Малък проблем е, че с лош мениджър не е приятно да работите. Големият е, че нищо няма да научите
"Точният човек" е специален проект на "24 часа" за професионалния успех, растежа в кариерата, личностното развитие, отношенията на работното място, за добрите практики на работодателите, за новини от HR сектора и мениджмънта, за пазара на труда и свободни работни места.
Имате нов шеф и нещо хич не ви е симпатичен. Не той самият, а стилът му на ръководство. Чудите се дали да не вземете да се оглеждате за друго място, макар че харесвате работата и колегите си.
Да, шефът е важен. Изследванията показват, че от неговите умения да управлява и да създава добри отношения в екипа зависи около 30% от представянето на всеки служител. 70% от вас си зависят, но все пак 30% хич не са малко.
Освен това не става дума само за момента. Безспорно, неприятно е да работите с лош мениджър. Но по-важното е, че той със сигурност ще се превърне в пречка за кариерата ви.
Има поне пет основни знака, по които можете да познаете мениджър с неправилен стил на ръководство.
- 1. Свежда решения без обяснения
Не ви чака светло бъдеще с този човек начело, защото това е сигнал, че не е прочел нищо на тема как се ръководят хора.
Един от първите съвети, който може да се намери във всяка книга за лидерство и мениджмънт, е, че добрият началник винаги обяснява какви са причините за неговото решение. Така служителите са много по-наясно пред какво са изправени и какво трябва да правят.
Това е начин и да почувстват, че ги уважава, а не ги смята за безмозъчни изпълнители, което пък ги кара да работят по-здраво. В резултат екипът успява, а всеки негов член трупа знания и опит.
- 2. Сменя решенията си често
Когато началникът ви е наредил едно, а скоро след това ви кара да правите друго, особено пък без да казва защо, това е още по-категоричен сигнал да бягате.
Понякога се налага решенията да се променят, но в такива случаи е още по-нужно хората да получат обяснения. Обикновено си ги спестяват мениджърите, които не са наясно какво правят и се страхуват, че колкото повече се обясняват, толкова повече им личи некомпетентността.
- 3. Винаги е прав, а подчинените винаги бъркат
Най-често това е "екстра" към горните два сигнала. Шефът не обяснява, а командва. Служителите работят на тъмно, без комуникация с него, без обратна връзка.
Накрая, естествено, се оказват некадърници, които не са разбрали какво трябва да правят. А шефът с удоволствие прехвърля вина, раздава присъди и се оплаква с какви тъпънари работи - пред самия екип и задължително пред висшестоящите шефове.
- 4. Гневи се
Лошите шефове обичат да използват страха на служителите си, че ще се карат, за да получат това, което искат, без да опитат да разберат проблема или да ги включат във вземането на решение.
Гневът е сигнал, че шефът управлява като диктатор, а не като лидер. Дори когато има защо, добрите мениджъри потискат гнева си, за да запазят взаимното уважение с екипа си.
- 5. Наема посредствени служители
На пръв поглед е странно, че началник не се стреми в екипа си да има добри професионалисти. Нали така работата ще върви посредствено, което е оценка и за него, че не е достатъчно успешен.
Обяснението е, че шефът, който не се чувства достатъчно компетентен за поста си, има друг приоритет - предпочита подчинените му да не го застрашават. За него е от първостепенна важност да изглежда най-можещият и най-знаещият. Това означава, че никой няма да опитва да го измести от стола на ръководител. А пък висшестоящите мениджъри, дори да са наясно с лошия му стил, може да не поемат риск да търсят за постава му човек отвън, непознат за компанията и за екипа. Поне докато работата върви посредствено, но не е пълен провал.
Ако случите на подобен началник, малката ви беда е, че се чувствате некомфортно 8 часа 5 дни в седмицата. Голямата е, че мениджърът е и ваш ментор. Когато е лош, няма да придобивате ценен опит в професията, а това ще пречи на развитието ви. Колкото по-дълго се задържите при него, толкова повече време ще пропускате.
Така че щом забележите да се повтарят тези грешки в поведението на шефа, по-добре бъде смели и наистина започнете да си търсите ново място за работа.
Докато търсите, запазете собственото си професионално достойнство - продължете да се трудите съвестно. Но се придържайте към главната цел да си намерите позиция другаде, където ще можете да увеличавате компетентността си, при шеф с повече талант, на когото и вашият талант е по-необходим.
Не се бавете много обаче - днес никой няма време да бъде нещастен и да пропуска да се развива професионално.
В "Точният човек" можете да прочетете още:
8 неща, които умните хора не правят никога
Как да се справяте с колега, който си присвоява власт
6-те оправдания, които провалят кариерата
5 елегантни фрази ви измъкват от неудобен делови разговор
Ако сте опрели глава в тавана, си струва да направите стъпка назад в кариерата
10 признака, че колегата ви е манипулатор
"Извинявай, но..." и още 5 грешни начина да покажете разкаяние към колега
Тънката граница между настъпателност и скандалджийство в деловия живот
Искайте, за да ви се даде по-висока заплата
Наръчник да се справяте с колега емоционален вампир
Теория и практика на конфликтологията
