Летището вдига такси и "Райънер" и "Уизер" започнаха да съкращават дестинации
От около две седмици двете най-големи нискотарифни авиокомпании в Европа - “Райънер” и “Уизер”, съкращават полети до Виена и изтеглят свои самолети, които са базирани в австрийската столица.
Засега мярката засяга полетите на “Райънер” от Талин, от датския град Билунд и от испанския Сантандер. Мярката влиза в сила от предстоящото зимно разписание. В същото време авиокомпанията изтегля 3 от своите 19 самолета и остава само с 16 и е твърде възможно да закрие още линии.
Две седмици преди това “Уизер” обяви, че до пролетта на 2026 г. ще затвори напълно базата си във Виена, а на 26 октомври изтегля първите си два самолета, с което
спират нискотарифните полети до австрийската столица от Билбао и Лондон-Гетуик
“Райънер” планира да премести самолетите си в Братислава, която се намира само на 60 километра от Виена и досега също често се използваше за полети с крайна дестинация Австрия.
Засега тези съкращения не засягат пряко България,
защото “Уизер” така или иначе не лети до Виена от София, а само от Варна. В момента “Райънер” летят по два пъти на ден до Виена от софийското летище – сутрин и вечер. За сметка на това Австрийските авиолинии имат по три полета дневно от София до Виена и обратно – сутрин, обед и вечер. На практика
разлика в цените няма
между “евтините” и обикновените полети, тъй като “Райънер” искат доплащане за всяко нещо освен за основната цена на билета, която е без право на нищо друго освен на малък ръчен багаж.
Авиокомпаниите посочват като причина за оттеглянето си значително увеличените летищни такси, данъци и разходи за наземно обслужване във Виена, които били несъвместими с нискотарифния им модел, се казва в изявлението.
Управителят на “Уизер” Мауро Пенеда заявява: “Наскоро отпразнувахме седем години дейност във Виена, през които “Уиз ер” предлага на австрийските пътници достъпни и удобни възможности за пътуване. За съжаление, цената на летището, както и данъците и наземните услуги
се увеличиха значително от старта ни,
което прави продължаването на дейността ни неустойчиво. Това беше трудно, но необходимо решение за запазване на дългосрочната конкурентоспособност на нашия бизнес”, каза Пенеда.
От летище “Швехат” във Виена изразяват съжаление, но припомнят, че летищните такси са еднакви за всички авиокомпании и ще бъдат намалени с до 5 процента от 1 януари 2026 г. за всички.
Изпълнителният директор на ирландската “Райънер” Майкъл О'Лиъри нарече “нелепо високи” разходите за достъп до Виена, като акцентира на авиационния данък от 12 евро на пътник.
Той твърди, че Австрия е една от малкото страни от ЕС, която все още не е успяла да възстанови трафика си отпреди пандемията.
Част от евтините полети вече от Виена вече са съкратени.
СНИМКА: ПИКСАБЕЙ
