Трайчо Джамалов: Най-важно е да си коректен с клиента. Ако усети, че го мамиш, го губиш за секунда

"Джема маркет" е магазин за хранителни стоки в Банкя, който съществува от три години. В обекта се предлага почти всичко - разнообразни продукти, прясно месо, зеленчуци. Собственикът Трайчо Джамалов го определя като умален хипермаркет. Целият магазин е на площ около 280 кв. м . Преди да се превърне в супермаркет, мястото е било обрасло с растителност, а хората са го използвали като сметище. За сегашния магазин са използвани единствено основите, собственикът строи всичко останало.

- Защо и как избрахте да започнете този бизнес?
- Започнах през 1994 г., имах по-малък магазин в квартал Обеля. Паралелно се занимавах с по-малки заведения като бърза закуска. През декември стават три години от отварянето на магазина в Банкя. На негово място имаше друг, но след това, близо 15 години, нямаше нищо. Беше едно сметище. Хората са свикнали да се прибират от София и да пазаруват там, трябваше време, за да свикнат да пазаруват в Банкя. От сметище в квартала стана най-хубавият обект в града като оборудване, визия, предлагане. Живеех наблизо, когато се прибирах, го виждах. Помнех какъв магазин беше на времето, така реших да рискувам в един момент.

- Кое е това, което най-много ви мотивира?
- Удоволствие е да видиш доволните клиенти, стремим се да предлагаме не нещо евтино. Аз съм привърженик на качествения продукт. Като виждаш и все повече нови клиенти, е приятно и стимул да се развиваш.

- Кои са най-важните хора за успеха на вашия бизнес?
- Работната ръка е много важна. Без добър екип много трудно би се постигнало нещо. Това е работа и бизнес, които не зависят само от един човек. Важен при нас е и управителят на магазина - Малвина. Тя има огромна заслуга и много важна роля, всъщност основна роля за развитието на бизнеса.

- Кои са най-големите предизвикателства, пред които сте се изправяли?
- В началото имахме проблем заради ремонти на ВиК инфраструктурата, но сега е доста по-добре. Този период беше, когато стартира обектът. Трудно е да разработиш обект и хората да си променят навиците на пазаруване.

- Какво научихте за тези години като предприемач?
- Най-важното е да си коректен с клиентите, да не го подвеждаш. Всеки търси качество, ако клиентът усети, че го лъжеш или мамиш, го губиш. Доверието се губи за секунда, но трудно се печели. Трябва постоянство, добро обслужване. Събрали сме екип от млади хора. Един от проблемите е да намериш персонал за работа, който да отговаря на изискванията.

- Как си представяте своя бизнес след 5 години?
- Човек се надява и се бори. Надявам се хората в България да са доволни, да имат по-голяма покупателна способност, да могат да оценят качеството и да искат да си купят по-качествения продукт. Тогава за всички ще е добре. Аз на това се надявам. Дано да отпаднат некачествените неща от пазара, с ниска себестойност.
Може би вече е видима някаква светлина, има растеж в икономиката, а самите хора променят разбиранията си.

*"24 часа" е ексклузивен медиен партньор на кампанията „МЕТРО Ден на предприемача“. Рубриката представя български предприемачи и се осъществява със съдействието на „Метро Кеш енд Кери България“.