Над 567,760 млн. лв. се инвестирани в БМФ след приватизацията му през 2008 г. досега, съобщиха от дружеството по повод коментарите на вицепремиера Валери Симеонов. Във вторник той заяви, че държавата може да развали приватизационния договор заради неспазени клаузи от купувача.

Били придобити 18 кораба и са направени плащания по 4 новостроящи се, които ще бъдат пуснати на вода през 2017 г. и 2018 г. на стойност около 210 милиона лева. Средната възраст на корабите била намалена на 8,7 г., а при приватизацията била 24 г.
Купувачът и БМФ нямали неизпълнен ангажимент към българската държава и агенцията за приватизация, а инвестициите в нови кораби щели да продължат.
От БМФ уточняват, че приватизацията на БМФ е единствената в историята на България след промените, при която купувачът е задължен да изпълнява толкова сложен комплекс от задължения за период от 10 години.

Настъпилата световна икономическа криза от 2009 г. довела до неколкократен спад на приходите при в различните сегменти, фалит на голяма част от корабособствениците и на корабостроителници, както и на оздравяване, сливане или изкупувания на банки, специализирани в кредитирането на търговското корабоплаване.

Застрахователи отказвали да застраховат кораби на възраст над 20 години и техните товари, част от пристанищата в Европа отказвали да допускат кораби на възраст над 20 години. Търговските флотилии на страни от Черноморския регион като Украйна и Румъния фалирали.

Поради това единственото адекватно пазарно поведение на БМФ било да изведе от експлоатация всички кораби, които не могат да се търгуват, корабите с високи разходи за експлоатация и да инвестира във високотехнологични, енергоспестяващи и нови кораби.

От БМФ твърдят, че всяко друго решение би довело до бърз фалит без алтернативи. Вместо това БМФ бил спасен и станал лидер в превоза по море на насипни товари в региона на Черно, Балтийско и Азовско море и Атлантика.
В момента БМФ оперирал с 35 морски кораба със средна численост на екипажа на всеки от 20 лица. Поради това твърденията на Валери Симеонов, че на работа останали 124 моряци била подвеждащо и невярно.

Средното възнаграждение на капитан било приблизително 15 000 лв., а на главен механик 13 500 лв. Минималното възнаграждение на кораб на БМФ било над 2600 лв.
Относно решението на Арбитражния съд при БТПП, с който бил променен приватизационния договор, от БМФ твърдят, че това е било направено само в частта да бъде намален размерът на тонажа на 906 920,96.

От БМФ се обръщат към Валери Симеонов, че може лесно да провери данните като посети дружеството, където да се срещне с моряшките синдикати, морските лица или техните семейства, ако му останело време между обиколките на курорта "Слънчев бряг".

Считаме медийните ви прояви по адрес на БМФ за некомпетентни, неадекватни, повърхностни, уронващи престижа на търговско дружество със 125-годишна история и обидни за хилядите професионалисти, работещи за БМФ и техните семейства, казват от дружеството.

От БМФ канят Симеонов на официалното приемане на 7 юли на новопостроения 42 000-тонен кораб "Рила" на стойност 34 500 000 лв. На срещата ще можем да обсъдим визията ви за държавната политика относно търговското корабоплаване, допълват от БМФ.