От Нова година синтетичният и истинският оцет не трябва да са на един щанд

Всички имитиращи продукти да бъдат разделени от истинските храни и да се продават на отделен щанд. Това искат от асоциация “Активни потребители” в отворено писмо до търговските вериги у нас. И припомнят, че през последните години асоциацията е направила редица проучвания на качеството, търговското представяне и съдържанието на етикетите на традиционни за българските потребители хранителни продукти, предлагани в търговската мрежа. И ако само допреди едно-две десетилетия имитиращите продукти бяха непознати, то вече имат все по-голямо присъствие на българския пазар. Лошото е, че производителите на такива продукти се опитват чрез изобретателни начини да накарат потребителите да смятат, че това са същите храни. “Но те не са. Това са алтернативи, имитации, а в някои случаи дори откровени фалшификати и ментета, което трябва да се знае. Появата на нови продукти, произведени чрез алтернативни технологии в редица случаи не може да бъде забранена. Често тя се обуславя от предлагането на стоки с по-ниски цени. Но имитиращите продукти не бива да си пробиват път по нечестен начин”, казват от “Активни потребители”. Според тях търговските вериги упражняват най-голямо влияние върху поведението, както на производителите, така и на потребителите на хранителни стоки. Така например, когато оцетни заместители се предлагат на щанда, на който пише оцет, или когато имитиращият млечен продукт се постави наравно с истинското саламурено сирене, потребителите лесно могат да бъдат подведени.

“Винаги сме вярвали, че саморегулацията сред търговците като подход може да бъде по-ефективна от всяка нормативна уредба, колкото и строга да е тя. В тази връзка се обръщаме към вас с призив да обърнете по-сериозно внимание на този неблагоприятен за българските потребители феномен, свързан с търговското представяне и позициониране на имитиращите продукти, наравно с автентичните. Апелираме към полагане на усилия за по-ясно разграничаване на имитиращите от истинските продукти чрез отделянето им на различни щандове/рафтове и ясното им обозначаване в обектите за търговия”, пише в отвореното писмо на “Активни потребители”.

От Нова година би трябвало и оцетните имитации да бъдат поставени в ъгъла, както се случи с имитациите на сирената. Решението вече е взето и е въпрос на време да бъде приета новата наредба към закона за виното и спиртните напитки, което ще се случи най-късно до края на тази година, каза преди време за “24 часа” Красимир Коев, директор на агенцията по лозата и виното.

От Комисията за защита на потребителите (КЗП) също са категорични, че такова разделение трябва да се приложи в най-скоро време, защото когато се приписват на един синтетичен продукт качества, които реално няма, то това е нелоялна търговска практика.