Все още ли мислите, че LEGO е просто играчка за деца, малки и пораснали? Всъщност любимите пластмасови тухлички отдавна навлязоха и в образованието. Специалистите виждат как тази семпла игра развива въображението, критичното и абстрактното мислене на децата и им дава практически умения, които са изключително важни за живота им в бъдеще.
LEGO и STEM
Една от най-привлекателните черти на тухличките е, че те всъщност наистина представляват една… игра. Но такава, която увлича децата да действат активно в реалния свят и да създават истински предмети. Тази концепция е в основата на "учене чрез правене" (learning by doing), популяризирана от Джон Дюи още в началото на 20-ти век и остава актуална и днес.
За да успеят да построят истински конструкции, модели и дори роботи, те трябва да усвоят истински научни познания в областта на STEM дисциплините (Science, Technology, Engineering, Mathematics). Така неусетно учат:
- Наука – изследват физическите закони за тежест, равновесие и движение, както и базови принципи на физиката и механиката.
- Технологии – използват сензори и програмиране чрез специализирани LEGO комплекти, например с платформата SPIKE Prime, въвеждайки ги в основите на кодирането и роботиката.
- Инженерство – конструират механизми и модели, търсят решения на проблеми.
- Математика – работят с пропорции, измервания, броене и геометрични фигури, развивайки пространствено мислене.
Лего за различни възрастови групи и обучение
Една от силните страни на LEGO е, че може да се адаптира към възрастта и нивото на децата:
- Предучилищна възраст (3–5 г.) – с DUPLO малчуганите развиват фина моторика, разпознаване на цветове и форми, както и основни социални умения чрез съвместна игра.
- Начално училище (6–9 г.) – тук тухличките насърчават въображението и първите стъпки в логическото мислене. Комплектите с инструкции ги учат да следват последователност, а свободното строене ги кара да експериментират.
- Прогимназиално образование (10–12 г.) – децата вече могат да създават по-сложни конструкции и да навлизат в основите на програмирането. LEGO Mindstorms или SPIKE Prime позволяват да се комбинира играта с роботика.
- Тийнейджъри (13+) – тухличките стават сериозен инструмент за решаване на реални инженерни и научни задачи. Роботиката, състезанията и STEM проектите развиват умения за работа в екип, лидерство и креативност.
LEGO в клас
Семплостта на тухличките се оказва универсален инструмент за развитие. Могат да го използват деца от детската градина до буквално всякаква възраст, защото различните модели предлагат разнообразни възможности.
Учителите отдавна познават силата им и използват LEGO в класната стая. Тя става място за игри, приключения, експерименти, творчество и откривателство.
Все повече училища по света знаят как LEGO може да се използва в образованието. Ето какво развива той в учениците:
- Активно учене – учениците не просто слушат, а участват в изграждането на решения.
- Мотивация – играта прави ученето по-забавно и ангажиращо.
- Сътрудничество – съучениците работят заедно и така се учат на комуникация.
- Критично мислене – децата анализират проблем и търсят начин да го решат чрез готов модел или своя иновация. Учи ги да прилагат логика и иновативност.
Сега вече едва ли ви е чудно, че популярните конструктори влизат все по-често в уроците по математика, природни науки, технологии. Ефектът е впечатляващ:
- Все пак, това е игра. Тя увлича децата, събужда естественото им любопитството и ги кара неусетно да овладяват базови научни принципи. Не на теория, а на практика.
- За разлика от виртуалния свят, тухличките могат да бъдат докоснати, изпробвани и напълно подчинени на всяко хрумване на детето. Така те разучават законите на реалния свят такъв, какъвто е.
- Парченцата събуждат и развиват креативността, уменията за анализ, решаване на задачи.
- Децата усещат приятната и полезна наслада да видят реализирани плодовете на своите усилия. Това гради самочувствието и смелостта им.