• 30 млн. от сумата ще бъдат отпуснати на общините догодина
  • Кметове се уговарят да не се конкурират със сходни фестивали по едно и също време

Само за организирането на културни събития през 2026 г. у нас ще бъдат отпуснати около 80 млн. лева.

65 млн. от тях са по плана за възстановяване

и устойчивост, а останалото - от бюджета, като 30 млн. лв. от общата сума са предвидени за общините.

Това съобщи изпълнителният директор на Национален фонд “Култура” София Щерева на форум, посветен на културния туризъм.

2026-а ще е годината на културния туризъм по идея на министъра на туризма Мирослав Боршош. “България разполага с едно от най-богатите културни наследства в Европа - от праисторически обекти и тракийски съкровища през антични и средновековни градове до живи традиции, фестивали, занаяти и културно многообразие”, мотивира решението заместничката му Ирена Георгиева.

Културнит туризъм е избран и защото той удължава сезона и

стимулира целогодишни пътувания

Създава по-висока добавена стойност, като привлича туристи с по-голяма ангажираност и интерес към местните общности и спомага за равномерното развитие на регионите. “Ще подкрепяме събития, които представят автентичната българска култура пред света”, увери зам.-министър Георгиева.

Националният борд по туризъм с подкрепата на министерството пък ще направи първия по рода си у нас дигитален календар на културните събития за 2026 г.

Той ще се изготви по прилагана от Световната организация по туризма методика, която позволява да се види не просто самото събитие, но и туристическия потенциал, който предлага - места за престой, заведения, инфраструктура и т.н. Ако цялата тази информация бъде събрана, предоставена за употреба, подредена четивно, преведена на основните езици на ЕС и ако

календарът стане платформа, на която се предлагат услуги

с добавена стойност, това би имало изключително значение за България. Това обясни зам.-шефът на управителния съвет на борда Мартин Захариев. В бъдеще на платформата могат да бъдат генерирани и данни от потребителите на събитието, а анализ в края на 2026 г. ще позволи тя да се подобри.

Идеята бе подкрепена от кметовете, участници във форума. Дори се оказа, че в някои общини такива постоянни календари вече съществуват под формата на сайтове.

Кюстендил например има платформа с QR код, който от другата седмица ще бъде разпространен във всички заведения и хотели в града, разказа кметът Огнян Атанасов. Когато

сканират кода, потребителите могат да видят места за настаняване, заведения

за хранене, туристически маршрути и забележителности.

Кметът на Банско Стойчо Баненски обясни, че всичко, което правят - музика, културен туризъм, гастрономия, спорт, превръща курортния град в много привлекателно място и това дава отражение във всички останали сектори. А кметът на Враца Калин Каменов призова общините да си помагат и да се рекламират едни други, а не да се конкурират, като правят сходни събития в едни и същи дни. Той предлага да има и регистър на лицата, които организират и промотират събития и те да се лицензират, защото в общините идвали много хора да предлагат услугите си, но било трудно да бъдат отсети и понякога се налага накрая общината сама да свърши всичко.

Приложение за културните прояви разработва и община Велико Търново, съобщи зам.-кметът Георги Недев. А в бюджета на община Пловдив за догодина средствата за културни прояви се увеличават с 10%, обяви зам.-кметът Пламен Панов.