С нов закон дават предимство на жп транспорта, за да не може рейсовете да крадат пътници от железниците

Предимство на влака пред автобуса в основната транспортна схема на България предвижда проект на чисто нов закон за обществения транспорт.

Това се отразява и в правилата за разписания, според които автобусът ще тръгва 15-20 минути след влака, а довеждащите пътниците до гарата рейсове ще пристигат не по-малко от 30 минути преди композицията.

Планираната от Министерството на транспорта и съобщенията реформа ще промени досегашния хаос и

нелоялната конкуренция на автобусите с влака, които тръгват пет минути

преди него и обират пътниците му. Изключение е, когато липсва директна връзка с жп транспорта или най-краткото време на пътуване с влак, включително с прекачването, е минимум 50% повече от това с автобуса.

Законопроектът въвежда национална транспортна схема на мястото на сегашната републиканска. Ще има такива и между общините и градски. Всички те се актуализират един път на 3 години.

В основата на промяната е комбиниран пътнически транспорт с точни връзки между автобус, влак, самолет и т.н.

Допустимият престой на пътника е 15 минути,

колкото да се извърши прекачването от един вид обществен транспорт на друг.

Законопроектът въвежда единен билет, който да комбинира пътуване с влак, автобус, самолет или по река и море.

За да се случи това, ще бъде въведена национална точка за достъп, която събира и предоставя информация за превозите. Ще има и интелигентна система за управление на обществения транспорт. Тя на базата на национален модел, който ще дава информация за пътуването в почти реално време, ще бъде основата за единния превозен документ.

Купуването, валидирането и съхраняването на въпросния билет ще става през мобилно приложение.

Така

цифров портфейл за пътуване ще замени хартиения

Физическият билет все пак остава, но той се издава, ако пътникът изрично го поиска.

Кога ще бъде въведен този единен билет, ще се уточни през бъдеща наредба за тарифирането. В проекта на закона е записано, че до 31 декември 2026 г. в утвърдените транспортни схеми не се включват нови автобусни линии с изключение на основните вътрешноградски.

Договорите за възлагане на обществени превози на пътници по действащите към датата на влизане в сила на този закон транспортни схеми ще важат до 31 декември 2026 г.

От министерството на транспорта заявиха, че в началото на следващата година ще бъде обявена процедурата за разработване на националната система на единен билет.

От проекта става ясно, че националната точка за достъп, която министърът на транспорта трябва да създаде и поддържа, ще влезе в сила от 1 септември 2026 г.

Близо година и два месеца по-късно -

от 1 ноември 2027 г., се предвижда да е в действие интелигентната система за управление на обществения транспорт

Тя осигурява необходимата информация, мониторинг в реално време и дейността на клиринговата система. Тя пък ще е отговорна за разпределянето на приходите от продажба на въпросния единен билет и ща изчислява разпределянето им.

Интелигентната система ще позволи планирането му, особено на превозите с влак и автобус.

В доклада към проекта е отбелязано, че планирането на обществените превози би трябвало да се базира на данни, които се регистрират всекидневно. Те пък ще се обобщават и анализират седмично, месечно, тримесечно и годишно и на база на тях ще се прогнозира изменението им в бъдеще.

Така събраната информация ще позволи да се планира всекидневна, седмична и месечна честота на движение и капацитет на превозните средства по съответните линии и маршрути, т.е. да се определят по-точни разписания. Освен това ще се координира по-добре финансирането и подаването на отчети за получаване на съответните компенсации и субсидии.

Всеки ден трябва да се регистрират всички пътувания и пътници

на база превозни документи, което да осигури преброяването им за всеки обслужван маршрут или линия.

По този начин ще има данни за броя на пътниците в различните часове от денонощието, ще се определят часовете на сутрешните и вечерните пикове между отделните спирки по съответния маршрут, натоварването от началната до крайната точка на пътуванията.

Ще се събира информация и за използвания вид превозен документ. Тя е необходима за планиране на обслужването при продажба на билети на пътниците, както и за контрола.

В националната транспортна схема освен основна са включени още междуобщински и градски. За тези между общините се предвижда да има водеща и договори между останалите населени места, до които ще има превози. Конкурсите за линиите в градовете се обявяват от кметовете.

Предвижда се и въвеждане на нов вид транспорт с автомобилни превози - по заявка. Идеята е с тях да се осигурят превози до малки населени места, като това ще става с решение на общинския съвет. Ако икономическият риск е за сметка на общината, се обявява обществена поръчка, ако е за превозвача - тогава се дава концесия.

Законопроектът определя и санкциите за превозвачите, като се започва от информационните системи. Компания, която не подава данни в националната точка за достъп, плаща глоба до 2000 евро.

Превозвач, чиито системи за продажба на билети не отговарят на изискванията на наредбата, се санкционира с до 3000 евро. Държавен орган или местна власт, която не предоставя информация към интелигентната транспортна система, се наказва с глоба до 500 евро.

Предвидени са санкции по 3500 евро за жп превозвачи, които не предоставят информация за преустановяване на услуги по договор с държавата.

Някои глоби за жп превозвачите, като тази за непредоставяне на билети и резервации, както и за отказ от възстановяване на стойността на билета, са отложени за 2029 г. При автобусните превозвачи глобата е 500 евро за неиздаване на документ за превоз по редовна линия.

Ако шофьор не спира на определени спирки и автогари, санкцията отново е 1500 евро. Пътник в автобус по редовна линия, който пътува без превозен документ,

се глобява в размер десет пъти стойността на билета

Всъщност този проект, както и влизането на частни превозвачи в пътническите жп превози са ключови реформи, които са условие за плащане на траншове по плана за възстановяване и устойчивост.