верига, а към внедряване на устойчиви и социално ангажирани решения, които облекчават потребителите в условия на инфлация и подкрепят ценовата стабилност, заетост и регионално развитие, уточняват от земеделското министерство.