Машинен техник най-търсена специалност отработодателите

З нови специалности в обучението чрез работа се откриват наесен - автомобилна мехатроника, промишлена електроника и мебелно производство. Това съобщи за “24 часа” Петя Евтимова, ръководител на българо-швейцарския проект ДОМИНО. От учебната 2018/2019 година пък ще стартират машинен техник, специалност “Машини за заваряване”, топлотехника и ресторантьор, специалност “Кетъринг”.

Изпълнението на проекта ДОМИНО започна през 2015 г. само в 2 училища с 5 фирми партньори. Година по-късно

в дуалното

обучение у нас

вече участват 16

професионални

гимназии и

62 фирми

За предстоящата 2017/2018 г. още толкова училища и фирми са заявили участието си. Изключително високият интерес от страна на бизнеса показва, че наистина е назрял моментът, в който фирмите вече няма само да обвиняват образованието, че не дава добре подготвени кадри, а са готови организационно и финансово да подпомагат професионалното образование у нас, каза Петя Евтимова.

Въвеждането на дуалното образование става по професии, за които има най-голямо търсене от страна на компаниите и се основава както на изследвания на пазара на труда, така и на конкретни заявки от браншовите организации и големите фирми.

През 2015/2016 г. бяха въведени професиите машинен техник, специалност “Машини и системи с цифровопрограмно управление” и техник-технолог в преработването на мляко и млечни продукти, а през 2016/2017 г. - електротехник, специалност “Електрообзавеждане на производството”, газов техник и готвач.

Екипът на изпълнение на проекта ДОМИНО забелязва, че в момента най-търсена от работодателите професия в България е машинен техник, специалност “Машини и системи с цифровопрограмно управление”.

Петя Евтимова обяснява още, че новото в системата на дуалното обучение у нас не е само в успешното партньорство между училища и фирми за осигуряване на практическо обучение, но и

участието на

експерти от

фирмите при

писането

на учебните

програми

Така се гарантирало, че учениците ще изучават ново и модерно учебно съдържание, което после да могат да прилагат върху модерната апаратура.

в дуалното обучение

наесен

Затова тече и паралелно обучение на учители по теория и практика на професията и на наставниците от фирмите партньори по новоразработените учебни програми.

За 2 години през такива обучения са преминали 49 учители и 71 наставници.

За всички професии от дуалното обучение ученици от 11-и и 12-и клас се обучават теоретично по 2 дни седмично в училище, а в останалите 3 дни са на работа в конкретна фирма. За това обучение и положен труд те получават възнаграждение, което според Кодекса на труда е 90% от минималната работна заплата съобразно изработеното време.

Този модел на разпределение на времето на учениците между теоретичната им подготовка в училище и работа в предприятие за придобиване на практически умения се прилага освен в Швейцария и в Австрия и Германия и безспорно е основната причина за

най-ниските нива

на младежка

безработица

в Европа именно в тези три страни. Сега България има шанса да използва добрите практики от тези държави и да изгради своя система на дуално образование, така че то действително да отговаря, от една страна, на търсенето на бизнеса, а от друга - да дава на младите хора шанс за добра професионална реализация, казва още шефката на проекта за България.

В момента в българо-швейцарския проект ДОМИНО участват 16 професионални гимназии от 11 града - София, Казанлък, Русе, Плевен, Добрич, Пловдив, Стара Загора, Ямбол, Сливен, Бургас и Перник. От тях 12 предоставят обучение в областта на машиностроенето и електротехниката, а 4 - в областта на туризма. От фирмите

40% са големи

предприятия

(с над 200 работещи), 40% са средни предприятия (от 50 до 200 работещи), а 20% са малки предприятия (до 50 работещи). Спрямо индустрията пък 80% са от тежката промишленост, а 20% - от хранително-вкусовата и туристическата промишленост.

70% от участващите в дуално образование фирми са изцяло български, останалите имат клон или подразделение в България, но са от Швейцария, Австрия, Германия, Унгария, Италия и САЩ.

За да се осигури участие на всички партньори в дуалното образование във вземането на решения, свързани с прилагането му, е създаден форум за дуално образование, в който влизат над 80 представители на държавните институции, местна власт, училища, големи работодатели, браншови организации, смесени камари, организации на работодатели и на работещи, както и представители на неправителствения сектор. Форумът се администрира от Българо-швейцарската търговска камара и заседава на всеки 3 месеца. Сред препоръките му е учебните програми в професионалното образование да се обновяват поне веднъж на всеки 5 години.