“НИС Петрол” започва кампания за безопасност на пътя “Струва ли си?”
934 731 души са нарушили Закона за движение по пътищата през 2016 г. В резултат 708 са мъртви, а 9374 са пострадали вследствие на 7404 тежки катастрофи.
Тези данни представиха експерти при откриването на кампанията на “НИС Петрол” “Струва ли си?”. Тя цели да противодейства на нарушенията по пътищата, както и да разяснява на гражданите какви са промените в Закона за движение по пътищата.
Партньори на “НИС Петрол” в кампанията са Пътна полиция, Застрахователна компания “Лев Инс”, Българската асоциация на параолимпийците.
“Струва ли си?” е подкрепена също от “24 часа” и други медии.
“Решихме да стартираме нашата инициатива за война с престъпленията по пътищата по простата причина, че темата е изключително важна за всеки от нас”, обясни Иван Костадинов, генерален директор на “НИС Петрол”.
Компанията, развиваща веригата бензиностанции “Газпром”, е започнала инициативата първо сред своите служители.
В началото са подготвени правила, които препокриват Закона за движение по пътищата, за да повишат информираността сред служителите. Следват обучения, а добрите резултати не закъсняват.
Това ни даде повод и причина да направим тази инициатива обществена, обяснява Костадинов. Според проучвания на компанията хората масово не познават закона. Те не само не го спазват, но и не знаят всяко нарушение до какви санкции води.
Затова и от “НИС Петрол” решават да повишат информираността на българите.
Гражданите ще получават информационна брошура, в която са синтезирани най-честите нарушения на пътя и предвидените за тях санкции. Тя е безплатна и ще е достъпна в обектите на бензиностанции “Газпром”. Всеки изряден шофьор ще получи и допълнителни бонуси под формата на отстъпка при зареждане на гориво.
Вече е достъпна и онлайн платформа, която също ще информира за готвени и приети промени в закона, ще представя и статистически данни.
“Искаме повече хора да видят, да прочетат и да разберат, че не си струва заради моментното удоволствие да рискуват собствения си живот и този на другите”, обясни директорът на “НИС Петрол”.
Иван Костадинов уточни, че името на кампанията - “Струва ли си?”, е избрано, защото всеки трябва да си зададе идентичен въпрос, когато сяда зад волана без колан, шофира с превишена скорост или след употреба на алкохол или наркотици.
Според Мария Ботева, инспектор в Пътна полиция, основна слабост на шофьорите е именно фактът, че не се замислят и не осъзнават опасността.
“Човек дотолкова е свикнал да се държи здраво на краката си, че дори не се замисля, когато го прави. В същото положение е, когато е в колата си. Движи се с нея, без да се замисля дали го прави внимателно”, заяви Ботева.
Само за 2016 г. 6659 водачи са седнали зад волана с ясното съзнание, че са пили алкохол, въпреки че законът го забранява.
Струва ли си само за една година страната ни да загуби 708 човека”, попита тя.
Най-голяма тежест в черната статистика през 2016 г. са имали хората, които са самокатастрофирали. Всеки 8-и такъв инцидент е отнел живот.
“А оттук - за държавата щети, за обществото - изгубени животи. Човекът, сраснал се с автомобила, останал без автомобил. А автомобилът - тотално размазан и унищожен, останал без човек”, каза Ботева. Тя заяви, че каузата за намаляване на жертвите на катастрофи обединява всички. Поотделно обаче всеки трябва да е толерантен и да показва уважение и самоконтрол.
Според нея всичко това се възпитава у човек в ранните му години.
Мнението ѝ споделя и бившият началник на КАТ Алекси Стратиев.
Според него е наложително да се обърне повече внимание на новите водачи: “Единият ми внук проходи преди два месеца. Сега върви, пада, става и се учи да ходи. Другият се учи да кара велосипед. Там обаче раните са малко повече и малко по-лоши. Няма разлика и при младите нови водачи - качват се в нещо непознато. При тях обаче падането е много неприятно и невинаги завършва благополучно”, разказа Стратиев.
