Въпреки общото поскъпване на стоките от първа необходимост значителна част от германските потребители планират да ограничат бюджета си за коледни подаръци, показва проучване на института за пазарни изследвания „ЮГов" (YouGov), проведено по поръчка на „Постбанк" (Postbank) и цитирано от ДПА.

Според данните 32,9 процента от общо 2046 анкетирани възрастни възнамеряват да намалят разходите си за подаръци спрямо предходната година. Почти всеки пети (18,6 процента) заявява, че не желае или не може да отдели средства за коледни подаръци.

Повече от половината участници (53,6 процента) очакват разходите им да останат на нивата от миналата година, а близо 10 процента планират да похарчат повече. Най-голямата група от даряващите – около 43 процента – предвиждат бюджет между 100 и 400 евро, докато една четвърт планират да похарчат под 100 евро.

Една трета от анкетираните (32 процента) посочват, че ще използват лични спестявания за покупката на подаръци, а 14,5 процента разчитат на коледни бонуси. Проучването е проведено в периода 7–10 ноември.

Според данни на Германската асоциация на търговията на дребно (Handelsverband Deutschland – HDE) значителна част от търговците на дребно остават недоволни от продажбите към края на ноември. 60 процента от 300 анкетирани компании съобщават за слаби резултати през последната седмица на месеца, докато около 25 процента са заявили удовлетворение.

Общото увеличение на цените продължава да оказва влияние върху потребителските разходи. От 2019 г. цените на хранителните продукти в Германия са се повишили с 37 процента. Ръст над средното ниво се отчита и при редица услуги, включително автомобилни застраховки, пакетни пътувания, фризьорски услуги и ресторанти. През ноември потребителските цени са били с 2,3 процента по-високи спрямо същия месец на предходната година.

Шестима от всеки десет анкетирани (61,3 процента) определят общите разходи за живот – като тези за храна и енергоизточници – като основно притеснение. Малко над една трета (35,8 процента) оценяват личното си финансово състояние като по-лошо в сравнение със ситуацията преди година.

Главният инвестиционен стратег за частни и корпоративни клиенти на „Дойче банк" (Deutsche Bank), към която принадлежи „Постбанк", Улрих Щефан коментира, че влиянието от необичайно високата инфлация през 2022 г. и 2023 г. продължава да се усеща. По думите му високите разходи за живот затрудняват домакинствата, въпреки положителните данни от пазара на труда и ръста на реалните заплати.

През третото тримесечие на 2025 г. реалните заплати – брутните възнаграждения, коригирани спрямо инфлацията – са се увеличили с 2,7 процента на годишна база, което е най-високият ръст от началото на годината. Според фондацията „Ханс Бьоклер" (Hans Böckler Stiftung) това е позволило компенсиране на част от загубената покупателна способност през предходния период, пише БТА.