Системата за спешни повиквания eCall в милиони автомобили ще стане неизползваема от промяната, която ще започне да въвежда в Европа през 2026 г. Европейският съюз принуди производителите да внедрят технология, която става излишна поради политическо решение. Причината е появата на системата eCall от следващо поколение, пише испанският сайт motor.es.

Внедряването на новата система eCall ще започне през следващата година. Новите превозни средства, продавани в ЕС, трябва да бъдат оборудвани с ревизирана система за спешни повиквания, известна като NG eCall. Тази нова технология ще замени настоящата, която е базирана на по-стари мобилни мрежи 2G и 3G.

Системата eCall е задължителна за всички нови автомобили и бусове от март 2018 г. ЕС сега иска да адаптира системата към технологичния напредък, постигнат през последните години, и да осигури дългосрочната ѝ работа. Докато настоящата система използва 2G и 3G мрежи за автоматично набиране на номера за спешни повиквания (112) в случай на произшествие, новата система ще работи съответно с 4G и 5G мрежи. Тя ще бъде въведена на два етапа. От 1 януари 2026 г. всички новоразработени лекотоварни модели (N1) трябва да бъдат оборудвани с новата система eCall. Автомобилите без системата от ново поколение не могат да бъдат типово одобрени в ЕС. А от 2027 г. всички нови коли трябва да имат тази технология.

Проблемът се крие именно във всички милиони автомобили, които се движат в Европа с настоящата система eCall. Производителите няма да бъдат задължени да ги "актуализират" към новата технология, но потребителите ще бъдат засегнати.

С края на 2G мрежите, старата система eCall ще спре да работи правилно. И въпреки че някои системи и приложения ще продължат да съществуват още няколко години, края на старата мобилна мрежа ще бъде изцяло потвърдена във всички страни през 2030 г.

Коли, които вече са регистрирани и оборудвани с технологията, която Европа е направила задължителна преди години, няма да могат да я използват. Това важи особено за возила, чиято система eCall има директна линия към 112, тъй някои производители управляват свои собствени линии.