За първи път в рекламния конкурс
има приз “Изгряваща звезда”, казва шефът на Българската
асоциация на рекламодателите

От 2012 г. Росен Мисов е изпълнителен директор на Българската асоциация на рекламодателите (БАР). Преди това 12 г. е мениджър “Външни връзки” в “Проктър енд Гембъл”.

- Г-н Мисов, за четвърти път Българската асоциация на рекламодателите организира конкурса си за рекламни и маркетингови кампании. Стремежът е да вдигнете летвата пред маркетолозите, такъв е и слоганът на конкурса - Raising the БАР. Защо поставяте нови, по-високи изисквания към кампаниите?

- Основната цел на конкурса BAAwards (“Наградите на БАР”) е да насърчава професионализма в маркетинговите комуникации, като отличава и представя най-добрите примери.

От първото издание през 2014 г. интересът към него постоянно нараства. Тогава участват 29 кампании, през 2015 г. те са 30, а през 2016 г. - 36. Повишава се и качеството на самите кампании. В първата година средната оценка в BAAwards e 18,7 точки (при скала на оценяване до 30 точки максимум), във втората тя се повишава до 19,4 точки, за да стане през третата година 21,7 точки. Така

летвата в

BAAwards се

вдига от

самите

участници

Наградените в конкурса кампании чертаят посока за професионалното развитие на всички работещи в сектора на маркетинговите комуникации.

За да бъде една кампания успешна, рекламодателите биха искали да видят в нея ясна дефиниция на конкретния маркетингов проблем, добре изразена взаимовръзка между целите и стратегията за постигането им, интегриран подход, който включва използване на различни комуникационни канали и средства, съобразени с конкретния контекст.

-На какви критерии трябва да отговарят кампаниите?

- Кампаниите в BAAwards се оценяват в тяхната цялост: от определянето на посоката и бизнес целта през изпълнението до резултатите. Всеки от тези три критерия има еднакво голяма тежест за крайната оценка.

- Какво повече казва една награда, когато се дава от рекламодателя, който на практика има най-голям интерес от това рекламата не само да е качествена, но и ефективна?

- Насърчаването на професионализма в маркетинговите комуникации, утвърждаването на високи стандарти на търговска комуникация са основни цели на БАР още от нейното създаване през 2008 г. Конкурсът BAAwards e едно от основните средства за постигане на тези цели. Съдържанието на конкурса се формира от тези, които носят основната отговорност за решенията за развитие на бизнеса с рекламно-комуникационни средства. В крайна сметка отговорността за развитието на бранда и постигането на свързаните с него бизнес цели, дори и да е споделена от различни партньори и доставчици на услуги, основно се носи от мениджъра на бранда, който е рекламодател.

- Тази година БАР въвежда промени в конкурса и оценяването на проектите. Какви са те и защо ги правите?

- BAAwards (“Наградите на БАР”) се развиват, за да постигнат по-добре целта си. Тази година промените са няколко.

Учредява се награда “изгряваща звезда” за най-младите професионалисти в маркетинговите комуникации. Искаме да достигнем до най-младите, да открием тези от тях, които имат не само потенциал, но и реален актив, за да се превърнат в “ролеви модели” за връстниците си.

Всеки участник в BAAwards 2017 ще може да получи от член на съдийската група обратна връзка за оценката на кампанията. За нас обратната връзка за кампаниите, предоставена от водещи специалисти, е много важна. Вярваме в ползите от нея за всички, включително и тези, които не получават награда, но искат да се развиват професионално, за да успеят в бъдеще.

- Обратната връзка с журито очевидно гарантира повече прозрачност на конкурса. Заради това ли става част от условията в конкурса?

- Прозрачността е много важна за доверието в конкурса. Но обратната връзка е и личен ангажимент към всеки участник в конкурса, възможност той или тя да получи конкретни коментари за това как да стане по-добър в работата си.

- За първи път включвате и нова категория за млад професионалист - “Изгряваща звезда”. Освен титлата какво още ще получат наградените млади професионалисти? Предвидена ли е парична награда, или стипендия?

- Не се предвижда парична награда, но част от ползите са свързани с популярността, която носителят на наградата получава пред водещи работодатели. Вярваме, че тази награда може да повлияе на бъдещата кариера на носителя ѝ.

- Защо напоследък рекламодателите сякаш предпочитат да превеждат реклами, направени от компаниите майки, вместо да поръчват български реклами - заради липса на пари или липса на добри идеи?

- Всяка кампания е специфична и подчинена на конкретни бизнес цели. Не бих направил обобщение, че се предпочитат готови чужди комуникационни продукти. Практиката в BAAwards също показва много успешни български кампании - именно тях представяме на професионалната общност.

- Освен с конкурса с какво друго се занимава Българската асоциация на рекламодателите?

- БАР работи активно за

саморегула-

ция в

търговската

комуникация,

за балансирани законови и подзаконови текстове, които регулират рекламно-комуникационния сектор, за практическото обучение на студентите.

Основна задача на асоциацията е и повишаването на възвръщаемостта на инвестициите в реклама чрез по-надеждни данни за медийните (телевизионни, интернет) публики и тяхното достигане.