Бензиностанции без онлайн
връзка с НАП продават на
година над 3,3 млрд. литра

Контрабандата на горива годишно доближава 2 млрд. лева, твърдят финансисти, които са сравнили данни от оборотите от продажба и постъпленията от акциз и ДДС.

Основният канал за нелегални дизел и бензин вървял от внос с танкери, които се разтоварват на пристанища, регистрирани като митнически складове. При тях няма монтирани измервателни уреди, които да подават информация към митниците колко горива се разтоварват.

Няма и постоянен митнически контрол, а митничари се викали само когато има пристигнал танкер. При разтоварването на горивото се прилагали различни схеми, за да се избегне митническият контрол - преместване на плавателния съд на различни докове, подправяне на времето за разтоварване, фиктивни ремонти и други.

В края на миналата година от Българската петролна и газова асоциация изнесоха данни, че през миналата година през митнически складове са разтоварени общо 54 танкера. През 2015 г. бройката им е била два пъти по-голяма. Сумата на несъбраните акцизи и ДДС от тези канали е 2 млрд. лева.

50% от вноса

на горива е

нелегален,

показват изчисления на асоциацията въз основа на официални данни от финансовото министерство.

40% от бензина и дизела в България са от внос, а 60 на сто се произвеждат тук. Приходите от акциз за 2015 г. били над 2,1 млрд., от които 57% се падали на “Лукойл”, 23% идвали от други търговци и производители. Делът на вносителите бил 20%, а не 40 на сто, какъвто е пазарният им дял.

За сивия сектор говорели и приходите от ДДС от внос на горива, коитоса паднали с над 700 млн. лева. За 2015 г. те били 293,7 млн. лева, а през 2014 г. - над 1,4 млрд. Според асоциацията системата на митниците БАЦИС за следене на акцизни стоки позволява манипулация на данни от нея. Имало доклад на прокуратурата за този проблем.

След като горивата от танкерите бъдат разтоварени, се превозвали с автоцистерни и се продавали през ведомствени бензиностанции или в малки обекти, които нямат връзка с митниците и НАП.

От данни на финансовото министерство става ясно, че през миналата година ведомствените бензиностанции са продали над 3,3 млрд. литра бензин, дизел и пропан-бутан. Ако количеството се сравни с отчетения оборот, то излиза, че средната им цена на литър е била около 1,80 лева. Почти същата е цената и на бензиностанциите на бизнесмена Веселин Марешки, без той да ползва ведомствени бензиностанции.

За да се продава за 1,80 лева на дребно с включен акциз и всички разходи за транспорт, биодобавка, поддържане на бензиностанции, за заплати, остигуровки и други, би трябвало доставната цена да е 1,33-1,34 лева.

Такива нива наистина е имало през миналата година, но само на международната борса “Платц”, при това, ако горивата се натоварят на танкер в Средиземно море. Без да са начислени транспортни разходи, които са около 10 ст. на литър, и биодобавката, която оскъпява горивото с още 3-4 ст. За да се докара до България, цената на горивата стига до 1,45 лв. без ДДС.

Но за ведомствените бензиностанции и Марешки се оказва, че е 1,33 лв. Това означава, че те би трябвало да са имали доставчик, който е докарал горивата, поемайки за собствена сметка всички допълнителни разходи. При това той е снабдявал само тези обекти, тъй като останалите компании в България от петролния бранш твърдят, че никой не им е предлагал такава ниска цена. Кой е този доставчик,

който работи

без стотинка

печалба,

не е ясно

В края на миналата година Марешки например заяви, че зарежда от тримата големи търговци в страната - “Лукойл”, “Полисан” и “Сакса”. От “Лукойл” обаче обявиха, че имат документ, подписан от Марешки, с който той се отказва да сключи договор за доставки с компанията.

Това не изключва горива от бургаската рафинерия да се продават от бизнесмена, но са били купени от посредник. В действителност на бензиностанцията на Марешки във Варна например имаше сертификат, че продаваните горива са от “Лукойл”.

По същото време с всички възможни отстъпки цената на едро в бургаската рафинерия е била над 1,42 лева. Докато Марешки е получавал горивата за 1,33 лв. И отново се появява неизвестен посредник, който купува горивата от “Лукойл” и обратно на всякаква икономическа логика ги доставя на Марешки на по-ниска от покупната цена.

Наскоро в парламента от другия посочен от Марешки доставчик - фирма “Сакса”, обясниха, че с отстъпката, която му дават, варненският бизнесмен не може да покрива разходите по бензиностанциите си. И направиха предположение, че това може да е временна политика за завземане на пазарен дял, като горивата се дофинансират от друг бизнес.

Ако се погледне финансовият отчет за 2015 г. на фирма “Трейднет Варна”, през която минава бизнесът с горива на Марешки, се оказва, че това твърдение е вярно. Там е записано, че компанията не е получила заеми от банки. За сметка на това е

посочено

финансиране от

свързани лица

Това са 40 фирми, предимно такива, които държат аптеки или участват в бизнеса на Марешки с лекарства. В документа е посочено, че от тях “Трейднет Варна” е получила заеми за 859 хил. лева през 2015 г. и е върнала кредити за 453 хил. лева. Към свързани фирми задълженията са 835 000 лева.

Има и друго любопитно изчисление - цена на дребно от около 1,80 лв., на колкото са продавали ведомствените бензиностанции и Марешки, може да се постигне, ако не се начисляват разходи за транспорт, поддръжка, амортизации и няма печалба. Но има и нещо още по-любопитно -

цена от 1,81 лв.

с разходите се

получава, ако

се спести ДДС

Изто9чването на ДДС е и една от новите схеми при горивата, която набира скорост. Използват се схеми чрез фиктивни доставки, чриез намаляване на облагаемите количества, чрез фирми бушони, които се закриват или предродават.

За да се свие сивият сектор, от петролната асоциация предлагат НАП да може да упражнява фискален контрол върху акцизните стоки, да се гарантира равнопоставеност между участниците на пазара, да се криминализират нарушенията и да има отделен закон за пазара на горива и участниците на него.

През миналата тодина бяха приети промени в Закона за ДДС, според които търговците на горива трябва да обезпечават дейността си пред приходната агенция при доставки над 25 хил. лева. Целта на промяната е да бъдат намалени злоупотребите с ДДС, посочиха от финансовото министерство.

Предложена е и промяна в наредба, според която тъговците ще подават данни в НАП и за цената на доставените количества горива без включен ДДС. Това щяло да гарантира ефективно събиране на ДДС, твърдят от финансовото министерство.