Вицепремиерът и министър на транспорта взе участие на форум "Южна България - рестарт и постижими цели", на който Медийната платформа "24 часа" събира местната власт с представители на изпълнителната, депутати, бизнеса и академичната общност в региона

В началото на 2026 г. ще открием процедура за избор на концесионер на летище Пловдив

Пловдив и Южна България вече са част от новия стратегически коридор „Черно море – Егейско море - Балтийско море". Заедно с колегите ми от Гърция и Румъния през следващата седмица в Брюксел ще подпишем рамката за регионално сътрудничество, която ще ускори планирането, финансирането и изграждането на новите трансгранични направления от европейските фондове.

Това каза вицепремиерът и министър на транспорта Гроздан Караджов на форумът "Южна България - рестарт и постижими цели", на който Медийната платформа "24 часа" събира днес местната власт с представители на изпълнителната, депутати, бизнеса и академичната общност в региона.

Караджов изброи и връзките, които ще бъдат изградени като те включват не само железопътно, но и пътни проекти. Тези коридори включват и два нови моста над Дунав при Силистра и Никопол. И така България най-сетне ще преодолее препятствието Дунав.

1. Западна ос: Атина – Солун – Промахон – Кулата – София – Видин/Калафат – Крайова – Букурещ

Това е традиционният Балкански коридор, който свързва Гърция с Централна Европа през България. Усилията ни са насочени към увеличаване на капацитета, модернизация на железопътната инфраструктура и подобряване на граничните пунктове. Това е традиционният Балкански коридор, който минава само през страни от ЕС. Ние го забавихме над 25 години и, ако не го изградим, той ще ни заобиколи през Северна Македония или както го наричам - китайското трасе, разясни Караджов.

2. Централна ос: Солун/Александруполис – Орменио – Свиленград – Пловдив - Русе/Гюргево – Букурещ – Сирет (Румъния/Украйна) – Унгени (Румъния/Молдова)

Критично направление за товарните потоци, заобикалящи рисковите маршрути в Черно море. То осигурява директна връзка между Егейско море, Дунав и Североизточна Европа.

3. Източна ос (актуализирана): Истанбул – Малко Търново – Бургас – Варна – Констанца

Това е новото южно-северно трасе, което свързва турския мегахъб Истанбул с българските черноморски пристанища и с румънския порт Констанца. То не просто разширява логистичната карта – то поставя България в центъра на регионалната свързаност между Азия, Черно море и Европа. Според вицепремиера Караджов този маршрут ще разтовари и трафика през Босфора.

В началото на 2026 г. ще открием процедура за избор на концесионер на летище Пловдив. Анализите се финализират.
Причината е проста: летището има нужда от модернизация, от значителни инвестиции, от нови услуги и повече капацитет. Бюджетът не може да осигури тези ресурси, но чрез концесия те могат да бъдат привлечени целенасочено и бързо. Това означава повече пътници, повече товари, повече възможности за региона.

Пловдив винаги е бил кръстопът. Още от тракийски и римски времена градът е естествен център на големия път Via Diagonalis, свързващ Тракия с Егейско и Мраморно море.
Днес той отново е в сърцето на транспортната карта на България и Европа. Единственият друг подобен град е София, подчерта в изказването си Гроздан Караджов.

"Пловдив е включен в основната Трансевропейска транспортна мрежа. Пресичат се две магистрали, две железопътни скоростни линии, огромна индустриална зона, логистични хъбове, интермодален терминал. Това не е просто география – това е добра инфраструктура, която прави Пловдив естествен транспортен център на цяла Южна България.

Южна България е и регионът с най-големи инвестиции в модернизация на железопътна и пътна инфраструктура – от 2007 г. досега, през трите оперативни програми „Транспорт", огромната част от тези инвестиции са именно тук и те са двигателят на растежа, който наблюдаваме. Проекти, които дават по-висока скорост, по-голяма безопасност, по-надеждна свързаност.

Тук се събират няколко големи товарни потока. Единият е от Турция към Северозападна Европа, другият е от Гърция към Северна и Централна Европа.

Те превръщат Пловдив и региона в ядро на международните товарни потоци между Турция и Европа, между Гърция и Централна и Северна Европа.

Само преди десет години имаше скептици, които казваха
„Защо ни е интермодален терминал?", „Защо ще се отдава на концесия?" Днес фактите говорят сами: терминалът всяка година надхвърля 2–3 пъти прогнозите, с които започнахме. А модернизираната линия Пловдив–Свиленград вече се задъхва от растящия трафик. Това е успех – за града, за бизнеса, за държавата", добави вицепремиерът и министър на транспорта в изказването си на форума.

