Продажбите на електрически коли в САЩ почти сигурно ще спаднат рязко, след като на 1 октомври изтича федералният данъчен кредит от 7500 долара за купувачи на електромобили, което вече предизвиква несигурност както сред производители, така и сред клиентите.
Тази субсидия беше въведена през 2022 г. като част от законодателния пакет на администрацията на тогавашния президент на САЩ Джо Байдън, с цел насърчаване на зелената енергия и прехода към електрически коли.
Той беше отменен през юли, когато президентът на САЩ Доналд Тръмп прокара нов бюджетно-фискален закон. Миналата година продажбите на електромобили в САЩ са се увеличили със 7 процента до 1,6 милиона бройки, според Бюрото по транспортна статистика.
Краят на данъчния кредит означава, че търсенето ще отслабне рязко и реалните цени ще се повишат. Това вече мотивира голям брой купувачи да се втурнат да купуват електрически коли през август и септември, но сега се очаква сериозен спад в продажбите през последното тримесечие на годината.
Анализаторите очакват, че производителите вече ще бъдат принудени да предлагат по-агресивни отстъпки, по-благоприятни условия за финансиране и връщане на пари. Същевременно са възможни и корекции в производството, което би могло да доведе до намалена наличност на определени модели на пазара и да ограничи възможностите за спад на цените.
Въпреки че премахването на данъчния кредит със сигурност ще повлияе на продажбите, проучване на Cox Automotive показва, че 65% от потенциалните купувачи планират да се придържат към решението си да закупят електромобил през следващите две години, докато само една пета от тях биха преминали към хибриди или коли с бензинови двигатели.