• Още в неделя ще е завършена първата, която свързва две граници
  • До края на месеца отварят за движение и отсечката от "Хемус" между Боаза и Дерманци

За 20 дни предстои да бъдат пуснати нови 30 километра от две магистрали - “Европа” и “Хемус”. Още в неделя колите ще тръгнат по първата, тъй като 16-километровата отсечка от Сливница до софийския околовръстен път при Божурище е окончателно довършена. До края на месеца пък ще бъде пуснат в експлоатация и участъкът между Боаза и Дерманци на “Хемус”, който е малко над 15 км.

Това съобщи регионалният министър Иван Иванов по време на изслушването му в ресорната комисия в парламента в сряда.

Със завършването на “Европа” с магистрала ще бъдe свързана София със Сърбия. На практика аутобанът се влива в северната скоростна тангента, от която има пряк достъп до магистрала “Тракия”, а от Плодовитово до Капитан Андреево от години се използва магистрала “Марица”. По този начин

за първи път в историята си България ще има цялостен магистрален път от граница до граница

В момента това трасе поема средно по около 20-25 хил. превозни средства дневно, които в най-натоварените дни през лятото стигат до 30 хиляди. Тези леки коли и камиони съставляват и основната част от трафика по магистрала “Тракия” между София и Плодовитово, който напоследък стига през лятото до 48 хиляди коли дневно особено през ваканциите.

Решението за изграждането на магистрала “Европа” е взето още през 2011 г. и тогава бе включена за финансиране по европейските кохезионни фондове. Стойността според първоначалните планове трябваше да е малко над 450 млн. лв., но тази сума отдавна е надмината, тъй като изграждането ѝ се проточи над едно десетилетие и се наложи цената да бъде индексирана няколко пъти.

На практика тя не се строеше в продължение на около 4-5 години, когато при служебните правителства не бе даван ход на исканията за преправяне на проектите и за отчуждаване на терени.

“В момента показваме, че когато има необходимата политическа воля, резултатите са налице”, каза министър Иванов. И добави, че строителството на пътища бе прекратено или сведено до минимум през последните години и една от основните задачи сега е именно строителството на магистрали.

Освен това припомни и че е разпоредил на Агенция “Пътна инфраструктура” до 1 ноември да направят пълна инвентаризация за пътната мрежа в страната и да се види къде има остарели пътни знаци. А след като бъде приет новият бюджет и според отделените средства, ще стане ясно колко от тях реално могат да бъдат подменени.

По отношение на новите правила за движение по пътищата, които влезнаха в сила преди дни, Иванов уточни, че по участъците, където се мери средна скорост, се отчита най-високата допустима и ако някъде има ограничения, те не се вземат предвид.

Друга важна тема, която развълнува депутатите, е безводието и най-засегнатият град - Плевен. Министърът побърза да ги увери, че се работи в бързи темпове и до десетина дни мерките, които са приети, ще дадат резултат.

От думите му стана ясно, че

първият сондаж за нови източници за града е готов

и пробите от водата вече са изпратени за анализ. В следващите дни ще има резултат и от още два сондажа, като се очаква от тях да има дебит до 150 литра в секунда. “Ще бъдат дадени хидрофори на някои училища в Плевен, за да има вода за битови нужди. Вече са ремонтирани 400 метра водопровод в града, предстои подмяна на още 1100 метра”, отчете се министърът.

По думите му основната причина за липсата на вода в града са високите загуби по мрежата. Целият водопровод “Черни Осъм” обаче вече е обследван и загубите по него са 80 литра в секунда при дебит от 850 литра.

Предстои ремонт на водопровода, но той минава през частни имоти, което бави процеса, уточни Иванов и опроверга спекулациите, че Плевен не е зониран.

Приключи ремонтът на отсечката от Владая до Даскалово

Ремонтът на близо 5-километровата отсечка между Владая и Даскалово на пътя София-Перник е приключил, съобщиха от пътната агенция. В момента се полага маркировка и се монтират ограничителните системи и нови пътни знаци. От 10 септември в трилентовия участък между пътен възел Даскалово и светофара при кръстовището за село Драгичево е въведено реверсивно движение, като в сутрешните часове има две ленти в посока София.

При ремонта е направено преасфалтиране на участъка при свлачището на 286-и км в трилентовото платно. За трайното укрепване на свлачището върви обществена поръчка за избор на изпълнител на строително-монтажните работи, за да се реши проблемът дългосрочно.