"Перспективите не спират. Те се разширяват. Днес мога уверено да кажа, че Южна България навлиза в нов етап на развитие.

Паралелно с транспортната модернизация ние изграждаме и цифровите коридори на Южна България.

В област Пловдив предстои изграждането на над 390 км високоефективни оптични мрежи. Те ще свържат общините Кричим, Перущица, Съединение, Сопот, Карлово, Хисаря, Калояново, Първомай и Лъки. Освен това над 55 000 жители на малки и отдалечени места ще получат много бърза 5G свързаност. Това означава електронни услуги, дистанционна работа, модерно образование и бизнес, който не зависи от разстоянието", посочи Караджов като следващите стъпки за развитие на региона на Пловдив.

"Пазарджик, Смолян и Хасково са трите опорни стълба на Южна България. Днес тук са и областните управители на Пазарджик, Смолян и Хасково. Южна България е силна, когато регионите работят заедно. И затова ще споделя предстоящи инвестиции и за тези три области.

В област Пазарджик е започнало изграждане на близо 190 км високоефективна оптична свързаност. Към държавната мрежа свързваме Сърница, Ракитово, Батак, Пещера, Брацигово, Септември, Белово и Лесичово. За над 26 000 души ще осигурим съвременна 5G свързаност – важна стъпка за преодоляване на различията между по-големите градове и малките общини.Това означава достъп до административни услуги, дистанционно образование и бизнес, който може да се развива от всяка точка.

В област Смолян е започнало изграждане на над 220 км високоефективна оптична свързаност.  Към държавната мрежа ще бъдат свързани Доспат, Борино, Девин и Чепеларе. Ще осигурим и свързаност към ГКПП Златоград, който е важен за трансграничния трафик към Гърция. За над 27 000 души ще осигурим много бърза 5G свързаност. Така за първи път ще има надеждна свързаност на ГКПП "Златоград".

Област Хасково е един от регионите, където ще навлезе най-широко инвестицията в цифрова свързаност. Започва разполагането на над 200 км нова високоефективна оптична мрежа", каза още Гроздан Караджов.

Към държавната мрежа свързваме Димитровград, Любимец, Маджарово, Ивайловград, Свиленград. Ще осигурим свързаност и към ГКПП Ивайловград и ГКПП Свиленград – два от най-натоварените ни пунктове. Това ще гарантира комфортно пътуване за хората, ефективен контрол и проследимост на влизащите товари. За близо 10 000 души ще осигурим много бърза 5G свързаност, така че най-южните ни общини да имат равен достъп до комуникации, услуги и образование, разясни вицепремиерът и министър на транспорта и съобщенията.

Пловдив и всички съседни области са част от обща стратегия:
регион, който е свързан, балансиран, достъпен и конкурентен; регион, който расте заедно, добави той.

Тук, от Пловдив, се вижда не само какво сме направили, но и накъде вървим: към държава, в която свързаността дава сила, инфраструктурата ускорява растежа, а регионите – бъдеще.

"Ако погледнете отвисоко какво се случва, всичко хубаво се случва около магистралите", подчерта Гроздан Караджов. Ако не започнем съвсем скоро да разширим магистрала "Тракия" между София и Пловдив, тя вече не може да поема трафика, заяви Караджов. Тази година трафикът се е увеличил с 25%, а след 4 години ще имаме двоен трафик, разясни той. Според него при това претоварване магистралата няма да е безопасна, ако остане вм сегашния си габарит.

Преди години едно правителство спря тунела под Шипка и преди седмица е издадено разрешение за строеж от Габрово към входа на тунела и това ще размрази най-пряката връзка между Северна България и Пловдив, включи се и Томислав Дончев.

Двама вицепремиери - министърът на иновациите и растежа Томислав Дончев и на транспорта и съобщенията Гроздан Караджов, ще участват в дискусията в Културния дом "Борис Христов".

Домакин на събитието, което е част от националната кампания на "24 часа" "Общините - перспектива 2027", е кметът на Пловдив Костадин Димитров. Участват и десетки негови колеги от региона. 

Партньори на форума са "Електрохолд", "Виваком", Пощенска банка, КЦМ, "Филип Морис", "Аурубис" и "Сиском".

Освен темата за икономическото развитие на Южна България, инфраструктура, съвместни стратегии между общините за привличане на инвестиции, ще се обсъжда и транспортната свързаност в региона.

Предишният форум от инициативата бе през юни във Велико Търново, а първият бе в София.

Вицепремиерът Гроздан Караджов говори пред кметовете от южния район.
Вицепремиерът Гроздан Караджов говори пред кметовете от южния район.