Спрямо края на 2014 г. руските купувачи на ваканционни имоти в България намаляват над три пъти, докато броят на българските нараства. Това показва анализът на компанията Green Life Development & Resorts, предоставен на медиите.

"След събитията в Украйна през 2014 г. броят на рускоговорящите купувачи рязко падна, но от началото на 2015 г. пазарът се задържа на относително стабилно ниво", коментира изпълнителният директор на компанията Теофил Петров. "Общият обем сделки не търпи съществена промяна, но такава се вижда в типа на купувачите и техните мотиви за покупка. От изцяло външен пазарът на имоти в сегмента "втори дом" става все по-насочен навътре", допълва Петров.

По данни на регистъра БУЛСТАТ нараства влиянието на купувачи от Западна Европа като делът им е около една четвърт от този на рускоговорящите. Според Green Life Development&Resorts обяснението е в това, че сделките с граждани от страни от Западна Европа са всъщност с емигрирали българи, водени както от носталгията, така и от желанието да инвестират спестяванията си.

Предлагането днес значително надхвърля търснето. Данните на Green Life Development сочат още, че на пазара през това лято са се предлагали 30 000 ваканционни имота. Към момента масово се довършват започнатите преди кризата проекти, но не може да се говори за старт на нови такива. „В този брой включваме и жилищата в Бургас, Варна, Приморско, Поморие, където инвеститорите търсят продажби тип “втори дом”, казва Теофил Петров. „Насочените към българи оферти растат, но инвеститорите трябва да имат предвид, че сделките с наши сънародници са за покупка на ваканция, една нова форма на „вила на морето”, а не са класическа инвестиция с цел доходност. Българите днес заемат 30% от пазара”, казва Петров.

Цените на ваканционния пазар бележат спад с около 1/3 от украинската криза насам, посочва още той. През изминалите три месеца цените се запазват стабилни на тези нива, без допълнителен спад, но и без ръст. „Апартамент с една спалня преди се продаваше за около 60 000 евро, докато днес за същия имот стойността е около 50 000 евро, като това е по-скоро горната граница”, казва Петров.

По-голямата част от настоящите собственици купуват единствено за лично ползване, посочват от холдинга. По-малко от 20% от тях са склонни и да отдадат имотите си под наем, когато не ги ползват. Затова и в голяма част от активния сезон апартаментите остават празни, вместо да се отдават под наем. „Отчасти това е пречка тези имоти да се реализират на туристическия пазар”, коментират от Green Life Development&Resorts.