Липса на конкурси от новия програмен период прави

конкуренцията жестока

Поне 3 ниски цени в офертите за участъка от Ябланица до “Боаза” на магистрала “Хемус” прогнозират експерти в строителството. Смятат, че те ще са на фирми, които в момента не са ангажирани в пътно строителство.

Шефът на камарата на строителите в България Иван Бойков обаче не очаква дъмпингови цени, тъй като българските фирми вече не прилагали такива методи. Турските компани, които обикновено играели с по-ниски цени, сега не участвали в търга.

Преобладаващото българско участие се обяснявало с това, че участъкът с прогнозна цена от 80 млн. лв. без ДДС не бил атрактивен за големите чужди компании.

Но заради търга в България отново се появява италианската “Тодини”, която за последно бе тук през 90-те години на миналия век. Тя е в консорциум с “Интегрирани строителни системи", “Интерпром” и “Трансконсулт-22”, които не са сред известните в строителния бранш.

От чуждите фирми в търга, две

подадоха оферти

и за тунела

“Железница”

Това са гръцката “Актор” в консорциум с “Атоменергоремонт” и италианската “Оберослер Кав. Пиетро”. За тунела тя бе в обединение с “Пътища Пловдив”, “Агромакс” и “Водно строителство-Ботевград”.

Общо 5 са консорциумите с чуждо участие. “Главболгарстрой” участва с “Щрабаг”, с която обикновено са конкуренти. Близки до компанията казват, че голямата българска фирма пробва този път с чуждестранен партньор.

В търга за “Хемус” е и испанската “Асигния инфраструктурас”, която се е сдружила с “АБ” АД и дупнишката “Мега инвест холд”. И тя подаде оферта за “Железница”.

От големите българските фирми самостоятелно участва “ПСТ Груп”, докато за “Железница” е в сдружение с италианска фирма и с още 2 български.

Другите компании, които играят сами, са “Трейс груп” и “ИСА 2000”.

“Хидрострой” на Велико Желев е в консорциум с “Водстрой 98”, която наскоро първата компания купи, и с друга свързана с тях фирма - “Пътстрой Бургас”. Има и още едно сдружение, което е от свързани фирми - “Геопът-Хемус”. В него са “Геострой”, в борда на която е Владимир Цолов Вутов, и “Пътстрой-92”, в съвета на директорите на която е Иван Цолов Вутов. Това са синовете на бизнесмена Цоло Вутов.

Строители смятат, че е повече от естествено участието в търга на “Автомагистрали Черно море”, която отдавна строи по “Хемус”. Компанията е в консорциум с “Пътпроект”.

Прегледът на подадените оферти показва, че

участват

повечето

големи

български

строители

Като се появяват и по-нови играчи, които досега са били ангажирани основно с водните цикли на общините, изграждали са ВиК мрежи по европрограми, както и по-малки фирми, които са ремонтирали и строили улици.

С изключение на “Главболгарстрой” другите големи в бранша играят сами или в консорциуми с дъщерни компании.

Според експерти от строителния бранш, когато фирмите участват сами, офертите били с по-ниски цени. И докато за тунела “Железница”, който е по-тежко строителство, търсят партньорства заради опита на другата фирма, то в този търг смятат, че ще се спряват и сами. Едно от отсъствията, които се забелязват, е на “Джи Пи груп”, която при първия търг спечели участъка от “Хемус” от Ябланица до разклона за Ловеч и Плевен. Тогава премиерът Бойко Борисов спря поръчката заради липса на финансиране. Строители обясняват отсъствието на компанията с ангажименти с метрото.

Участъкът не е лек, самият факт, че цената му е над 8 млн. лв. на километър, е показателен, казва шефът на камарата Иван Бойков. Има 2 пътни възела, мостове.

Други в бранша виждат жестока конкурентция в последните търгове - за “Железница” бяха 17, а за “Хемус” - 11. Казват, че такова нещо не е било.

Няма работа, казва Бойков. Няма обявени търгове по програмите от новия програмен период. Той прогнозира спад в целия бранш с 15-16%, а раздвижването на строителството - догодина.

Лиляна Павлова, министър

на регионалното развитие

и благоустройството:

През септември

обявяваме

търг за още

един участък

ЛИЛЯНА ПАВЛОВА
ЛИЛЯНА ПАВЛОВА
До края на август ще трябва да са готови тръжните документи за друг участък от магистрала “Хемус - този от Белокопитово до Търговище, който е 16,5 км. Това каза за “24 часа” министърът на регионалното развитие Лиляна Павлова, след като заяви, че “Хемус” е топприоритет на кабинета.

Надявам се в началото на септември да обявим търга и там, за да се строи и от двете страни, заяви тя.

За този участък предстоят да се правят отчуждения. Тъй като търгът ще е за проектиране и строителство, докато победителят създава проекта, ще се работи парцеларният план, отчужденията. Така ще се навакса с времето.

Паралелно тече търгът за ново трасе и оптимално проектно решение за участъка от “Боаза” до Велико Търново. Първата фаза е до разклона за Плевен и Ловеч, след това ще се прави препроектиране на магистралата до Велико Търново.

“Търсим

трасе с

минимум

тунели и

виадукти,

защото са много скъпи. Със 100-150 млн. лв. очакваме да падне стойността на строителството. Тунелите са с висока цена на линеен метър. Виждаме каква е прогнозната стойност на тунела “Железница” (участъкът е 250 млн. лв. - бел. ред.), на тунела под Шипка е 200-250 млн. лв., а е една тръба”, казва Павлова.

Сега се работи малкият тунел на Шипка, обходът на Габрово е готов, но в него има тунел, който се изгражда и ще е готов през 2017 г. Според министърката той е тест и за големия.

“Тъй като “Хемус” ни е топприоритет, след нея започваме тунела под Шипка”, казва тя.

Другите пътища, които основно ще се строят с пари от бюджета, са Русе - Велико Търново и София-Видин. Ще се започне с обхода на Бяла.

В плановете са и магистралата София-Калотина. За нея България ще търси финансиране по инструмента “Свързана Европа”, но безвъзмездното финансиране е до 50%.

“Ако ни одобрят, ще пуснем първия участък - от Калотина до Драгоман, той ни е най-важният. Ще кандидатстваме, но съм скептик”, казва Павлова.

И обяснява

защо -

конкуренцията

в Европа

е голяма,

състезават се стотици проекти. Освен това приоритет на инструмента са енергийната ефективност, диверсификацията, проекти от информационните и телекомуникационните мрежи, жп линии и чак тогава са пътищата.

“Затова казвам, че съм скептична, но сме длъжни да пуснем фиша, за да не стане като в оня виц”, казва министърката. От София-Калотина най-важен е участъкът от Калотина до Драгоман, защото до Драгоман пътят е четири ленти. Има проектна готовност, правят се отчужденията. Ако проектът не получи одобрение, ще настоявам за финансиране, защото това пътно направление ни е много важно, казва Павлова.