Той цитира статистика, според която първите 6 месеца са най-трудни за младите водачи.
Разлика между млади и неправоспособни водачи обаче почти няма.
За миналата година 36 човека са загинали по вина на неправоспособни шофьори. Толкова са убити от водачи с под 2 г. стаж, каза Стратиев.
Според него трябва да се прецизират разпоредбите в закона, тъй като за нови и млади водачи има специфики. Не е убеден обаче в ефекта на промените, влезли в сила на 1 юни, които предвиждат 2/3 от максимума, или общо 26 точки, за младите шофьори за първите 2 години.
“Много институции препоръчват обучението им да продължи минимум 50 часа срещу нашите 32. Оптималното е между 50 и 120 часа”, обясни бившият шеф на КАТ.
Той поздрави авторите на инициативата и подчерта, че тя започва в много подходящо време - през юли, август и септември е най-необходимо вниманието на пътя. Жертвите са двойно повече спрямо зимните месеци, каза той.
“Струва ли си?” печели подкрепата и на застрахователна компания “Лев Инс”. Изпълнителният ѝ директор Павел Димитров обяви, че дружеството ще стимулира всички шофьори, които представят златни талони в офисите. Те ще получат специална ВИП карта с отстъпки за застрахователни продукти и преференции от партньори - охранителни и куриерски фирми, центрове за гуми, туристически агенции и много други.
“Като лидер в автомобилното застраховане една от основните цели на “Лев Инс” е да ограничава и предотвратява настъпването на тежки пътни инциденти. Именно заради това компанията заделя част от приходите и ги инвестира в превенция под формата на обучение на спасители, шофьори и социални кампании за повишаване безопасността на пътя. Опазването на човешкия живот е в основата и на кампанията “Активна грижа”, по линия на която осигуряваме навременен въздушен и наземен транспорт в случай на ПТП или друг инцидент”, каза Павел Димитров.
В кампанията се включват и от Българската параолимпийска асоциация. Председателят ѝ Илия Лалов заяви, че в редиците на спортистите му има няколко десетки хора с увреждания, които са вследствие на произшествия. Благодарение на това, че включват в заниманията си спорта, се справят с депресията след катастрофата. Независимо от тежките физически увреждания те се чувстват пълноценни хора и спортисти, каза той. И даде пример с присъстващите Петър Петров и Латин Банков.
Нашето послание е, че не си струва в резултат на неспазване на законите да расте броят на убитите и осакатените хора. Да расте броят на параолимпийците, което не звучи добре. Ще помагаме на спортистите, които имат нужда от нас, но не искаме броят им да расте. Затова се включихме в тази кампания, коментира Лалов.
Експерти: Липсата на концентрация бави реакцията с 4 секунди
Когато сме на магистрала и до нас се движи шофьор с личен проблем, той няма да е концентриран. Това бави реакцията му с четири секунди. А такова време е страшно много. Това обяви експертът по шофьорски умения Павел Жеков. Той е многократен шампион на България в различни автомобилни дисциплини и в първенството на Европа за 1993 г.
Жеков има академия за шофьорски умения, през която са минали стотици шофьори. Никой от тях не е участвал в катастрофа, обяснява експертът.
Сред първите му съвети за безопасно шофиране е осигуряването на правилна поза. Плътно прилепналото тяло за седалката и 90-120 градуса позиция на тялото е позицията за най-бързото овладяване на волана.
Десният крак трябва да е забит на пода срещу педала за спирачката, а не срещу този за газта, обяснява Жеков. И добавя: Това е функцията му - казва се забита пета. Левият - при автомобил със скорости, когато се натисне съединителят, трябва да се получи свивка в коляното за резерв, а не да го изпънем докрай. Когато се пусне съединителят, левият крак моментално отива вляво, защото има много важна функция за контрола на колата. Затова се направи един стационарен педал - като степенка, наричан почиващ педал.
Облегалката пък може да се пусне назад, но тогава трябва да се следят еднакво всички страни и огледала.
